בכל שנה אחרי פורים אני נשארת עם עודפי פרג משני סוגים: השלמים, שאותם אני דוחסת מיד לקופסה ומאחסנת במקפיא, והגרגירים הטחונים שאותם אני מנסה לשלב במאכלים מהר ככל האפשר. שהרי הכל כבר יודעים שפרג טחון מאבד מאיכותו אם לא משתמשים בו מיד לאחר הטחינה.



לפורטל הקולינרי של פסקל

המון מתכונים לעוגות פרג אני מכירה, אך אין על טעמן הנפלא של גלילות אלו. הן מבוססות על בצק שמרים שפריכותו הקלה מזכירה את הבצק הפריך. המלית עשויה על בסיס פרג, כמובן, ואוהבי התבלין הזה יתענגו עליה. אך אין זה אומר שאי אפשר להכין את הגלילות הללו עם מליות אחרות. נסו אותן עם שוקולד, תמרים או תערובת של סוכר חום, קינמון ופיסות חמאה קטנות. 


החומרים: 
(לתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה)
 
לבצק:
½3 כוסות קמח מנופה
25 גרם שמרים 
½ כוס סוכר 
1 כפית תמצית וניל 
200 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות
1 ביצה 
¼ כפית מלח 
½ כוס חלב 
 
למלית:
2 כוסות גרגירי פרג טחונים
50 גרם חמאה חתוכה
½ כוס חלב
3 כפות סילאן
1 כפית קליפת לימון מגוררת
½ כוס + 2 כפות ממרח תמרים
½ כוס אגוזי מלך או פקאן קצוצים
 
להברשה:
1 ביצה טרופה עם 2 טיפות שמן
 
לעיטור: 
½ כוס גבישי סוכר (ניתן לקנות בכל החנויות המתמחות)

אופן ההכנה: 

1. מניחים את הקמח בקערת מערבל ומפזרים מעליו את השמרים, הסוכר, תמצית הווניל והחמאה. מערבלים עם וו הלישה ומוסיפים תוך כדי ערבול את הביצה, המלח והחלב. ממשיכים לערבל עד קבלת בצק אחיד וחלק.
 
2. מכסים ומשהים במקום חמים להתפחה כשעה, עד שהבצק מכפיל את נפחו. אם ממהרים ניתן לעטוף בניילון נצמד 
 
ולאחסן להתפחה במקרר מספר שעות. מחלקים את הבצק לשלושה חלקים שווים.
 
3. להכנת המלית: שמים בסיר קטן את הפרג, החמאה, החלב, הסילאן, קליפת הלימון ו־2 כפות ממרח התמרים. מבשלים על אש נמוכה תוך בחישה 4־3 דקות. מחלקים את המלית לשלושה חלקים שווים.
 
4. על משטח עבודה מקומח מרדדים חלק אחד מן הבצק לעלה בעובי ½ ס"מ. מורחים על העלה בחלק הקרוב אליכם  מממרח התמרים. משאירים פס של בצק (כ־12 ס"מ) בחלק המרוחק מכם ללא ממרח תמרים. מורחים על ממרח התמרים  ממלית הפרג וזורים  מהאגוזים. מגלגלים לגלילה מהצד הקרוב אליכם ועד לפס הבצק ללא המלית.
 
5. בעזרת סכין חדה חורצים חריצים אלכסוניים בבצק שנותר ללא המלית. מברישים בביצה הטרופה את פס הבצק המחורץ וממשיכים לגלגל לגלילה אחידה. אין להדק ולסגור חזק את השוליים, אלא לקפלם בלבד. מכינים באותה הדרך את שני חלקי הבצק הנותרים.


  6. מעבירים את הגלילות אל התבנית כשסימני החיתוך פונים מעלה, ושומרים על רווח ביניהן. מברישים שוב את הגלילות בביצה טרופה ומשהים במקום חמים ל־20־30 דקות. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) כ־35 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכזן יוצא נקי ויבש, ומצננים.
 אפשר להקפיא את הגלילות לפני האפייה או אחריה, כשהן עטופות בנייר אלומיניום.
 

טיפסקל

 הדרך הטובה להמתיק מליות פרג היא לשלב בהן דבש או סוכר חום כהה.
 פרג טחון מתקלקל מהר וטעמו הופך מריר, לכן כדאי לקנות גרגירי פרג שלמים, לשמור אותם במקום קריר ויבש ולטחון את הכמות הנדרשת לקראת השימוש. אם בכל זאת קניתם פרג טחון, יש להקפיד לבדוק את תאריך התפוגה ולשמור במקרר או במקפיא.