משפחת שיבלי מיפו לא היה שום קשר לצמחונות, ובטח שלא לטבעונות. המצב הזה השתנה מן הקצה אל הקצה כשהבת ג'ואל צפתה בהיותה בת שש בתוכנית שבה הראו איך שוחטים כבש. "ג'ואל התחילה לבכות, ואמרה 'אז מפה מגיע הבשר אלינו לצלחת?'", משחזרת האם, נהלה שיבלי. "מיד כיביתי את הטלוויזיה, אמרתי שזה בטח יעבור לה תוך כמה ימים, אבל קרה בדיוק ההיפך. מאותו יום היא לא הפסיקה לדבר על הנושא, סירבה לשבת יחד איתנו בשולחן, וגם התחילה להסביר לכל מי שאכל בשר מסביבה מהו המקור שלו".



היום (1 בנובמבר) חוגגים הטבעונים ברחבי העולם את יום הטבעונות הבינלאומי. טבעונות, שרבים מאתנו ראו בה מעין טרנד, הוכיחה לכולם שיסודותיה הם מאוד חזקים. מספר הטבעונים בעולם רק גדל והולך, טבעונות נחשבת כיום כבר לדרך חיים, והוכחה פשוטה לכך היא העובדה שאין כמעט מסעדה שלא מציעה לסועדים גם מנות טבעוניות. אולם, לצד הדוגלים בטבעונות, יש רבים אחרים שלא מוכנים לוותר על נתח עסיסי של בשר. הנושא הופך למורכב יותר כשהטבעונים חיים תחת קורת גג אחת עם חובבי בשר מושבעים.



נהלה שיבלי. "לא מוכנות לשבת איתנו באותו שולחן". צילום פרטי



"כשג'ואל (כיום בת 13) החליטה להפסיק לצרוך בשר, היה לי קשה עם ההחלטה שלה", מודה שיבלי, 47, אם לארבעה ילדים. "היא הייתה אז עדיין ילדה קטנה שזקוקה לבישולים שאני מכינה. גם החוויה של לשבת מסביב לשולחן עם המשפחה נפגמה. אם היא הייתה רואה למשל שבישלתי עוף לילדים, היא הייתה עומדת ועושה הרצאות, אומרת 'אתם יודעים מה אתם אוכלים? אתם רואים מה יש לכם בצלחת?'".



איך התמודדת עם זה?
"בסופו של דבר התחלנו להבין אותה יותר, וזה השפיע על כל המשפחה. הפחתנו באופן משמעותי את צריכת הבשר במשפחה, וכיום כשאני רוצה שכל המשפחה תאכל יחד, אני מכינה למשל קוסקוס עם מרק ירקות, אבל בלי העוף. גם את כל הממולאים התחלתי להכין ללא בשר".



כאמור, בהיותה בת שש הפסיקה ג'ואל לאכול בשר. בשלב הזה היא הייתה עדיין צמחונית, אך בגיל 10 הפכה לטבעונית והורידה מהתפריט שלה גם מוצרי חלב, גבינות וביצים. "אמרתי לה 'עד שהתרגלתי לעניין הצמחונות, עכשיו אני צריכה להתרגל לטבעונות?'", מחייכת שיבלי, "לא היה לי מושג בכלל מה זה טבעונות. התחלתי להיכנס לאתרים, לבדוק מה התחליפים, התחלתי להיכנס למחלקות טבעוניות בסופרים, קניתי גבינה טבעונית, התחלתי להכין חביתה טבעונית".



מדובר במשימה בהחלט מאתגרת.
"בהתחלה היה לי מאוד קשה להתרגל לעניין הזה, אבל כשחיים עם זה יום יום, מתרגלים. שבע שנים אני חיה עם זה, וזה כבר הפך חלק מהחיים להכין לג'ואל את מה שהיא צריכה, להבין אותה, לא לתקוף. יש הורים שבאים ותוקפים ואומרים 'לא ולא', וזה לא נכון להתנהג כך. החלטתי לקבל את הבחירה שלה. זה אצלה מבחינה אידיאולוגית, היא ממש רגישה לבעלי חיים. היא הולכת להפגנות נגד ניצול בעלי חיים, וגם אני מצטרפת אליה ומרימה את השלט. הבת שלי עומדת וצועקת 'בשר זה רצח'. היא אומרת את מה שהיא מאמינה בו. בתיק שלה יש גם תמיד מדבקות של 'חיה ותן לחיות' והיא מדביקה אותן בכל מקום".



ג'ואל שיבלי בהפגנה טבעונית. "החלטתי לקבל את הבחירה שלי". צילום פרטי



בעקבות התהליך שעברה ג'ואל, גם אחותה אנג'י (כיום בת 15) הפכה לפני שנתיים לצמחונית. "אנחנו חוטפים הרצאות כל היום נגד זה שאנחנו עדיין צורכים בשר וזה משפיע גם עלינו בסופו של דבר", מספרת שיבלי, "בזמנו בשר היה מאוד דומיננטי בבית שלנו, וכיום כבר לא. יש לי עדיין ילדים שאוכלים בשר, כשהם מבקשים מאכל בשרי, אני מכינה להם, אבל בזה זה נגמר. אני עצמי כבר כמעט ולא אוכלת בשר בבית".



