הם זמינים כל השנה, זולים, משביעים ומהווים מרכיב עיקרי בתזונה, לא רק אצלנו אלא בעולם כולו. למרבה הפלא, בשנים האחרונות הפכו תפוחי האדמה (שבעבר קראנו להם בולבוסים) לאויב של השומרים על המשקל הטוענים שיש להמעיט באכילתם. 

אבל כל זה הינו בגדר מיתוס. תפוח אדמה בינוני, שמכיל 160 קלוריות, תורם לתחושת שובע ואינו גורם להשמנה אם מכינים אותו בדרך נכונה. כלומר, ללא טיגון. הוא מכיל כחמישית מהכמות המומלצת של ויטמין C, אשלגן, חומצה פולית וויטמין B6. בנוסף, הוא עשיר במגנזיום ובמינרלים ויש בו מעט נתרן. בקליפתו מצויים סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון, כך שמומלץ לאכול את תפוח האדמה על קליפתו, אחרי קרצוף ושטיפה טובה, כמובן. 

לאורך כל השנה תפוחי האדמה מככבים במטבח, אך יש חגים שהופכים אותם לכוכבים של ממש. למשל, בל"ג בעומר שיחול בשבוע הבא. או אז יונחו מחרוזות של תפוחי אדמה עטופים ברדיד אלומיניום בתוך המדורות הגבוהות והיפות, וייצלו ויתרככו, והאצבעות הקטנות של הילדים ינסו בעקשנות ובזהירות לסלק את קליפתם הלוהטת והמפויחת. 


אבל אתם לא חייבים לצאת אל המדורות המעושנות כדי ליהנות מנפלאות תפוחי האדמה. השבוע בחרתי להציע לכם לספוג בבית את רוח החג, ולהכין תפוחי אדמה שמזכירים מעט את אלו המשחימים במדורה: אומלט תפוחי אדמה, עשבי תיבול ובצל סגול להגשה זוגית מפנקת; שמיניות תפוחי אדמה מתובלות על מצע בצק עלים; ותפוחי אדמה מעוכים בניחוח תימין. 

לטיפים ומתכונים נוספים היכנסו לפורטל של פסקל

תפוחי אדמה מעוכים


מתכון פשוט למנה שעושה רושם נפלא כשהיא מוגשת לשולחן.  

חומרים: (ל־8 - 6 מנות) 
# 8–6 תפוחי אדמה 
# 1 כף מלח
# ¼–½ כוס שמן זית 
# מלח ופלפל גרוס, לפי הטעם 
# 5–6 עלי תימין 

אופן ההכנה:
מבשלים את תפוחי אדמה בקליפתם בסיר עם מים ומלח במשך כ–40 דקות עד לריכוך. מסננים ומועכים אותם קלות בעזרת כף היד.
מרפדים תבנית בנייר אפייה ומניחים את תפוחי האדמה. מזלפים מעט שמן זית, מלח ופלפל, ומפזרים את עלי התימין. 
אופים בתנור שחומם מראש לחום גבוה (200 מעלות) במשך 30–25 דקות, עד שתפוחי האדמה משחימים מעט ומקבלים מעטפת פריכה. מוציאים ומגישים חם. 

אומלט תפוחי אדמה זוגי 

 

תפוחי אדמה, עשבי תיבול ובצל סגול. השילוב של אלו עם הבישול הראשוני על הכיריים וההשחמה בתנור יוצר אומלט בטעם נפלא ובעיקר - פשוט וקל להכנה. 

החומרים: (לאומלט זוגי)
# 3 תפוחי אדמה בינוניים 
# 4 ביצים
# 3 כפות שמן זית 
# 1 בצל סגול קצוץ או פרוס דק
# 2 שיני שום פרוסות 
# ½ כוס זיתי קלמטה מגולענים, חצויים או קצוצים 
# 3 גבעולי שמיר קצוצים 
# 2 גבעולי פטרוזיליה קצוצים 
# מלח ופלפל שחור לפי הטעם 
# 3 כפות שמן

אופן ההכנה:
מניחים בסיר את תפוחי האדמה וביצה אחת ומוסיפים מים כדי כיסוי. מבשלים עד שתפוחי האדמה רכים, אך לא רכים מדי. 
מטגנים את הבצל עד לריכוך והזהבה, מוסיפים את פרוסות השום וממשיכים לטגן עוד דקה או שתיים. מעבירים לקערה בינונית. 
מקלפים את תפוחי האדמה המבושלים. תפוח אדמה אחד חותכים לפרוסות ומניחים בצלחת בינונית נפרדת. את היתר חותכים לקוביות או מועכים. מוסיפים לקערת הבצל והשום. 

קולפים את הביצה הקשה, חותכים לקוביות או לרבעים ומוסיפים אל קערת הבצל ותפוחי האדמה. מוסיפים את זיתי הקלמטה, השמיר והפטרוזיליה הקצוצים. מערבבים תוך הוספת שלוש הביצים הנותרות. מתבלים במלח ופלפל.  
 
