תגידו, שמתם לב שילדים אוהבים לאכול בעיקר מאכלים שצורתם עגולה או כדורית? משום מה הם מתחברים די בקלות דווקא לצורות אלו, אחרת איך אפשר להסביר את אהבתם הגדולה לתבשילי כדורי בשר (אבל לא לבשר בצורה אחרת) ולקציצות דגים עגולות ומטוגנות (אבל לא לדג בצורה אחרת).


תוספת גרגירי אפונה ותירס תמיד תתקבל אצלם בברכה, כשהיא חובקת תיבול עדין, קליל ולא דומיננטי, ואם בחרתם לשלב אפונים בקדירות בשר עשירות, תבואו על הברכה. לחמניות ביס עגולות וקטנות אהודות עליהם בכל יום בשבוע ולא רק בסופו. כך גם ביצים, כופתאות ממולאות, קניידלך במרק עוף, כדורי פלאפל והרשימה עוד ארוכה. כמובן לא נשכח את מחלקת המתוקים, כאן גולת הכותרת היא כדורי השוקולד.
 
הפכתי בראשי שוב ושוב לנסות להבין את התופעה. האם היא נובעת מכך שילדים אוהבים לשחק במשחקי כדור ובגולות? על סוגיה זו יכולים לענות אולי פסיכולוגים, וזו לא המחלקה שלי. כל מה שלי נותר לעשות זה לדאוג עבורם למגוון מאכלים עגולים וטעימים - וזה מה שבחרתי לעשות השבוע. 
 

נתחיל בפתיתים עגולים שיכולים להוות תוספת לארוחה או סלט. גרגירי קוסקוס מחיטה מלאה משובצים באפונה וגזר, הירקות שאהובים על הקטנים. ואפשר, כמובן, להוסיף גם ירק אחר (ועגול) כמו תירס. 
 
עוד בחרתי להציע לכם לחמניות מתוקות כמו עוגה שאותן תוכלו להכין בצורת כדורים קטנים או כעכים מלופפים, שמוברשים היטב בתום האפייה בסירופ סוכר בניחוח ונילי. ולסיום אי אפשר בלי כדורי השוקולד כמו שהילדים אוהבים. מצופים בשלל סוכריות צבעוניות או בפתיתי קוקוס, שוקולד, אבקת קקאו מרירה או אבקת שוקולית מתוקה.

לפורטל הקולינרי של פסקל

פתיתים מתובלים 


 
תוספת קלה ומהירת הכנה לארוחת צהריים לילדים. אפשר לבשל אותם לפי הוראות היצרן או לתבל בטעמים מגוונים, להוסיף ירקות בהתאם להעדפותיהם של הילדים או לבשל בתוך רוטב עגבניות עשיר.
 
אני נוהגת לבשל את הפתיתים עם מעט מאוד תבלינים ומקפידה בבישול על מנת שהפתיתים לא יקבלו מרקם דביק וגושי, כי אם הדבר קורה והפתיתים מאבדים את צורתם העגולה, הרי שאין סיכוי שהילדים יסכימו אפילו לטעום.  
 
החומרים: (ל־6־4 מנות) 
# 2 כפות שמן זית
# 1 בצל קטן, קצוץ דק
# 1 כף אורגנו יבש
# 1 כפית כמון
# 1 שקית פתיתים צבעוניים
# 1 כפית מלח
# ½ כפית פלפל שחור
# ½ כפית כורכום (לא הכרחי)

אופן ההכנה:
מחממים שמן בסיר רחב, מוסיפים את הבצל הקצוץ ומטגנים עד לקבלת גוון זהבהב.
 
מוסיפים את האורגנו, הכמון והפתיתים. מערבבים היטב ומטגנים במשך 3–2 דקות. יוצקים מים לפי הכמות המופיעה על גב האריזה. מערבבים, מתבלים במלח, פלפל שחור וכורכום.
 
מכסים ומביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים עד לספיגת הנוזלים. מכבים את הלהבה, בוחשים ומשאירים בסיר מכוסה כ–5 דקות. מגישים לצד מנת בשר.

פתיתי קוסקוס וירקות 



החומרים: (ל־8־6 מנות)
# 1 שקית פתיתים  
# 5 כפות שמן זית
# 1 בצל סגול קצוץ דק
# 1 פלפל אדום חתוך לקוביות
# 1 פלפל ירוק חתוך לקוביות
# 1 כוס גרגרי תירס משומר או קפוא
# ½ כפית כמון 
# ¼ כפית פפריקה אדומה
# ¼ כפית כורכום
# מלח ופלפל, לפי הטעם
# ¼ כוס כוסברה קצוצה דק
 
אופן ההכנה:
מבשלים את הפתיתים במים לפי הוראות היצרן עד ריכוך. מסננים ובוחשים פנימה 2 כפות שמן זית.
במחבת רחבה מחממים את שארית השמן ומטגנים את הבצל עד שקיפות. מוסיפים פלפלים ומטגנים 3–2 דקות. מוסיפים תירס ומטגנים עד שהגרגרים רכים. מוסיפים תבלינים ופתיתים ומטגנים עוד 4–3 דקות.
טועמים ומתקנים תיבול. מסירים מהאש, מוסיפים כוסברה ומערבבים.

