כל כך מהר, אבל אנחנו כבר ניצבים בפני אירועי יום העצמאות, ואיתם מסיבות המנגל המסורתיות. השנה החלטתי להימנע מיציאה לחיק הטבע, אשר אפוף בזמן זה בענן עשן מעל כל עץ רענן ובחרתי להישאר בבית, בגינה הפרטית שלי.



חשבתי להציע לכם לעשות כמוני, ובמקום לקנות מצרכים מוכנים להכין את כל הארוחה לגמרי בעצמכם. לכן בחרתי להפעיל את הטאבון ולהכין בתוכו פיתה תוצרת בית (אפשר כמובן להכינה גם בתנור הביתי). הפיתה השנה תהיה קצת יותר קטנה מהרגיל, אבל כזו שתוכל להכיל את הפינוק שנדחס לתוך הכיס שנוצר עם האפייה. בנוסף, החלטתי להכין טחינה גולמית בשני טעמים, אחת בגוון הבהיר המוכר ולשנייה הוספתי עשבי תיבול, מה שצבע אותה בגוון ירוק בהיר.



לא פסחתי על הקבב, כמובן. הפעם במקום לקנות מארזים מוכנים מהאטליז, אני ממליצה שתכינו את הבשר לפי המתכון שמופיע כאן ותעצבו אותו על שיפודי מתכת, אחרי שקיבל מנת חיזוק של תבלינים. אתם כמובן יכולים להשתמש בשיפודי עץ, במקרה זה רצוי שתשרו את השיפודים במים לפחות 20 דקות קודם לשימוש. בדרך זו הם יספגו מים ולא יישרפו בזמן הצלייה.



בנוסף, הכינו שניים־שלושה סלטים טריים ולצדם הגישו פרוסות בצל מתובלות בסומק ומלח. צרפו פלפלים חריפים, חומוס תוצרת בית והריסה נפלאה, אף היא תוצרת בית.



ולצד כל הטוב הזה, לא יכולתי לוותר והכנתי לילדים הצעירים והבוגרים בראוניז עשירים בשוקולד, ריבועים קטנים של אהבה, שמהווים ביס נפלא בסיום הארוחה שהוגשה בגינה.



פיתה תוצרת בית



נכון, הכי קל ונוח לקנות אותן, אבל אני שואלת: למה לקנות פיתות מוכנות כשאפשר להכין אותן בתנור הביתי? אם יש לכם סיר אפייה חשמלי הן אפילו יהיו נפלאות יותר, רכות ובשרניות.



החומרים (ל־14־16 יחידות):


1 ק"ג קמח לחם לבן מנופה (אפשר להשתמש בקמח כפרי, בקמח לחם או בכוסמין)


1 כף מלח


½1 כפות שמרים יבשים


2־1 כפות סוכר (אפשר "סוכר גולדן" או חום)


3 כפות שמן (אפשר שמן זית)


½3 כוסות מים פושרים



רכה ובשרנית. פיתה תוצרת בית
רכה ובשרנית. פיתה תוצרת בית



אופן ההכנה:


מניחים את הקמח בקערה רחבה, מוסיפים את המלח ומערבבים. מוסיפים את גרגירי השמרים ומערבבים בכף היד. מוסיפים את הסוכר ושוב מערבבים היטב.



מוסיפים את השמן ומחצית מכמות המים, ומערבבים עד לקבלת עיסה. ממשיכים ללוש, ובהדרגה תוך לישה מוסיפים את כל המים. לשים עד לקבלת בצק רטוב ודביק מאוד. טובלים יד אחת במים ומסובבים את הבצק חצי סיבוב ביד השנייה. אוחזים בשפת הקערה ומסובבים את הקערה לכיוון הנגדי. בדרך זו לשים היטב את הבצק. מדי פעם מרטיבים קלות את היד כדי שהבצק לא יידבק. לשים 8־10 דקות, עד לקבלת בצק אחיד ורך.



