רחוב מונטיפיורי בתל אביב שופע מסעדות טובות עד מצוינות, חלקן ממותגות גבוה עד גבוה מאוד. על "אואזיס", בחלקו המערבי של הרחוב, לא שמענו ולא ידענו. "אואזיס" בכלל הייתה יכולה להיקרא "רימה", על שם השפית שהמציאה אותה, חיה אותה וכל מה שקורה שם הוא פרי דמיונה. מהקומוניקט למדנו שרימה, ובשמה המלא: רימה אולברה, שימשה בעבר גם השפית האישית של ממציא הגלולה למניעת הריון.



חלל המסעדה, שבעבר שימש פאב מצליח לגייז בשנות ה־90, נראה מיושן למדי. כאילו מעוצב, אבל לא ממש. צדי צרפתי היה מכנה את העיצוב במילה המעליבה "ליד". יש פוטנציאל, אבל לא ממש. מנורת בקבוקים ענקית ניצבה מעל לראשינו, אבל נראתה מאובקת וכלל לא האירה. המרצפות הכהות הזכירו את שנות ה־80, והבר - את אולמי "בון טון" ברמת גן.



למזלם, כל העיצוב הזה מתגמד אל מול צחוקה של אולברה. צחוק רועם, חד, מתגלגל. או שאוהבים אותו וצוחקים יחד איתו, או ששונאים אותו. אנחנו בעדו.


האוכל כאן, כמו הצחוק, משוגע. או שאוהבים אותו או שלא מבינים אותו. משוגע, אין מילה אחרת לתאר אותו. אנחנו נחשבים לכאלה שאוהבים יצירתיות ונועזות קולינרית, וכשזה מצליח זה מערבל חושים; אל תשאלו מה קורה כשזה נכשל.



כזו היא המנה אסמרה טרטר בקר, שהיא גם מהיקרות שבמנות הראשונות המוגשות בעיר: 68 שקל. התמורה מעניינת, אין עוד מנה כזו או דומה לה בעיר. טרטר הבקר מתובל היטב, והסועד מתבקש להניח אותו על גבי לחוח תימני ולפזר מעליו סוכר דמררה מעורבב בקפה והל. טעמים עשירים וחזקים, ובאיזושהי מידה גם ממכרים. היא לא אסתטית ולא כל אחד יתחבר אליה, ואפילו הדעות שלנו נחלקו.



הסלפיקון הוא מנה נוספת מהתפריט הלא מוגדר של השפית - יצור כלאיים בין בשר בקר מפורק (וקר) עם קרם פרש ליים המשתלט על הטעמים, והכל מונח על צ'יפס טפיוקה. הבנתם? גם אנחנו לא. התוצאה היא ערבוב בין שמחה לתהייה, בין נועזות לטיפשות. זר לא יבין זאת. המנה הראשונה הטובה בעינינו היא דווקא הפשוטה יותר: סלט זוקיני נא א־לה רומא (48 שקל) - רצועות זוקיני טריות עם גבינת פיקורינו רומאנו מעליה ולימון. פשוטה ונעימה.



גם העיקריות משוגעות. את מנת פריז (128 שקל) לא אוכלים בעיר האורות, אבל כאן היא נחשבת למנת דגל: חזה ברווז על פרנץ' טוסט, מעליו ריבת תה ודובדבנים, מצד ימין נקטרינה צלויה ומתוקה ומצד שמאל עלי בוק צ'וי מאודים ומרירים. איך אפשר להסביר בכתב מהו טעם של מזרח ומערב, צפון ודרום, שמיים וארץ, אובמה וקים ג'ונג איל? למרבה הפלא, זו המנה הטעימה ביותר בארוחה המשוגעת הזו. "אואזיס" אינה מסעדה קלה לעיכול. או שתאהבו אותה או שלא. 



"אואזיס", מונטיפיורי 17, תל אביב, 03-6206022 




לא מתחשק לכם לבשל לערב החג? הנה ארבע אפשרויות להזמנת אוכל מוכן ואיכותי שירשים את האורחים שלכם באותה מידה



אנו חיים בעידן שבו לא חייבים לעמוד שעות מול הסירים לפני החג, אלא אפשר פשוט להזמין אוכל מוכן (ואפילו להגיש אותו בצלחות חד־פעמיות יפהפיות). כל מה שנותר הוא רק למצוא את המקומות הנכונים שיבשלו בעבורכם, ואפילו יזכו אתכם במחמאות מהאורחים.



