פועלים המוציאים חומרי הסקה בביצות הכבול של אירלנד גילו היום (שלישי) תגלית נדירה במיוחד: גוש חמאה, אותו חוקרים מעריכים כבן לא פחות מ-2,000 שנים. את הממצא הנדיר הוציא מהאדמה החוואי ג'ק קונאווי כשיצא עם קבוצת פועלים לאסוף כבול להסקה. הגוש היה קבור בעומק של כמעט חמישה מטרים באדמה. 



"מדובר בממצא יוצא דופן", סיפרה לרשת פוקס האוצרת של מוזיאון מחוז קאוון לארכיאולוגיה, סבינה דונהיו. "חמאה הייתה מוצר יוקרתי מאוד בעת העתיקה. העובדה שמישהו קבר מרצון כמות גדולה כזו של חמאה מעידה על עושר רב. זה היה מקובל באותה תקופה לאחסן מוצרי מזון בביצה שידועה כבעלת איכויות משמרות, משום היעדר החמצן שבכבול", היא ספרת. 



הייחוד בממצא הנו שהוא נמצא ללא ארגז או חבית עץ, שבדרך כלל אפיינו מצבורי מזון עתיקים מהסוג הזה. "אפשרי מאוד שהיה מדובר במנחה יוקרתית לאלי הביצה", מסבירה דונהיו. ניתוח של המשקע סביב החמאה מתארך את הממצא לסביבות המאה הראשונה לספירה הנוצרית. גוש החמאה נשלח לתארוך ולקיחת דגימות. 



חוקר באגף הארכיאולוגיה של המוזיאון הלאומי בדבלין, אנדי הלפר, סיפר בהתרגשות לכלי התקשורת במדינה על הממצא: "מדובר בחמאה טהורה. באופן תאורטי, עדיין ניתן לאכול ממנה, אם כי אני מודה שלא הייתי ממליץ על כך".