תמיד הדהימו אותי הסיפורים של סבתא שלי על השיטות שהיו פעם לייבוש ושימור. תמיד הדהים אותי כור ההיתוך הקולינרי הזה שנוצר אז בתקופת המעברות והעליות, החום והיתושים, שגרם לכך שנשים היו כובשות מיני ירקות, מייבשות בשמש הישראלית הלוהטת את הדגים על הגג ליד שרשרת העגבניות האדומות אש, ממליחות עד יובש חתיכות של גבינה ביתית יחד עם פיסות בשר מיובשות כי לא היה מקרר. אופות לחמים מפיצי ניחוחות ומצליחות לייצר מעדנים קולינריים מדהימים וחובקי עולם במעט שיש. ההנאה הזו ממעדנים, מזטים ואירוח מלווה את תרבות האוכל שלנו מזה שנים רבות.



השווקים הרבים שיש לנו הם אלו שמשמרים את תרבות המעדניות של פעם. בערים רבות ניתן למצוא מעדניות קטנות מעלות אבק עם אותו חנווני מלפני חמישים שנה. יחד עם זאת, צצו להן בשנים האחרונות גם מעדניות עשירות יותר שידעו להביא לא רק את אותו רחת לוקום משובחת מטורקיה אלא גם שלל של גבינות מענגות מכל העולם, נקניקים באיכות מצוינת, שימורים מיוחדים, ממרחים, מיני אבקות בישול ותבלינים, שמני זית, אלכוהול ובהתאם גם מאכלים.



על אגאתה – המעדניה המדהימה שנפתחה ברמת החייל נספר במדור הבא, הפעם נתמקד במעדניה איטלקית קטנה ומיוחדת שפותחת עולם שלם של רחובות קטנים בכפרי איטליה, אפריטיבו גדוש במעדנים והרבה יינות.



למקום קוראים סטמפה (חותמת באיטלקית) והוא מוגדר כמעדנייה־אספרסו בר איטלקי, בו תוכלו להתפנק על כל סוגי הקפה כולל הקר במחירים שפויים ( עד 12 שקלים) ובין לגימת אספרסו תנשנשו לכם איזה כריך פיאדינה (סוג של טורטיה איטלקית) ממולא בשלל של גבינות או נקניק, ממרחים איטלקיים, ארטישוק, שמן זית משובח ואפילו נוטלה עם שמן זית ומלח גס. (18-32 שקלים) אם ההפסקה שלכם יותר ארוכה, תוכלו להתפנק בכוס יין לצד צלחת גבינות עשירה עם פירות או צלחת נקניקים וגבינות.



סטמפה. צילום: שרית גופן
סטמפה. צילום: שרית גופן



מגש נקניקים בסטמפה. צילום: שרית גופן
מגש נקניקים בסטמפה. צילום: שרית גופן



האטרקציה האמתית בעיני היא היכולת גם ליהנות מאספרסו ומטעמים מאיטליה וגם לקנות הביתה את אותם מוצרים שאכלתם באותו הרגע. הקץ לדחיית סיפוקים וחיפושים מתישים.



מה בתפריט?


בגזרת המעדניה: ברוסט של בקר מעושן, קורנדביף, סלמי הודו, סלמי פיורה, חזה אווז, קבנוסים, פרמיג'אנו רג׳יאנו 36 חודשים, גורגונזולות, גבינות רכות, בשלות, חריפות ועדינות צעירות ומלאות טעם. יינות במחירים אטרקטיביים מאד, שמני זית, פסטות והכי מיוחד בעיני, מגוון עצום של מיני שימורים מעניינים, ארטישוקים, פלפלים, סרדינים, ממרחים, דובדבני אמרנה ועוד ועוד ועוד. אם אתם אנשי מזטים וחובבי איטליה זה בהחלט המקום לעצור בו, לטעום, לשתות כוס יין ולקח כמה מטעמים הביתה.



בוראטה. צילום: שרית גופן
בוראטה. צילום: שרית גופן



בגיזרת האוכל: אותו כריך פיאדינה עם מגוון מטעמים מהמעדניה והמון שמן זית טוב, לחובבי הדגים חובה לקחת את כריך הטוננסקה שכולל טונה ואנשובי עם מליחות מדהימה של זיתים וצלפים וגם כריך הטרטופו עם מחית הכמהין והארטישוק בגריל יביא אתכם לעינוג מלא. באחריות.



הזמן הכי כיפי לבוא לבקר הוא אחר הצהריים לאפריטיבו. שנייה לפני שאתם מסיימים עוד יום עבודה ועפים הביתה, קחו איזו שעה, שתו כוס יין שתעלה פחות מ-30 שקלים ואיזו צלחת של גבינות בשלות עם הרבה רוקולה ושמן זית משובח ותעצרו לשנhיה לנשום ולהירגע כי מגיע לכם.



סטמפה, קפלן 4 תל אביב.




וולפנייטס פותחים את השבוע


הסופ"ש עבר מהר מדי? -בכל יום א' החל מהשעה 18:00 יציעו בסניף וולפנייטס ביהודה המכבי, שני המבורגרים ב-48 שקלים בלבד, בירה מהחבית ב-12 שקלים (שליש) וגלידת סאנדיי לקינוח ב-5.90 שקלים. אחלה התחלה לשבוע קשה.



המבצע תקף בישיבה בסניף בלבד.



יהודה מכבי 53 תל אביב.