קוסקוס מתובל עם אפונה


 
הפעם לא אציג מתכון להכנת גרגרי קוסקוס כהלכתם, אלא גיוון מוצלח לאלו המוכנים שנמכרים במרכולים. בשווקים קיימים ארבעה סוגים עיקריים: דק, בינוני, עבה וקוסקוס מלא. רצוי להשתמש בגרגירים הדקים, ואפילו להעביר אותם בנפה המעדנת אותם מאוד.
 
החומרים: (ל־4 מנות)
# 1 שקית קוסקוס מלא
# 2 כפות שמן זית
# 1 בצל קצוץ דק
# 1 שן שום כתושה
# 1 פלפל אדום קצוץ
# מלח ופלפל, לפי הטעם
# 1 כוס אפונה קפואה או אפונה וגזר
# 2 כפות פטרוזיליה קצוצה

אופן ההכנה:
מכינים את הקוסקוס לפי הוראות היצרן המופיעות על גב האריזה.
מחממים שמן במחבת רחבה ומטגנים את הבצל, השום והפלפל במשך 3–2 דקות. מתבלים במלח ופלפל, מוסיפים את האפונה ומטגנים במשך 4 דקות. 
מעבירים את תכולת המחבת אל הקוסקוס המוכן ומערבבים. טועמים, מתקנים תיבול ומעטרים בפטרוזיליה קצוצה.

לחמניות עגולות 



החומרים: (ל־18־20 לחמניות, תלוי בגודל) 
# 1 ק"ג קמח מנופה
# 6 כפות שמן
# 1 ביצה 
# 1 כפית מלח
# 50 גרם שמרים טריים
# 8–6 כפות סוכר, לפי טעמכם 
# 2–½2 כוסות מים
 
להברשה:
# 1 ביצה טרופה
 
לציפוי: 
# 1 כוס מים 
# ½1 כוסות סוכר
# 1 כף מיץ לימון 
# 1 כפית תמצית וניל 
 
אופן ההכנה:
מניחים קמח בקערת מערבל. יוצרים גומה במרכז ויוצקים לתוכה שמן, ביצה ומלח. מפזרים מסביב שמרים וסוכר.
 
מערבלים עם וו לישה במהירות בינונית ומוסיפים בהדרגה מים, תוך הגברת המהירות. מערבלים כ–5 דקות ומפסיקים כשמתקבל בצק רך וגמיש הניתק מדופנות הקערה. 
 
מעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות, מכסים בניילון נצמד ומתפיחים במקום חמים כשעה וחצי או עד הכפלת הנפח. לשים היטב את הבצק ומוציאים את האוויר. מחזירים להתפחה נוספת של שעה. 
 
מעבדים מעט את הבצק כדי להוציא את האוויר. כעת אפשר לעבד את הבצק לצורת כדורים או לכעכים. להכנת כעכים נוטלים מעט מהבצק ויוצרים רצועות בצק אחידות. נוטלים שתי רצועות בצק ומלפפים אותן זו בזו בצורת בורג. סוגרים לכעך ומהדקים היטב. בדרך זו מכינים את כל הלחמניות. 
 
מסדרים את הלחמניות על תבניות תנור מרופדות בנייר אפייה ברווחים זו מזו ומניחים במקום חמים להתפחה נוספת במשך כ–20 דקות. 
 
מברישים את הלחמניות בביצה הטרופה ואופים במשך 30–25 דקות בתנור שחומם מראש ל–180 מעלות, או עד להשחמה יפה. מוציאים ומצננים על רשת.
יוצקים את כל החומרים של הסירופ לקלחת ומבשלים כ–20 דקות על להבה בינונית, עד לקבלת סירופ צמיגי. מברישים בסירופ המוכן את הלחמניות כשהן פושרות. 

כדורי שוקולד שמחים 



החומרים: (ל־20 כדורים)
# 300 גרם עוגיות יבשות מכל סוג שהוא או שאריות עוגות או ביסקוויטים מסוג פתי בר 
# ¾ כוס סוכר
# 6 כפות אבקת קקאו
# 150 גרם חמאה מרוככת
# 100 גרם שוקולד שבור לקוביות
# 1 כף ליקר שוקולד
# ¼ כוס אגוזי מלך קצוצים דק
# ⅓ כוס חלב פושר
 
לציפוי:
# שבבי שוקולד או סוכריות צבעוניות קטנטנות
 
אופן ההכנה: 
מניחים את העוגיות (או העוגות או הביסקוויטים) במעבד מזון ומרסקים עד לקבלת פירורים דקים.
 
מוסיפים לפירורים שהתקבלו את הסוכר ואבקת הקקאו ומערבבים. מוסיפים את החמאה המרוככת ומערבבים היטב. 
 
יוצקים את החלב לקלחת קטנה ומחממים על להבה נמוכה, מוסיפים את השוקולד ומערבבים היטב עד שהוא נמס לגמרי. מוסיפים את התערובת אל תערובת הביסקוויטים, ומערבבים תוך לישה והוספת האגוזים הקצוצים. 
 
מרטיבים את הידיים וצרים כדורים מהתערובת. אם התערובת רכה מדי והכדורים לא מקבלים צורה נאה, מכניסים אותה למקרר למשך שעה או עד שהתערובת תתגבש. 
 
מפזרים על צלחת שטוחה שבבי שוקולד או סוכריות צבעוניות. מגלגלים עליהם את כדורי השוקולד ומניחים בעטרות נייר. שומרים במקרר.

צילומים: יח"צ