לכל ארוחה חגיגית אני נוהגת להכין לחם או לחמניות. אני מכינה לחם זיתים, לחם עשבי תיבול, חלה לשבת. בקיצור, כל צורה של לחמניות - עגולות, ספירלה, שבלול, עניבות, צמות קטנות - מתוקות או מלוחות, שניחוחן ממלא את הבית ויוצר אווירה שמחממת את הלב. אלו לחמניות שקל להכין וקל לזלול, ואפילו שהשתמשתי בתבניות אישיות של מאפינס, בהחלט אפשר לעצב צורות על תבנית תנור רגילה.



המתכון כאן חלבי, אך אתם יכולים להפכו לפרווה בשימוש במחמאה או בשמן, במקום חלב להשתמש במים או במשקה סויה ואת הגבינה הבולגרית אפשר להחליף ברצועות חזה עוף או בשר.



טיפסקל:


את המלית אפשר לשנות לפי טעמכם ולבחור ירקות ועשבי תיבול אהובים אחרים, כמו בזיליקום, גמבה, עגבניות מיובשות ואפילו ארטישוק משומר. אם אין ברשותכם תבנית שקעים או תבנית מאפינס, אפשר לעצב את הבצק ללחמנייה עגולה ולעטר בשומשום או בקצח.



לחמניות אישיות במלית פטריות וגבינה בולגרית - חומרים ל־12 לחמניות:



לבצק:


350 גרם קמח מנופה


1 כפית גדושה שמרים יבשים


50 גרם חמאה מרוככת


100 מ"ל חלב


1 כף סוכר


1 כף דבש


2 ביצים בגודל מדיום


1/4 כפית מלח



למלית:


3 כפות שמן זית


1 בצל סגול חתוך לרצועות דקיקות


2 שיני שום כתושות


1 כוס פטריות פרוסות


מלח ופלפל לפי הטעם


עלי תימין משני גבעולים


3־4 כפות גבינה בולגרית מפוררת לחתיכות גסות



לציפוי והברשה:


1 ביצה טרופה עם 1־2 טיפות שמן


2־3 כפות גרגרי שומשום בהירים ושחורים


תרסיס שמן


תבניות אישיות



אופן ההכנה:


1. מניחים את הקמח בקערת מערבל חשמלי, מוסיפים את השמרים ומערבלים. מוסיפים את הסוכר והדבש וממשיכים לערבל ובאותו זמן מסויפים בהדרגה את החמאה, הביצים, החלב והמלח עד לקבלת בצק אחיד ורך (במידת הצורך אפשר להוסיף קמח או נוזל).


2. משמנים את כפות הידיים, אוספים את הבצק ויוצרים כדור בצק אחיד. מניחים בקערה, מכסים ומשהים במקום חמים להתפחה כשעה.


3. מחממים שמן זית במחבת רחבה ומוסיפים את רצועות הבצק. מטגנים דקה־שתיים ומוסיפים את פרוסות הפטריות. מטגנים כמה דקות עד לריכוך ומתבלים במלח, פלפל ועלי תימין (אפשר כאן להוסיף כפית סילאן, אך לא חובה). מסירים מהלהבה, מצננים, מעבירים לקערה, מוסיפים את הגבינה ומערבבים.


4. משמנים קלות בתרסיס שמן זית את התבניות האישיות. מחממים את התנור לחום בינוני - 180 מעלות צלזיוס. מחלקים את הבצק ל־12 חלקים שווים. נוטלים חלק אחד של בצק ומשטחים בכף היד, מניחים במרכז כפית גדושה מהמלית (אפשר יותר) וסוגרים לכדור. מניחים את הלחמנייה על הצד הסגור בתוך התבנית האישית. בדרך זו מכינים את כל הלחמניות. מברישים בביצה הטרופה ומניחים במקום חמים להתפחה נוספת כ־35 דקות. מברישים שוב בביצה הטרופה בעדינות ובוזקים מעל את גרגרי השומשום השחורים והבהירים. מכניסים לתנור החם, אופים במשך 20 דקות ומגישים.