כשהבירה פוגשת את האומנות: קרלסברג, מותג הבירה הדני, יציג בישראל את הפרויקט העולמי: "1883 Re-Brew", המשחזר באופן אותנטי את בירת הלאגר כפי שבושלה בשנת 1883 על ידי מייסדה ג'י סי ג'ייקובסן, גדול מבשלי הבירה בכל הזמנים. המיצג הינו חלק מתערוכת Beers 2016 שתתקיים בין התאריכים 20-22 בספטמבר "במתחם התחנה" בתל אביב.



בתערוכה יתקיים מופע ייחודי וחוויתי בבימויו של ערן טובול ("חינוך מחדש" ו"מחפשים משמעות"), אשר שואב את השראתו מסגנון היצירה של אמנים אריאן מינושקין, טאודוש קנטור ופיטר ברוק ומשלב מוסיקה תיאטרון ופנטזיה בהשתתפות 14 שחקנים.



המופע ימחיז למבקרים בהאנגר של 'קרלסברג' שבתערוכה, באמצעות סצנות משחק של שחקנים מקצועיים, את קפדנותו הבלתי מתפשרת של מייסד המבשלה ויאפשר הצצה לתקופה היסטורית ומהפכנית בעולם הבירה. בסיום המייצג תוגש למבקרים טעימה מהמהדורה המיוחדת- 1883 ReBrew- על מנת שאלו יוכלו לחוש וללגום את ההיסטוריה כפי שהיא. בין סצנות המשחק התאטראליות יוצגו ימיה הראשונים של המבשלה ופועלו הבלתי מתפשר של מייסדה, לגילויים מדעיים חדשים אשר יהפכו את הבירה לאיכותית ביותר.



חוויה רב חושית


בהמשך המופע ניתן יהיה לחזות בסצנה המתארת את הפניות הרבות אשר קיבל ג'ייקובסן ממבשלי בירה בכל העולם, על מנת שזה ישתף אותם בידע הרב אותו צבר ובגילויים המדעיים אשר שינו את ההיסטוריה של הבירה.



במאי המופע, ערן טובול, ציין: "המופע ממחיז את סיפור המבשלה של קרלסברג והופך אותה, באמצעות מעבר בין מספר מוקדי התרחשות היסטוריים, לחוויה רב חושית בה ייחשף הקהל ליסודות, לערכים ולמורשת של המבשלה. המופע מסתיים בטעימה של שיחזור בירת הלאגר האיכותית, אשר בושלה באמצעים, רכיבים ובשיטות אשר היו אופייניות לאותה התקופה. בכך נוצרת חוויה ייחודית שהקהל הוא למעשה חלק ממנה".



תערוכת BEERS 2016 תתקיים במתחם התחנה, תל אביב- "ביתן קרלסברג" בין התאריכים 20-22 בספטמבר, בין השעות 18:00-23:00.



מחירים:


5 קופוני טעימה של 100 מ"ל ב- 70₪ (45 ₪ למחזיקי כרטיס דיגיטל) בקופות בכניסה. הכניסה להאנגר של 'קרלסברג' הכוללת טעימה של הבירה מהמדורה המיוחדת הינה ללא עלות ופתוחה לקהל הרחב (מגיל 18 ומעלה). כרטיס מוזל במחיר 50 שקלים ניתן יהיה למצוא (החל מה- 10.9) בפייסבוק של Beers. התשלום במזומן בקופות במתחם הפסטיבל.




פרויקט Re-Brew


הפרויקט החל לפני כשלוש שנים, אז בזמן שיפוצים אשר נערכו במבשלת קרלסברג הישנה (Old Carlsberg) בקופנהגן, נמצאו במרתפי המבשלה שלושה בקבוקים של בירת לאגר אשר נשתמרו למעלה מ- 130 שנים. בדיקה ראשונית על תווית הבקבוק לימדה את חוקרי "מעבדות קרלסברג" כי אלו הם הבקבוקים הראשונים והמקוריים אשר ייוצרו באמצעות תגלית תרכובת השמרים הטהורים משנת 1883- פריצת דרך מדעית של המדען ד"ר אמיל הנסן, אשר שינתה את פני ההיסטוריה בענף הבירה העולמי וידועה בשם: Saccharomyces carlsbergensis.



באותם שנים היו תנודות באיכות הבירה ובמקרים רבים הבירה הייתה מתקלקלת בשלבי הייצור או ההפצה של המוצר, בעיה ממנה סבלה תעשיית הבירה בעולם כולו. בשנת 1883, תוך חתירה למצוינות ובעשייה בלתי מתפשרת, הצליח ד"ר הנסן לבודד, לראשונה את שמרים האיכותיים, הטהורים והמתאימים ביותר לייצור בירת לאגר.



אז גם עמדה למבחן בפעם הראשונה החלטתו של ג'ייקובסן כי קרלסברג תחלוק את הידע עם כלל תעשיית הבירה בעולם, להקים Open Source (הראשון בעולם) לכל מבשלי הבירה. וכך קרה, מנהלי מעבדות המבשלה שלחו מפרט מסודר על דרכי השימוש בשיטה ודוגמאות נשלחו למבשלות ברחבי העולם. מבשלים צעירים מכל העולם (כאלו אשר שמם מתנוסס כיום על בקבוקי בירה מפורסמים) הגיעו למבשלת קרלסברג בקופנהאגן בכדי ללמוד את השיטה, לקבל הדרכת במבשלה ולראשונה בהיסטוריה של עולם הבירה, לייצר את אותה הבירה בצורה מדויקת, פעם אחר פעם.



פרויקט ה-Re-Brew"", בהובלת 'מעבדות קרלסברג', שם לעצמו למטרה לשחזר - לאחר 133 שנה – את המתכון המקורי של מייסד המבשלה, ג'יי. סי ג'ייקובסן, לבירת הלאגר האיכותית כפי שבושלה ב-1883. הבקבוקים אשר התגלו עוררו את סקרנותם של מדעני המחקר והפיתוח של 'מעבדות קרלסברג' אשר ראו בתגלית המרגשת אתגר מרתק – וממש כמו ג'י סי ג'ייקובסן, מייסד המבשלה- החליטו גם הם לגייס לבישול ההיסטורי ידע, מדע, טכנולוגיה מתקדמת, יכולות מוכחות וחתירה למצויינות בלתי מתפשרת לבירת הלאגר האיכותית ביותר.



לרגל חגיגות 140 שנה להיווסדותה של 'קרן קרלסברג' הושקה הבירה המשוחזרת וזכתה לשם "The Father of Quality Lager". הבירה המשוחזרת נעשתה מריבוי תאי השמרים העתיקים, אשר נשמרו לאורך 133 שנה בתוך מספר מצומצם של בקבוקי בירה, גידול של זרעי לתת אשר הובאו מארכיון החקלאי בדנמרק, גידול של זני כשות ייחודיים מאותה התקופה. כמו כן, שומרו תהליכי הייצור של הבירה בחביות עץ וניפוח בקבוקי זכוכית באופן ידני.