את הפעם הראשונה שלי בתאילנד אני לא אשכח. הגעתי מכמעט שנה במזרח, אחרי ששוטטתי בנפאל, הודו ובורמה, שם אכלתי אוכל מתובל, שלל של אורז ושילמתי סכומים מגוחכים. איכשהו תאילנד הייתה סוג של חוויה אחרת, מהממת חושים יותר ולאו דווקא במובן הטוב. הרעש וההמוניות, האופנועים השועטים, התנועה המטורפת, הלחות שמחבקת אותך כמו פוך ביום שרבי והריחות המבולגנים של דגים מיובשים ותבלינים חריפים שתוקפים את האף מכל כיוון תפסו אותי פחות הרפתקנית, כזו שבורחת היישר למחוזות מוכרים ולא מאיימים של אורז, צ׳ילי מתוק, צ׳יקן באגט ופתאי.

כמה שנים אחר כך כבר הגעתי לתאילנד ישירות בידיעה ברורה שאני הולכת לצלול היישר אל אותם ריחות מטורפים, דגים מיובשים ומיני מאכלי רחוב, עד שקיבתי תצרח ותתחנן להפוגה. משהו במטבח התאילנדי מתעלה בעיני מעל מטבחים אסייאתים אחרים ולא רק אסייאתים. זהו מטבח שמסוגל להכניס למנה אחת מספר טעמים, חומרי גלם, עשבי תיבול ומרקמים, ועדיין לייצר מנה שכל ביס בה הוא הרמוניה מושלמת ומדוייקת של טעמים. קצת מתוק, קצת חמוץ, קצת חריף, קצת מריר, ביס שיש בו גם קראנץ' וגם רכות ובעיקר המון רעננות.

ועל כן תמיד היה לי מוזר שדווקא אנחנו הישראלים, שמחשיבים עצמנו כפודיז וכאלו שמוכנים לנסוע רחוק בשביל החומוס הכי טוב או ללכת מכות על הסביח הכי מוצלח, מסתכלים על תאילנד כמשהו שעדיין מעורר סוג של אימה קולינרית עם חזיונות על ג'וקים מטוגנים ומנות מחתולים. כ"כ הרבה פעמים שמעתי מטיילים צעירים מזדעזעים משלל דוכני האוכל הקטנים בגלל הנראות שלהם, בלי לדעת שהאוכל הכי טעים והכי אותנטי נמצא באותם דוכנים, למרות שבארץ הם יסכימו לשבת על הרצפה המלוכלכת באמצע הרחוב ולאכול חומוס מתוך צלחת חצי שבורה איפשהו.

גן משחקים קולינרי ברחובות תאילנד

כדי לחוות את תאילנד האמיתית, לטעום ולהבין את הקולינריה המטורפת של המדינה הזו, צריך לחיות בה. לא לבוא לחודש-חודשיים, אלא לחיות בה חצי שנה לפחות. מכיוון שאין לי או לכם את היכולת לברוח ממדינתנו המקסימה, אך המתישה, אל זרועותיה של תאילנד לחצי שנה, אפשר להיעזר בסיורי פודיז מטורפים אל תאילנד, כגון הסיור של סוואלי - השפית התאילנדית שצוללת אתכם לשבוע שכולו, אבל כולו, אוכל - משווקים ועד מסעדות גורמה - טיול שמיועד לפודיז בלבד. האופציה השנייה היא פשוט להתחיל לנסות. כך או כך, תאילנד תמיד תספק לכם חוויה משכרת חושים. במקרה הזה טיול מאורגן יעשה לכם קצת סדר ואולי יתאים לאלו שרוצים לחוות קולינריה בלי חשש. מבחינתי חלק מהכיף זה לקחת סיכונים ולהזמין את כל התפריט.

לפני שנתחיל, כמה טיפים: ותרו על אורז מטוגן - סתם תופס מקום; בכל מסעדה תמיד תהיה את האופציה למנות צמחוניות או עם עוף – לא לחשוש; המחירים מגוחכים וספורות המסעדות שיגישו לכם מיני חרקים בתפריט, אז קחו סיכונים אחרת תתקעו עם מנות קבועות שישעממו אתכם; המתוקים זרחניים ומתוקים אבל חובה לנסות אותם; איכלו איפה שכל המקומיים אוכלים – תקף גם לפה.