מחממים שמן במחבת בינונית ויוצקים לתוכה את התערובת. מסדרים מעליה את פרוסות תפוח האדמה ששמרנו בצד. מנענעים קלות את המחבת כך שהבלילה תצפה בצורה אחידה גם את פרוסות תפוח האדמה. מכסים ומבשלים על להבה בינונית נמוכה כ–10 דקות, עד שהאומלט מתייצב ומקריש.
אפשר להמשיך לבשל את האומלט עד להשחמה אחידה, או להכניס את המחבת לתנור ולהמשיך באפייה במשך 7–5 דקות, עד לקבלת מעטפת שחומה אחידה. שימו לב: ודאו כי ניתן להכניס את המחבת לתנור.

פטנט מפתיע: תפוח אדמה ממולא למדורה 

 

חותכים 2־3 ס"מ לרוחבו של תפוח האדמה, ושומרים את החתיכה בצד. בעזרת כף פריזאית או סכין טורנה יוצרים מעין גומה בתפוח האדמה. 
שוברים ביצה בצלוחית ושופכים אותה בזהירות אל הגומה. אפשר להוסיף עשבי תיבול, תבלינים ו/או גבינה צהובה מגוררת. 

סוגרים את הגומה בעזרת החתיכה ששמרתם בצד. כדי להצמיד אותה אל תפוח האדמה משתמשים בקיסמים. עוטפים את תפוח האדמה ברדיד אלומיניום ומכניסים אותו אל המדורה. 
 
אם אתם נמצאים בבית, מניחים בתבנית גבוהה את תפוחי האדמה כך שהם עומדים יציבים. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־גבוה (כ–190 מעלות) במשך כשעה וחצי או עד לריכוך מוחלט. מוציאים מהתנור ומגישים חם עם צלוחיות שבהן מלח, פלפל ושמן זית.   

מאפה בצק עלים ותפוחי אדמה או פיצה תפוחי אדמה 

 

זהו מאפה פשוט ומעניין. הוא נוצר במטבחי ברגע של חיפוש אחר צורת הגשה מעניינת למספר תפוחי אדמה שנותרו במזווה. שידכתי אליהם שאריות של בצק עלים שמצאתי במקרר, והתוצאה הייתה מפתיעה וטעימה.

החומרים: (לתבנית מלבנית בגודל 35X25 ס"מ)
# 400 גרם בצק עלים מרודד
# 5–4 תפוחי אדמה בינוניים
# 2–3 ענפי רוזמרין
# 6–5 עגבניות מיובשות בשמן זית, חתוכות לרצועות דקיקות
# ¾ כוס רוטב צ'ילי מתוק או חריף 
# 3–2 כפות שמן זית 
# מלח ופלפל שחור גס 

להברשה: 
# 1 ביצה טרופה עם 3–2 טיפות שמן זית 

אופן ההכנה: 
מניחים את תפוחי האדמה בסיר ומוסיפים מים כדי כיסוי. מבשלים עד שהם רכים, אך לא רכים מדי. 
מקמחים משטח עבודה ומניחים את בצק העלים. משטחים קלות את הבצק בעזרת מערוך, ומניחים בתבנית משומנת או מרופדת בנייר אפייה. מצמידים את הבצק לשולי דופנות התבנית ומהדקים. אפשר לצבוט קלות את הבצק וליצור מעין סלסול עדין בקצוות. מאחסנים במקרר למשך כ–10 דקות. 

מסננים את המים מתפוחי האדמה המבושלים, ושוטפים היטב במי ברז. מקלפים וחותכים את תפוחי האדמה לשמיניות. מניחים בקערה עמוקה.
מפרידים את עלי הרוזמרין מהגבעול ומוסיפים אותם לקערת תפוחי האדמה. מוסיפים את רצועות העגבניות המיובשות, רוטב הצ'ילי, שמן הזית, המלח והפלפל. מערבבים היטב כך שהרוטב יצפה בשכבה אחידה את כל תפוחי האדמה, ומניחים את התערובת מעל הבצק. 
 
מברישים את שולי הבצק בביצה טרופה עם שמן זית. אופים בתנור שחומם מראש בחום גבוה (200 מעלות), במשך 20 דקות. מנמיכים את החום ל–190–180 מעלות וממשיכים לאפות עוד 25–20 דקות, עד להשחמה אחידה הן של הבצק והן של תפוחי האדמה. מוציאים ומגישים חם.

טיפסקל לקנייה נכונה ולאחסון תפוחי אדמה

• בדקו שהקליפה חלקה, ללא פגמים, כתמים ירוקים, חתכים, נקודות שחורות ו/או נבטים.

• תפוח האדמה אמור להיות כבד ומוצק, דבר המעיד על טיבו.

• אחסנו את תפוחי האדמה במקום חשוך, קריר ומאוורר קלות. מקום סגור ללא אוורור מתאים עלול לגרום לריקבון. רצוי לא לשמור אותם בשקיות פלסטיק, אלו יזרזו את ההבשלה והריקבון שלהם.

• את תפוחי האדמה המשווקים באריזות פלסטיק ומיועדים להכנה במיקרוגל, שומרים במקרר.
 
• כשדחוקים בזמן אפשר ורצוי לקלף את תפוחי האדמה, להשרות בקערה עם מים ולשמור אותם במים עד השימוש. כך לא ישחירו.