נחנו נמצאים בעיצומו של חול המועד פסח, נהנים מזמן איכות עם המשפחה ומאירוח מושלם של חברים וקרובים. בין לבין מטיילים ונהנים. וכך, כמו כולם אני מגיעה לישורת האחרונה קצת מותשת ויגעה אחרי בישול, אפייה, אירוח והכנת שלל תופינים. לכן התלבטתי מה להציע לכם להכין השבוע לכבוד סיום החג. השיקולים היו רבים ומנומקים: המתכונים חייבים להיות פשוטים, קלילים ועשויים מחומרים זמינים שיאפשרו שילוב של כל בני המשפחה בהכנתם, במיוחד של הילדים הקטנים שנמצאים בחופש ממוסדות החינוך. חיפשתי מתכונים לא מסובכים, ובעיקר שלא יהיו עמוסים בשלבי הכנה רבים. בנוסף הבאתי בחשבון שעוד רגע המימונה כאן, ויש מי שטורח ועמל על הכנת מאפים מתוקים, ריבות וממתקים לקראת החגיגה שמסמלת את סיום חג הפסח באופן רשמי.

וכך נבנה המדור השבוע. תמצאו בו פנקייקס, מנה אחרונה לילדים ולמבוגרים, שאפשר להגיש עם פירות, מייפל, אבקת סוכר או עם מעדן פירות יער. זו מנה שמהווה אקורד סיום מתוק במיוחד, ושאחריה אפשר לחזור לשגרה הברוכה. כמו כן מוצעות לכם עוגיות הקוקוס, אולי העוגיות הכי קלות להכנה מהמטבח המרוקאי לכבוד שולחן המימונה. אלו הן עוגיות עגולות, כמו כדורים קטנים בשלל גוונים שעטופים קלות בפתיתי קוקוס. תמצאו כאן גם חטיפי בוטנים ושוקולד, שמושלמים להכנה עם ילדים וטעמם מדהים, ממש כמו עננים של שוקולד מתפצח. בנוסף, ניצול מושלם של קליפות תפוז: רצועות דקות של קליפות תפוז מבושלות במים, טבולות בסוכר ובשוקולד ומעוטרות בפתיתי קוקוס, שקדים או סוכריות צבעוניות. פעילות נפלאה עם הילדים. 

עוגיות קוקוס אפויות

לעוגיות אתניות יש תדמית של עוגיות מסובכות הדורשות מיומנות מקצועית גבוהה. הגדרה זו אינה נכונה לכל העוגיות המוגשות באירועי המימונה, ויש בהן כאלו שמפתיעות בפשטות הכנתן. למשל עוגיות הקוקוס. הן נוצרו מתוך כוונה למצוא שימוש לכל החלמונים שנותרו אחרי שהכנו מהחלבונים עוגיות מרנג צבעוניות, המוכרות בשמות קצפיות או נשיקות. העוגיות משלבות פתיתי קוקוס, חלמונים וסוכר. מעצבים את עיסת הבצק לכדורים פחוסים קלות או לצורת אגס, והעוגיות נכנסות לעטרות נייר ולאפייה קצרה של כשבע דקות, המייצבת אותן ומעניקה גוון קרמי קל.

החומרים (לכ־50 עוגיות):

5 חלמונים
 1 ביצה
 1 כוס סוכר
½4 כוסות שבבי קוקוס
 קליפה מגוררת מלימון

לציפוי:

 ¾ כוס שבבי קוקוס
 ¾ כוס סוכר
עטרות נייר (מנז'טים) מספר ½1

לעיטור:
 מעט מסמרי ציפורן

אופן ההכנה:
מניחים את החלמונים והביצה בקערת מערבל חשמלי ומקציפים במהירות גדולה תוך כדי הוספת הסוכר. מקציפים כמה דקות עד לקבלת קצף תפוח ובהיר. מבליעים בפעם־פעמיים את הקוקוס וקליפת הלימון בקציפת החלמונים. בקערית נפרדת מערבבים את הקוקוס והסוכר לציפוי.נוטלים מעט מעיסת הקוקוס ויוצרים כדורים מהבצק. מגלגלים בציפוי הקוקוס והסוכר. ניתן לעצב את העוגיות לצורת חרוטים כמו אגסים או פרי אחר. מניחים בעטרות נייר ומעטרים במסמר ציפורן. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) ואופים במשך כ–7 דקות עד שהעוגיות מקבלות גוון זהבהב.אפשר לעטר בסוכריות צבעוניות מיוחדות שניתן לרכוש בחנויות המתמחות.

רצועות קליפת תפוז בשוקולד

הכנתם ריבת תפוזים למימונה ואתם לא יודעים מה לעשות בקליפות? הנה אופציה נפלאה. מצפים בסוכר את קליפות התפוז כשהן חתוכות לרצועות ומעטרים בשוקולד ובשלל סוכריות וציפויים.

