דוקטור מאיה רוזמן היא תזונאית קלינית המגישה ב-103FMתוכנית ייעוץ בנושאי תזונה נכונה ודיאטה. במסגרת התוכנית חושפת רוזמן בפני המאזינים את האמת על מיתוסים רווחים מעולם התזונה. והפעם: כולם חושבים שיין אדום פוגע בדיאטה, אך האם זה באמת נכון? יש אפשרות שהתשובה לשאלה הזו תפתיע אתכם.



אני בת 34, ולפני כתשעה חודשים ילדתי את בתי השלישית. אני עדיין מיניקה, אבל מעוניינת להתחיל תהליך ירידה במשקל. מה הדרך המומלצת ביותר לבצע דיאטה בלי לפגוע בהנקה?


"קצת קשה לי לתת לך תפריט המדויק לצרכים שלך בלי לקבל נתונים נוספים עלייך, אבל כדי לא לפגוע בתהליך ההנקה, חשוב שתוסיפי לתפריט היומי שלך עוד כ־400 קלוריות, לא משנה באיזה תפריט את משתמשת. מעבר לזה, חשוב לי להדגיש כי בתקופת ההנקה יש לצרוך הרבה יותר ירקות ופירות עשירים בוויטמין C, ומעבר לזה חשוב להקפיד לשלב בתפריט היומי שלך מזונות עשירים בחלבון וסידן - מגבינות, יוגורטים, בשר, עוף, דגים ועד לביצה אחת ביום לפחות. זאת כדי שתוכלי לקבל את כל הוויטמינים הדרושים עבורך ועבור הרך הנולד”.



דגים. חשוב לשלב בתפריט בשביל לקבל את הוויטמינים הדרושים. צילום: פסקל פרץ רוביןדגים. חשוב לשלב בתפריט בשביל לקבל את הוויטמינים הדרושים. צילום: פסקל פרץ רובין



במשך תקופה ארוכה לא שמרתי על תזונה נכונה, אולם בחודשים האחרונים בחרתי לעשות שינוי תזונתי מקצה לקצה, והתפריט היומי שלי מורכב עכשיו בעיקר מירקות, כארבע פרוסות לחם ביום, ומדי פעם אני אוכלת גם קציצות דגים. למרות המאמצים אני עדיין לא רואה שום ירידה במשקל ומרגישה שהבטן שלי נפוחה וכואבת, ממה זה נובע, ואיך אפשר לפתור את המצב?



“התפריט החדש שבחרת כלל לא מאוזן. יש צורך להוסיף יותר חלבון ופחמימות כדי להעשיר אותו. אני חושבת שלמערכת העיכול שלך עדיין קשה להתרגל לנפח ולמרקם של פירות וירקות טריים, ומה שאני ממליצה לך לעשות זה לשים דגש על הלעיסה שלך. תדאגי ללעוס את המזון כמה שיותר טוב. נוסף על , כשאת בונה לעצמך את התפריט היומי, חשוב שתלמדי להבחין שיש ירקות יותר מורכבים לעיכול וכאלה שנחשבים כיותר קלים ונוחים לעיכול. שעועית ירוקה, למשל, נחשבת יותר מורכבת לעיכול, ואילו ברוקולי מאודה, קישואים ודלעת נחשבים למזונות נוחים הרבה יותר לעיכול. מעבר לזה, את יכולה לשנות את המינונים של המזון. כך למשל, אם לארוחת הערב את אוכלת קציצת דג והרבה שעועית ירוקה, תורידי את הכמות של השעועית הירוקה ותוסיפי לארוחת הערב שלך גם תפוח אדמה אפוי. ושיהיה לך בהצלחה, את בדרך הנכונה”.



אחת לשבועיים אני שותה כוס יין אדום. האם זה נכון שביין יש הרבה מאוד קלוריות, ואי אפשר לשתות יין כשנמצאים בדיאטה?


“אנשים רבים נוטים לחשוב שביין יש הרבה מאוד קלוריות, אולם הנתון הזה כלל לא נכון. בכוס יין אחת יש בין 70 ל־80 קלוריות, כלומר, אפשר לשלב כוס יין ממש כל יום ואפילו בתפריט דיאטה. ידוע שיין עשיר בנוגדי חמצון, הוא משפר את זרימת הדם ומפחית את הסיכון למחלות לב ולאירוע מוחי, כמובן, כל עוד שותים בכמות הנכונה. היין המומלץ ביותר הוא יין אדום יבש, וזאת משום שבו ישנה הכמות הגדולה ביותר של פוליפנולים, הרכיבים הפעילים נגד המחלות. הם נוצרים בקליפת הענב בעזרת אור השמש. ידוע שבישראל יש יותר שמש מאשר בארצות אחרות, ולכן ביין ישראלי יש יותר נוגדי חמצון מאשר ביין ספרדי או צרפתי. נוסף על כך, קיימים ביין חומרים משמרים הנקראים בי־סולפיטים. חומרים אלו גורמים לכאב ראש אצל 70% מהאנשים. לכן אם מישהו שותה יין וסובל מכאב ראש, זה לא בגלל האלכוהול, אלא בגלל החומרים הללו ביין".



נכדי חלה במחלת הנשיקה לפני כחודש וחצי ומאז הבריא. מה עליי לעשות כדי לסייע לו לחזק את המערכת החיסונית שלו?


“לאחר מחלת הנשיקה בהחלט יש צורך להתמקד בחיזוק המערכת החיסונית, והדרך המומלצת ביותר לעשות זאת היא שינוי תזונה. כדי לחזק את המערכת החיסונית של נכדך צריך קודם כל להוריד מהתזונה היומיומית שלו מאכלים לא בריאים, כמו עוגיות, ממתקים, ופלים וחטיפים שונים. זאת משום שהם יכולים ליצור תגובה דלקתית בגופו ולהחליש עוד יותר את המערכת החיסונית שלו. מעבר לזה, חשוב שיאכל הרבה יותר חלבונים. תדברי עם הוריו ותדאגו ביחד לשמור על התזונה שלו. תבקשי שהוא יאכל לפחות ביצה אחת ביום, יכניס לתזונה היומית שלו דגים, עוף ובקר, ונוסף על כך, חשוב מאוד שהוא ישלב בתזונה היומית שלו הרבה יותר ירקות ופירות. במקרה שלו הייתי בוחרת אפילו להוסיף מולטי ויטמין, ולו בשביל שיצליח לחזק את המערכות בגוף במהירות בזכות האבץ שקיים בו בכמות גדולה. את יכולה לתת לו לאכול גם גרעיני חמנייה ולשלב אותם בסלט. זה מאוד טעים, בריא, עשיר באבץ ויעזור לו להתחזק פיזית לאחר המחלה. רק בריאות”.



עריכה: עדן בן ארי. מתוך תכניתה של ד"ר מאיה רוזמן בכל יום שישי ב-12:00 ב-103FM