אפשר להכין את הבצק במערבל חשמלי עם וו לישה. מערבלים את הבצק במהירות נמוכה במשך כ־10 דקות, עד שהבצק נאסף לכדור סביב הוו ונפרד מדופנות הקערה. במידת הצורך אפשר לשפוך מעט מים מדי פעם על הבצק, תוך כדי הלישה.



מכסים את קערת הבצק במגבת לחה. מניחים במקום חמים להתפחה במשך שעה עד שעה וחצי, עד שהבצק מכפיל את נפחו. מניחים אבן שמוט (אבן אפייה או תבנית אפייה) בתנור ומחממים לחום המרבי (250 מעלות), כשעה וחצי קודם לאפייה בתנור.



מניחים את הבצק על משטח עבודה מקומח היטב. חותכים את הבצק ל־14־16 חלקים, תלוי בגודל הפיתות הרצוי. יוצרים מחתיכות הבצק כדורים, שאותם מניחים על מגש מקומח. מכסים במגבת ונותנים להם לנוח כ־10 דקות. מרדדים כל כדור בצק לעיגול דק ואחיד ומעצבים את צורת הפיתה.



מניחים את עיגול הבצק על גבי האבן החמה. ממתינים כחצי דקה עד דקה, עד שהפיתה מתנפחת, ומוציאים מהתנור. ממשיכים לאפות בדרך זו את שאר הפיתות.



אפייה בסיר חשמלי: מניחים שניים או שלושה עיגולי בצק על רשת הברזל הנתונה בסיר. מחזירים את המכסה למקומו וממתינים כחצי דקה. אם הבצק התנפח וקיבל צבע זהוב עם כתמים חומים, אוחזים בו בזהירות והופכים אותו. אם לא, ממתינים עוד כ־15 שניות וחוזרים על הבדיקה. לאחר הפיכת הבצק ממתינים כ־20 שניות ובודקים. כשהפיתה זהובה משני צדדיה מוציאים אותה מהסיר ומניחים על מגבת עד שתתקרר. חוזרים על הפעולות עם כל עיגולי הבצק.



הפיתות המתקבלות הן תפוחות, והמעטפת שלהן נוקשה. אחרי צינון קל הן מתרככות, לכן מגישים אותן רק כחצי שעה אחרי האפייה.



טחינה ירוקה


את הטחינה הבסיסית אתם יכולים לשדרג על ידי הוספת ירק. למשל: סלק אדום מבושל וסחוט יקנה טחינה סגולה, וגמבה אדומה קלויה וטחונה תניב טחינה אדומה. במתכון הזה הוספתי לה עשבי תיבול וירק שהופכים אותה לטעימה במיוחד. אם אתם נועזים, הוסיפו גם פלפל צ'ילי אחד קצוץ דק־דק. ועכשיו הטעם מושלם.



החומרים (ל־8־10 מנות):
1 כוס טחינה גולמית באיכות טובה


מלח ופלפל לפי הטעם


מיץ מ־1־2 לימונים (תלוי בדרגת החמיצות שאהובה עליכם)


1 כוס מים


8 שיני שום בינוניות, כתושות


1 צרור פטרוזיליה קצוץ דק


8 ענפי נענע קצוצים דק



אופן ההכנה:


מניחים בקערה את הטחינה, המלח, הפלפל ומיץ הלימון. מערבבים היטב. מוסיפים בהדרגה את המים תוך כדי בחישה, עד לקבלת דרגת הסמיכות הרצויה (יש כאלה שאוהבים את הטחינה נוזלית ויש סמיכה יותר).



מוסיפים את עשבי התיבול, מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול בהתאם. מעבירים לכלי שניתן לסגירה הרמטית ושומרים במקרר.



קבב מתובל


קציצות מהירות הכנה שניתן לצלות על להבה פתוחה, גחלים או מחבת פסים. אפשר ליצור אותן מוארכות או עגולות.