את מקפידה על כך שג'ואל תעשה בדיקות רפואיות?
"לפני שנתיים אמרתי לה שאנחנו חייבות ללכת לעשות בדיקות דם. הייתי בטוחה שחסר לה ברזל ושההמוגלובין שלה יהיה נמוך. אפילו קניתי לה ויטמינים עוד לפני שהיא בכלל עשתה את הבדיקה. להפתעתי, הבדיקות שלה היו מצוינות".



ומה קורה בחגים, כשכל המשפחה המורחבת מתאספת?
"כשאנחנו מוזמנים בחג לבית של הסבתא, ג'ואל לא יושבת איתנו בשולחן. היא ואחותה הצמחונית יושבות בשולחן נפרד, ואנחנו מכינים להן מאכלים כמו צ'יפס, סלט וכדומה".



איך בעלך קיבל את הטבעונות של ג'ואל?
"גם הוא קיבל את זה בסופו של דבר. בהתחלה הוא אפילו היה שוכח שהיא טבעונית, לא היה מודע לעניין, היה אומר לה 'בואי תאכלי גלידה', ואז היא הייתה מסתכלת עליו ואומרת 'מה פתאום אתה אומר לי גלידה, יש בזה חלב'. כיום גם הוא התרגל. כשאנחנו הולכים לקניות בסופר, אנחנו קונים במיוחד בשבילה מוצרים שהם 'ויגן פרנדלי'".



איש באמונתו יחיה


הצורך להבין ולכבד את רצונו של אדם שבוחר להיות טבעוני מוכר מאוד גם לשיר פורטל (36, מנהלת משאבי אנוש, אם לשניים, מרמת גן). פורטל הפכה לטבעונית לפני שנתיים, בעוד בעלה, רומן, הוא חובב מושבע של בשר. "כשהכרתי את בעלי", היא מספרת, "הייתי צמחונית, אבל בגלל שהוא אכל בשר, אז תקופה מסוימת גם אני אכלתי בשר, והגבולות היו די מטושטשים".



ומה בעצם גרם לך להחליט להפוך לטבעונית?
"לפני שנתיים וחצי ילדתי את הבת הגדולה שלי. בהיריון שלה כן אכלתי בשר, אבל כשהתחלתי להניק פתאום קלטתי שאני יכולה לתת לה את האוכל שהיא צריכה, אבל יש אמהות בטבע, כמו פרה למשל, שלא יכולה להניק את העגל שלה, כי את כל החלב שלה לוקחים לתעשיה. פה בעצם נפל לי האסימון והחלטתי להיות טבעונית. זה היה ממניעים מצפוניים של לא לנצל בעלי חיים, לא להכאיב להם. כל התעשייה הזאת נראית מאוד מזעזעת בעיניי".



איך בעלך הגיב לזה?
"אנחנו די דוגלים בגישה של איש באמונתו יחיה, אחרת לא היינו יכולים לשרוד ביחד. אז במקרר שלנו יש גם מוצרי בשר וגם מוצרים טבעוניים".



שיר פורטל. "יהיה לי קשה מאוד ללכת לקצבייה ולבקש נתח בשר עבור בעלי". צילום פרטי



כשאת הולכת לקניות, את קונה גם בשר בשבילו?
"אני יכולה לקנות לו חלק מהמוצרים, אבל יהיה לי מאוד קשה, עד בלתי אפשרי, ללכת לקצביה ולבקש נתח בשר. לכן למקומות כמו קצביה הוא הולך בעצמו".



מה לגבי בישולים?
"אני כמעט ולא מבשלת לו מאכלים בשריים, אלא רק ברמה של לחמם לו משהו. בעצם מה שקורה זה שהוא מבשל לעצמו ולילדים, וגם אני מבשלת לעצמי ולילדים. בעיקרון אנחנו מגדלים את הילדים בצורה כזאת שהם אוכלים הכל, על השולחן בארוחת צהריים אפשר למצוא מנות טבעוניות שאני מכינה - כמו טופו, קציצות טבעוניות - מאכלים בשריים שלו, וגם דברים משותפים כמו אורז וסלט. אבל כן יש בינינו מעין תחרות סמויה האם למשל הילדים יעדיפו את הטופו שאני מכינה על פני השניצל שלו. אם הם יעדיפו את הטופו, מבחינתי זה יהיה ניצחון קטן".



מניסיונך, מה היית ממליצה לבני זוג שאחד מהם הופך לטבעוני?
"מאוד תלוי באיזה שלב של זוגיות זה מגיע. למשל, אם הייתי מכירה היום מישהו, אולי יכולתי להציב את הגבולות שאצלי בבית לא יהיה בשר. בגדול, אני ממליצה לבני זוג פשוט לקבל את הרצון של השני ולהבין שאנשים עוברים כל מיני תהליכים בחיים. מצד שני, אני גם חושבת שכפיה לא מביאה לשום דבר חיובי. אני לא חושבת שאפשר לכפות על בן הזוג להפוך גם לטבעוני, אבל כן אפשר להסביר. אני מנסה להסביר לבעלי את המניעים שלי והסיבות שלי, להראות לו שאוכל טבעוני יכול להיות ממש טעים וכייפי. כן הייתי מעדיפה שהוא יהיה צמחוני למשל, אבל עדיין הוא בן אדם בפני עצמו עם רצונות משלו".