מסע קולינרי בבנגקוק. צילום: אסנת גואטה ומידד סטבינסקי
מסע קולינרי בבנגקוק. צילום: אסנת גואטה ומידד סטבינסקי


יאללה, בואו נאכל

somboon Surawong בנגקוק
מסעדה מצוינת שמגישה שלל של מנות במחירים נפלאים. רוב המנות מייצגות את אזור הצפון מזרח תאילנד- איסן (חריף ומתובל) ומוגשות בצורה הכי פשוטה נטולת יומרות סטייל מסעדת פועלים. אבל וואו... בהחלט לא. קחו הכל אם תוכלו. היינו 15 איש, אכלנו מלא ויצאנו עם חשבון בסך 4000 באט, שזה 400 שקל לכולנו.. כמה מענג.

מה אוכלים: המסעדה מתמחה בפירות ים ומבחינתי הקלאמרי בלימון שלה הוא פסגת התענוגות בתאילנד. טבעות קלאמרי ששוחות ברוטב לימוני עדין ומתובל בכפיר לים ושאלוטס כזה שעושה חשק להיכנס ולשחות במרק. גם הטום יאם האדמדם והפיקנטי משובח גדוש בשרימפס, קלאמרי, כפיר ליים, למון גראס ומיני פטריות. הדג המטוגן מדהים והוא ילווה אתכם בהרבה מאוד מסעדות בתאילנד. זאת בהחלט אחת המנות המומלצות להזמין והיא מגיעה עם רוטב חמצמץ-פיקנטי עם רצועות מנגו ירוק או פאפאיה בצד שאנחנו ביקשנו ממנו עוד ועוד.

ולא לשכוח את המורנינג גלורי - אותו ירק מאודה שמלווה כל ארוחה תאילנדית ממש כמו האורז המאודה, שרימפסים בכל הצורות, כולל מרק חמוץ חריף מעולה, אויסטרים, שבלולים, שלל של מנות סרטנים, שזו ההתמחות של המקום, תוכלו לקבל אותם שלמים, פתוחים, מקולפים וכמובן סרטנים בקארי ועוד ועוד- רק תבואו פתוחים לנסות. לקינוח קחו את הערמונים בחלב קוקוס - אחד הקינוחים הכי קלילים והכי טעימים שיש בתאילנד. חובה כבר אמרתי?
169/7-12 Surawong Rd. Bangkok.

ציינה טאון בנגקוק
מה לא אמרו על השוק הזה שאוכל להוסיף? הוא פשוט מדהים בעיני. קודם כל, חייבים לבוא רעבים ועם הרבה כסף קטן, ושנית - לטעום, לטעום, לטעום ולא לחסל הכל, כי יש כל כך הרבה דוכנים מרתקים שחבל אם סתם תתמלאו. החל משש בערב ועד חצות, כל הדוכנים מציעים אוכל באזור ה-70 באט למנה.

״קנום פאם ביג״ היא לחמנייה ממולאת במיני ריבות ומתוקים, שתוכלו לזהות אותה על פי התור הענק (אישית לא עפתי על זה, אבל למה לא לנסות); ״פאטאנקו״ - בצקניות מטוגנות בשלל רטבים - קצת מזכיר את הספינג; עוגיות ממולאות בממרחי שעועית מתוקה; שיפודי חזיר; שיפודי שרימפס; דוכנים שמלהיטים ווקים ענקיים עם מיני מוקפצים; אגרולים פריכים שיצאו השנייה מטיגון ממולאים בחזיר; עוף או ירקות; סטיקי רייס עם מנגו כל כך מתוק וטעים שלא תאמינו שזה מנגו; אטריות אורז רחבות מטוגנות עם ביצת עין שהחלמון שלה נוזל ועוטף את הכל; קרפים דקיקים ממולאים בקצפת ופירות; דוכנים צבעוניים להחריד עם שלל צנצנות גדושות בממתקים ופירות מסוכרים, פתאי, מרקים בשקיות קשורות, סלט בקר עם המון צ׳ילי, נענע ושאלוטס והכל הכל רועש, רוחש, מריח ובעיקר מענג.