החומרים (לכ־20 קבבים גדולים):


1 ק"ג בשר בקר טחון


10 גבעולי פטרוזיליה קצוצים דק


150 גרם שומן כבש טחון


10 גבעולי כוסברה קצוצים דק


2 בצלים מגוררים גס וסחוטים מנוזלים


1 כפית כמון


1 כפית מלח


½ כפית הל


½ כפית בהרט


½ כפית פלפל שחור


½ כפית פפריקה חריפה


¼ כפית קינמון




בלי לחכות בתור. קבב מתובל
בלי לחכות בתור. קבב מתובל



אופן ההכנה:


מערבבים היטב את כל החומרים, יוצרים קציצות מוארכות או סגלגלות באורך 10־12 ס"מ ובעובי 2 ס"מ, או מעצבים לקציצות עגולות ושטוחות קלות.


משחילים את הקציצות על שיפוד ומהדקים היטב. צולים מכל הצדדים עד השחמה.



ריבועי בראוניז


ובכל זאת, צריך משהו מתוק ליד הקפה. אז רצוי להכין את ריבועי השוקולד שלי, המוכרים לכולם בשם בראוניז ובעברית חומיות. ריבועים קטנים, מפוצצים שוקולד שהילדים אוהבים מאוד, וגם המבוגרים.



החומרים (לתבנית בגודל 33X27 ס"מ):


250 גרם שוקולד מריר 50%־60% מוצקי קקאו, חתוך לקוביות


250 גרם חמאה (אפשר להחליף בשמן, מרגרינה, "מחמאה" או שמן קוקוס מוקשה)


1 כוס סוכר


½ כוס סוכר חום


# 2־3 טיפות תמצית וניל איכותית


1 כפית רום או ברנדי


4 ביצים גדולות


½2 כוסות קמח מנופה


½ כפית מלח


¾ כוס אגוזי מלך, פקאן (טבעיים או מסוכרים) או אגוזי לוז, קצוצים גס


½ כוס שוקולד מריר גרוס או נטיפי שוקולד



לבזיקה:


½ כוס אבקת סוכר


¼ כוס פתיתי שוקולד




רצוי לרפד את תבנית האפייה. ריבועי בראוניז
רצוי לרפד את תבנית האפייה. ריבועי בראוניז



אופן ההכנה:


ממיסים במיקרוגל את השוקולד עם החמאה והסוכר הלבן והחום. אפשר להשתמש באמבט מרים (מניחים את כל החומרים בקלחת הנתונה בסיר עם מים. ממיסים תוך בחישה על להבה בינונית, עד להמסה של כל החומרים).



מסירים מן האש או מוציאים מהמיקרוגל ומערבבים היטב. מוסיפים תוך בחישה מהירה את תמצית הווניל, הרום או הברנדי והביצים, וטורפים במהירות לקבלת עיסה אחידה וחלקה.



מוסיפים בפעם או בפעמיים תוך טריפה את הקמח, המלח, האגוזים ונטיפי השוקולד. מבליעים עד לקבלת עיסה אחידה.


מעבירים לתבנית אפייה משומנת (רצוי מרופדת בנייר אפייה) ומשטחים. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך כ־30 דקות. מצננים היטב.



בעזרת סכין מסלקים את השוליים היבשים קלות. חותכים לריבועים בגודל 5X5 ס"מ. מניחים בעטרות נייר, מפדרים באבקת סוכר ובפתיתי שוקולד. מסדרים בכלי שניתן לסגירה הרמטית עד להגשה.



טיפסקל 
איך יודעים שהבראוניז מוכנים? כאשר העוגה תפוחה והשוליים שלה יציבים יותר מהמרכז. מרכז העוגה נשאר רך למגע. 


על מנת שיתקבל חיתוך אחיד חייבים לקרר היטב את העוגה במקרר ולהשתמש בסכין מסור, כלומר סכין משוננת חדה, שאותה טובלים במים חמים לפני החיתוך. 


רצוי לרפד את התבנית בנייר אפייה, כך אפשר יהיה לחלץ את כל העוגה מהתבנית ולחתוך אותה לריבועים בצורה נוחה יותר.



צילומים: פסקל פרץ רובין