לא רק "בשר עם תבלינים"


"לא הייתי פוסלת לצאת לדייט עם בחור לא טבעוני, אבל אם אחרי תקופה מסוימת שנהיה יחד (בעודו חשוף לכל המידע אודות התעללות בבעלי חיים), הוא עדיין יבחר לא להיות טבעוני, יהיה לי קשה עם זה", אומרת עו"ד אזמרגד זיסרמן.



זיסרמן (28, רווקה מתל אביב, העוסקת בתחום של הרצאות והדרכות) מאוד מקווה ש"מי שאבחר בו כבן זוגי לחיים, תהיה בו איכפתיות וחמלה. אני לא יכולה לראות היום סיבה שלא להיות טבעוני. יהיה לי מאוד קשה לעכל טיעונים כגון 'לא איכפת לי' או 'קשה לי מדי'. אני טבעונית שבע שנים, וכמעט כל בני הזוג שהיו לי בתקופה הזאת הפכו לטבעונים עם הזמן. רובם המכריע גם התחשבו בי ולא אכלו לידי מוצרים מן החי".



האם את מעלה את נושא הטבעונות כבר בדייט הראשון?
"אם הכרנו דרך הפייסבוק, למשל, אז הבחור כבר רואה דרך הפרופיל שלי שאני טבעונית. ואם מישהו לא יודע את זה, אז הוא בטוח ידע בדייט הראשון, או אפילו בשיחה שבה קובעים מקום להיפגש. אני מאוד אוהבת אוכל, ודואגת שהמסעדה או בית הקפה שנצא אליהם בדייט יהיו ידידותיים וטעימים גם לטבעונים. היו מעט פעמים שחוויתי ממישהו רתיעה קלה בשל כך. רוב התגובות של הבחורים היו נייטרליות למדי. הרבה פעמים הם מתעניינים, שואלים האם זה איזשהו טרנד".



אזמרגד זיסרמן. "לא יודעת אם זה היה קשור לקרפצ'ו, אבל יותר לא יצאנו". צילום פרטי



כשמבקשים מזיסרמן לנדב איזשהו סיפור פיקנטי מאחד הדייטים שלה, היא מיד נזכרת בבחור שיצאה עמו לארוחה במסעדה. "הוא ידע שאני טבעונית ושאל אותי האם זה בסדר שיאכל לידי משהו מהחי", היא מספרת. "אמרתי לו שיעשה מה שמרגיש לו נוח. הוא קרא למלצר והתכוון להזמין קרפצ'ו עגל חלב. ואז שאלתי אותו בעדינות המתבקשת האם יש סיכוי שיזמין משהו אחר, ולא עגל חלב".



למה התנגדת דווקא למנה הזאת?
"כי יש התעללות מאוד בוטה בתעשיה של עגלי חלב, וזה היה גורם לי להרגיש יותר לא בנוח מאשר עם מנות אחרות. הוא אכן החליף את המנה, ואז הגיע לשולחן שרימפס. כמובן שהיה לי מה להגיד גם בנושא הזה, אבל השתדלתי לא להגיב. אני לא יודעת האם זה היה קשור לאותה ארוחה, אבל יותר לא המשכתי לצאת איתו".



האג'נדה הטבעונית של זיסרמן נובעת מכמה סיבות. "אני מרגישה לא נוח לאכול בשר בגלל שזו פגיעה בבעלי חיים, וגם בגלל שהתחלתי להעמיק את הידע שלי בנושא איכות סביבה וגיליתי כמה השפעה יש לצריכת מוצרים מן החי על איכות הסביבה. הבנתי שכל דבר שאני עושה למען הסביבה, כמו מחזור בקבוקים, הניסיון לחסוך במים, זה כמו כוסות רוח למת אם לא מנהלים אורח חיים טבעוני. כיום מאוד קשה לי להסתכל על חתיכת בשר כאילו שזה רק 'בשר עם תבלינים'. אני מיד רואה את המשמעות של מה זה אומר כלפי בעל החיים וההשפעה על הסביבה. למשל, לסיטואציות כמו 'על האש' אני משתדלת לא ללכת, וגם יהיה לי קשה לחיות עם מישהו שיאכל לידי באופן קבוע הרבה בשרים".



כלומר, בחתונה שלך מנות של עוף ואנטרקוט לא יככבו?


"אני לא רוצה לגרום סבל לאף בעל חיים בשביל חגיגה שלי, ובמיוחד חגיגה של אהבה. אגב, גם כיום כשיש איזושהי התכנסות או חגיגה לכבודי, כמו יום הולדת למשל, אני מאוד מבקשת את ההתחשבות הזאת. חשוב לי מאוד שאף אחד לא יסבול בשבילי".