לאחרונה חל שינוי ביחס הישראלים ליין הלבן. צריכתו גדלה בהתמדה וכתוצאה מכך יקבים מקומיים מייצרים כיום יותר סוגים של יינות לבנים מזנים שעדיין לא גודלו בארץ. כדי לעמוד בביקוש ליינות לבנים איכותיים, ניטעים כיום בישראל אלפי דונמים של ענבי יין לבן מזני איכות קיימים ומזנים חדשים.



שבועות הוא החג היחיד שלנו שמזוהה עם גבינות. ישראלים מוותרים מרצון על המנגל, ולו רק כדי להתענג על שלל גבינות, מאפים וקישים. כך שיצא טוב, שמלבד צבעם המזוהה עם החג, היינות הלבנים (וכן, זה בסדר להכניס את יינות הרוזה לקטגוריה המדוברת) הולכים מצוין עם המאכלים האלה. והבונוס הנוסף – מאחר שמדובר בסוג אלכוהול קליל, יינות לבנים מתאימים גם למפגשי בוקר ובראנץ'.



אז מה הלבן שלכם?



ספיישל רזרב סוביניון בלאן


האתגר הגדול של יינן הוא לבחור לכל זן ענבים את אזור הגידול הטוב ביותר עבורו. החיפוש הבלתי פוסק לפתרון הוליד את סדרת SPECIAL RESERVE, מה שבברקן מכנים סדרת האיכות. הדבר התאפשר בזכות נטיעות רבות של יקבי ברקן בשנים האחרונות ועבודה מאומצת ביקב.


מקור ענבי סוביניון בלאן הוא בכרמי היקב שבהרי ירושלים ובאזור כרם בן זמרה שבגליל העליון, המאופיינים בקרקע נזירה וטמפרטורות יחסית נמוכות. זהו יין בעל רעננות של פרי טרופי ומלא ויטאליות המרוסנת על יד עשבוניות מעודנת


בציר: 2014, הרכב זנים: 100% סוביניון בלאן, אלכוהול: 13%, מחיר: 75 שקלים




רקנאטי רוזה


לכבוד הקיץ הנוכחי, השיקו ברקנאטי את רוזה 2015, יין פירותי ומרענן המופק מענבי ברברה ומרלו מכרם מנרה שבגליל העליון. היין שופע בארומת תות שדה, אשכולית אדומה ואפרסק. זה רוזה קלאסי, פירותי ורענן, השומר על האיזון העדין שבין חומציות ואלכוהול. מומלץ לקרר היטב לפני השתייה, וליהנות מהיין כאפריטיף.


בציר: 2015, הרכב זנים: 80% ברברה ו־20% מרלו, אלכוהול: 13.5%, מחיר: 69 שקלים



רזרב ורקאנטי רוזה
רזרב ורקאנטי רוזה


שרדונה של בינימינה


שרדונה מסדרת BIN של היקב מגיע עם תג מחיר של 30 ש"ח בלבד. הכי "וליו פור מאני" שאפשר למצוא לחג. ענבי היין גדלו ברכס הרי הגלבוע ותסיסת השרדונה נמשכה כשלושה שבועות בטמפרטורה ממוצעת של 15 מעלות. המטרה הייתה ברורה: לייצר יין קליל, טעים ונגיש. איכותי אך גם כזה שלא ייקח את עצמו יותר מדי ברצינות; שיתאים לשתייה בפני עצמו וגם ישתדך בצורה נפלאה להרבה מאכלים ומצבים. זהו שרדונה בעל גוף קל, ארומות רעננות של פרי הדר וחמיצות מאוזנת. טמפרטורת הגשה מומלצת: 10־12 מעלות.


בציר: 2015, הרכב זנים: 100% שרדונה, אלכוהול: 13.3%, מחיר: 30 שקלים




רוזה של סגל


יקב סגל משיק את יין הרוזה "רכסים" מכרם דישון. כיאה ליינות רוזה, היין שהה על קליפות הענבים במשך שעתיים בודדות בלבד, ומיד לאחר מכן הועבר למכלי התסיסה. זמן קצר זה הספיק ליצירת הצבע הוורדרד הסמוק והמוכר. באף מורגשים פירות קיץ מתוקים כגון אפרסקים, תפוחי עץ, נקטרינות ואף תותי עץ לבנים. התחושה בפה היא של רעננות וחומציות טובה שמציפות את החך בשלל פירות כגון דובדבנים אדומים, תפוחים ירוקים, פטנגו וקלמנטינות. היין נגיש ונוח, ובעל גוף קליל ומבנה חומצי תומך, אשר משאיר טעם של עוד.