החומרים (לצנצנת של 400 גרם):

2 תפוזים
2 כוסות סוכר
3 כפות מיץ לימון

לציפוי:

 ½ כוס סוכר
200 גרם שוקולד מריר

לעיטור:

 ½ כוס פתיתי קוקוס קלויים¼
כוס פיסטוקים או שקדים, גרוסים

מעט סוכריות צבעוניות

אופן ההכנה: מסלקים במגררת דקה את הקליפה הראשונה של התפוזים, שוטפים היטב וקולפים את הקליפה. את הקליפות חותכים לרצועות בעובי 1 ס"מ. מניחים בסיר את רצועות קליפות התפוזים, מוסיפים סוכר ומיץ לימון ומבשלים כ–20 דקות. מוציאים מהסיר ומגלגלים בסוכר. ממיסים את השוקולד, טובלים את רצועות התפוז בשוקולד כדי מחציתן ומפזרים פתיתי קוקוס מעל או פיסטוקים ושקדים גרוסים. את רצועות התפוז הטבולות מסדרים ברווחים על רשת ברזל ומצננים במקרר. מגישים לנשנוש קטן אחרי הארוחה.

טיפסקל :
אחרי שטובלים את רצועות התפוז בשוקולד אפשר לפזר סוכריות צבעוניות, פתיתי קוקוס קלויים, בוטנים קלויים גרוסים או אגוזים קלויים גרוסים. כך מתקבלות רצועות בשלל גוונים וטעמים.

רצועות תפוז בשוקולד, צילום: פסקל רובין פרץ

חטיפי בוטנים ושוקולד

חטיף בוטנים מעוטר בסוכריות צבעוניות. קל להכנה גם עם ילדים.
החומרים (ל־20־25 עוגיות):

300 גרם בוטנים קלויים ללא קליפה
100 גרם שוקולד מריר 60% מוצקי קקאו
100 גרם שוקולד בלגי
סוכריות צבעוניות או שוקולד

אופן ההכנה
: ממיסים את השוקולד בסיר כפול או במספר פולסים במיקרוגל, עד להמסה חלקה. מוסיפים את הבוטנים ומערבבים.
מרפדים תבנית בנייר אפייה. נוטלים בכפית מהתערובת ומניחים על המשטח ברווחים. מעטרים בסוכריות ומצננים במקרר עד שהתערובת מתקשה. מעבירים לעטרות נייר ומגישים.

טיפסקל : 
רוצים להכין חטיפים אלו למבוגרים? החליפו את הבוטנים בשקדים והוסיפו למסת השוקולד מעט פלפל שטה גרוס. קשטו את חטיפי השקדים בחמוציות או בגוג'י ברי ובזקו מעל מעט מלח גס אטלנטי. השילוב בין החריף, המתוק והמלוח הוא הפתעה.

חטיפי בוטנים ושוקולד, צילום: פסקל פרץ רובין

מגדלים של טעם / פנקייקס

מנה נפלאה לארוחת הבוקר לקראת החזרה לשגרה וללימודים. פנקייק אווריריים כשרים לפסח, שמוגשים עם אגוזים קצוצים ומבחר פירות טריים חתוכים לקוביות או פרוסים. את כל הטוב הזה מצפה שכבה עדינה של מייפל, דבש או סירופ שוקולד. כל אלה מבטיחים חג שמח וטעים.


החומרים (ל־18־20 פנקייקס):

 ¾ כוס קמח תופח לפסח, מנופה
 ¼ כוס קמח מצה דק
 ¼ כפית אבקת אפייה
 ½ כפית מלח
 70 גרם "מחמאה" מומסת או שמן או שמן קוקוס
 3 ביצים טרופות
 4 כפות סוכר או דבש
 ¼ כוס חלב שקדים או מים
תמצית וניל

להגשה: פירות לפי בחירתכם: פירות יער, תותים או אגוזים סירופ מייפל, סילאן או שוקולד, 2 מעדנים עם פירות יער

פנקייקס, צילום: פסקל פרץ רובין

אופן ההכנה: מניחים את הקמח בקערה ומוסיפים את המלח. בצלוחית נפרדת מערבבים היטב את החמאה המומסת עם הביצים. מוסיפים את הסוכר או הדבש, את הנוזלים ותמצית הווניל. טורפים הכול בטריפה נמרצת. יוצקים את בלילת הביצים אל הקמח תוך כדי ערבוב במטרפה, עד לקבלת בלילה אחידה. מניחים בצד לחצי שעה. מחממים מחבת ומשמנים אותה קלות. יוצקים במצקת מעט מהבלילה ומטים את המחבת כך שהבלילה תתפזר באופן שווה ויתקבל פנקייק גדול. לקבלת פנקייקים קטנים השתמשו במחבת גדולה וצקו במרווחים 4–3 פנקייקים קטנים. בעזרת גב הכף מעצבים ומיישרים את הבלילה לצורת פנקייק עגול ואחיד. אפשר כמובן להשתמש במחבת פנקייקס עם שקעים. מטגנים 3–2 דקות עד להופעת בועות על פני הפנקייק. הופכים ומטגנים עוד כמה שניות. מעבירים לצלחת רחבה. בדרך זו מכינים את כל הבלילה.

להגשה
: עורמים כמה פנקייקס על צלחת הגשה ומכינים קעריות עם פירות חתוכים, סירופ מייפל, דבש, סילאן, אגוזים, אבקת סוכר או מעדן יוגורט ופירות יער. יש להגיש את הפנקייקים לאחר שהתקררו מעט.