1. במסעדת "קיטון" התל־אביבית מציעים כבר 70 שנה אוכל יהודי אשכנזי אותנטי, ללא גימיקים וללא תפניות בעלילה. חובבי הז'אנר יחמיאו עד בלי סוף לכבד הקצוץ (49 שקל לחצי ק"ג), לגפילטע (22 שקל ליחידה) ולמרק העוף עם הקרעפלך (30 שקל לחצי ליטר). האוכל טרי, עשוי כמיטב המסורת הפולנית, לא תמיד מתובלן ולא נורא יקר. ואם האורחים שלכם לא יחמיצו פנים כמאמר הקלישאה, תוכלו להגיש להם גם רגל קרושה (90 שקל ל־4־5 מנות).


דיזנגוף 145 בתל אביב, 03-5233679.



2. מהקצה השני של הסקאלה לירן גבאי, הבעלים של פלאפל גבאי, מציע מאכלים עתירי תבלינים לחג, שמחים וצבעוניים. השיפוצניק של הדירה שלנו שהכיר לנו את מרק החרירה של גבאי, שאותו הכתיר "מרק הטעים ביותר במזרח התיכון, כולל ספרד". מאז המאכלים שלו הפכו לבני בית אצלנו בדירה. לחג מציע גבאי שורה ארוכה של מנות, ובהן קציצות בקר או עוף עם ברוקולי וגונדי (8 שקלים ל־100 גרם, כמו יתר המחירים בהמשך); עוף ברוטב קארי, שוקיים ברוטב אננס מתוק, כרעי עוף בתנור (7 שקלים); קובה סלק וקובה דלעת (8 שקלים) ועוד. האוכל ביתי וטעים, והאורחים עוד יאמינו לכם שאתם בישלתם. דיזנגוף 269 בתל אביב, 03-6293080; בוגרשוב 25 בתל אביב, 03-6297060.

ביתי וטעים. מאכלים לחג של פלאפל גבאי. צילום: אפיק גבאי
ביתי וטעים. מאכלים לחג של פלאפל גבאי. צילום: אפיק גבאי



3. רשת מתוקה פונה לקהל האנין ומציעה מגשי אירוח מרשימים בכל קנה מידה: הם מוצעים בפרזנטציה יפהפייה, ומיני המאפים שעליהם מגרים גם את האף וגם את החך. אלא שאין מדובר רק במתוקים, אף שזה עדיין הצד החזק של מתוקה: קרפצ'יו סלק וגבינה כחולה (80 שקל) היא מנה כיפית לתחילת הארוחה, אבל אל תוותרו על מגש הפטיפורים לחג: 35 יצירות אמנות, הכוללות בין השאר כוסיות שוקולד לבן ממולאות בג'לי ויסקי תפוחים, פירמידות מוס חלבה ונוגט על בסיס בצק פריך, בייבי טארטלט מוס רימונים ופטל וכוסיות שוקולד מריר ממולא ג'לי רימונים וקצפת וניל (186 שקל). הם בוודאות יעשו לכם חג מתוק (1-700-723-723, משלוחים ברחבי הארץ).

יצירות אמנות. מגש פטיפורים של רשת מתוקה צילום: יח"צ
יצירות אמנות. מגש פטיפורים של רשת מתוקה צילום: יח"צ



4. זה אולי יישמע הזוי, אבל מה דעתכם לקבל מנות מוכנות קפואות, שאותן עליכם רק להפשיר ולחמם? "מבושלת" יוצאת לקראת החגים בהצעה של ארוחה שלמה לשמונה אנשים במחיר של 699 שקל, עם שלל מנות קפואות כמו נסיכת הנילוס ברוטב עגבניות, נתחי פרגית בג'ינג'ר ובקר אסאדו ברוטב ברביקיו. על המנות משתלטות כמות תבלינים מבורכת וכמות שמן פחות מבורכת. במבחן התוצאה לעומת התמחור, מדובר בעסקה משתלמת (www.mevushelet.co.il, או בטלפון 8050*).