בציר: 2015, הרכב זנים: 100% קברנה פרנק, אלכוהול: 12.3%, מחיר: כ־79 שקלים



בנימינה ורוזה של סגל
בנימינה ורוזה של סגל



BRAVDO שרדונה כרמי יוסף


ענבי השרדונה מעניקים ליין הזה גוון זהוב, עמוק וצלול. הוא בעל חומציות קלה מאוזנת גוף וטאנינים רכים, וצפוי להתפתח היטב בבקבוק במהלך שלוש עד שש שנים. ענבי השרדונה מכרם היקב עברו טיפול בעקת מים (הפסקת השקיה) לפני הבציר להעצמת ארומת הפרי. התוצאה היא יין בעל דגש פירותי וחמאתי כמיטב המסורת של יינות "ברבדו".


הרכב זנים: 100% שרדונה, אלכוהול: 12.5%, מחיר: 90 שקלים




רוזה של יקבי ירושלים


יין זה קיבל את צבעו המיוחד וטעמו העדין כתוצאה מהשרייה של 18 שעות עם קליפות הענבים מחבל לכיש. היין הותסס בטמפרטורה של 22 מעלות, הוא מושלם לעונת הקיץ ויש להגישו בטמפרטורה של 8־12 מעלות.


בציר: 2015, הרכב זנים: קברנה סוביניון, מרלו, שיראז ופטיט ורדו, אלכוהול: 12.5%, מחיר: 59 שקלים




וינה הנסינה


יין לבן יבש וכשר שגודל באזור ריברה דל חוקאר בספרד. ריחו עוצמתי ואלגנטי עם רמזי פרחים, משמש, ליצ'י ודשא קצוץ. הוא בעל טעם רענן וחומציות טובה.


בציר: 2011, הרכב זנים: 60% סוביניון בלאן, 40% מוסקטל, אלכוהול: 13.5%, מחיר: 39 שקלים



יקבי ירושלים וינה הנסיכה
יקבי ירושלים וינה הנסיכה




אירוע הכל בשביל היין: אירועי היין בגליל, ברמת הגולן ובעמקים



פסטיבל "בשביל היין" חוגג שבע שנים להיווסדו, מה שלגמרי מקנה לנו את הזכות לקבוע שמדובר במסורת. הפסטיבל, שיצא לדרך בשבוע שעבר, מתקיים עד סוף השבוע הבא, ה־18 ביוני, ולהלן טעימה מהאירועים המרכזיים שיתקיימו בו:


באמפי מושב דישון תתקיים חגיגת יין עם מיקי גבריאלוב, במופע "זוכר את אריק אינשטיין", בלוויית היינות המשובחים של כורמי ויינני דישון. כרטיס הכניסה, בעלות 50 שקלים, כולל כוס יין מאחד היקבים המשתתפים.


חמישי, 9 ביוני, בשעה 21:00 (פתיחת שערים 20:00)



במושב רמות נפתלי תתקיים חגיגת יקבים ומעל עשרה יקבים שונים יפצירו בכם לטעום את היין שלהם. כדאי שתגיעו מוכנים.


שישי, 10 ביוני, בין השעות 11:00־17:00



אם עדיין תצליחו לעמוד על הרגליים, אתם מוזמנים באותו היום גם למצפה כנרת באמירים. במושב יתקיים מופע שירי יין ונעימות שיכורים מאירלנד - דינה לוריא בנגינת כינור ופלג ברקאי שמנגן בגיטרה ושר. הישיבה על הדשא. מומלץ להביא לבוש חם. הכניסה חופשית.


שישי, 10 ביוני, החל מהשעה 18:00



מפגש אינטימי על כוס יין יתקיים ביקב הרי גליל במופע "דלתות מסתובבות" עם צופית גרנט. עלות כניסה: 85 שקלים


חמישי, 16 ביוני, בשעה 20:00