מסע קולינרי בצ'יינה טאון. צילום: אסנת גואטה
מסע קולינרי בצ'יינה טאון. צילום: אסנת גואטה


פשוט לכו ברחוב העמוס, בלי עצבים או לחץ, ונסו לספוג את הרעש והריחות, את הילדים הקטנים שאמורים לישון בשעה כזו ובמקום זה הם יושבים מתחת לווק שאמא שלהם מקפיצה בו כרגע מיני בשרים ופשוט בוהים בכולם באושר. כי איפשהו בתאילנד, ובעיקר בשווקים, יש מין פתיחות לא הגיונית כזו שבה כולם מברכים אחד את השני בידיים מוצמדות וסאוואדיקה וחיוך תמידי. אז קחו לכם כמה מנות ביחד, שבו על יד אחד השולחנות ותתחילו לטעום.

Prachak roasted duck
מסעדה סינית קטנה שהשם שלה אומר הכל. היא מתמחה בברווזים ועושה מהם מעדנים מכיסונים, דרך מרקים ועד ברווזים צלויים עם אטריות. מנה ממוצעת תעלה כ-100-80 באט.

  ,Prachak Roasted Duck, 1415 Charoen Krung Rd, Khwaeng Silom, Khet BangKrung Thep Maha Nakhon 10500, Thailand


Foodland
מול מלון Ameari Boulevard (סוי 5) ישנו סופרמרקט בשם Foodland שבתוכו ממוקמת מסעדה הפועלת 24 שעות ביממה ומספקת אוכל זול וטעים, טרי ונקי אבל לא הארד קור מקומי. זוהי מין מסעדת קניון מאוד מאוד זולה שמספקת מארוחת בוקר אמריקאי ועד שלל מנות מהמטבח המקומי והסיני במחירים מגוחכים של 100-60 באט. טוב גם כשצריך הפסקה מהרחוב.

ראצ׳אדה מרקט
בפאתי בנגקוק יש שוק ענקי וססגוני במיוחד שמכיל כמה מאות דוכני אוכל שלא תצליחו להתמודד איתם בפעם אחת - ראו הוזהרתם. חוץ מזה כמובן יש דוכני בגדים וכל דבר שרק תחשבו עליו, אבל העיקר שבו הוא שלל דוכני האוכל שם תוכלו לקבל ספייריבס ברוטב ברביקיו, כדורי אורז ממולאים, שרימפסים מטוגנים, שיפודי עוף בסאטה, קרוקטים מטוגנים, פירות ים על הגריל, מנה מטורפת שמוגשת על נייר חום ענקי ועליה מערימים פשוט קילו של פירות ים צלויים מכל הסוגים, פירות, גלידות, סושי צבעוני, סטיקי רייס, קופסאות ושקיות שקופות עם מנות מוכנות לקחת, ושלל של מתוקים הזויים מטפיוקה וקוקוס בצבעים זרחניים שעליהם נרחיב בהמשך. מסביב לדוכנים ישנם בארים שם תוכלו ליהנות מקוקטיילים או בירות ולצפות מלמעלה על ההמולה המרהיבה הזו.
ראשון-שלישי משש בערב. מומלץ לקחת מונית שתעלה לכם כ-100 באט (יותר אם יש פקקים)


קינוחים ירוקים במרקט. צילום: אסנת גואטה
קינוחים ירוקים במרקט. צילום: אסנת גואטה



Hua Mum Night Market
שוק שאסור לוותר עליו. לא מהמוכרים כל כך אבל בהחלט חוויה שתעביר לכם כמה שעות טובות ותספק בילוי וארוחת ערב. זהו מתחם ענקי שכולל בתוכו בארים פתוחים, מתחמי מוזיקה, שורות על גבי שורות של דוכנים גדושי מזון ושופינג מגניב במחירים מגוחכים, כגון קסדות לאופנוע מעוצבות ב-40 שקל (למה באתי עם טרולי, למה), בגדים, תיקים מעוצבים ובעיקר הרבה מוכרים צעירים שבאים למכור את הדברים שלהם. כמובן שתמצאו שם מלא דוכני אוכל מכל הסוגים שרק תרצו.

מה אוכלים:
חפשו את הדוכן שמוכר מין פנקייקים ירוקים (Kanom Krok Bai Toey). אל תיבהלו. זה עשוי מתמצית עלי פאנדן ירוקים והם פשוט טעימים בטירוף. מין מתקתקות פודינגית כזו.
Bingsu - ממתק קוריאני מאד נפוץ שעשוי משבבי קרח (חלבי/תה ירוק/שוקולדי/ מנגו ועוד) ועליו מגוון טופינג קרמיים ופירותיים.
ארוחה על שולחן - קטע שחוזר על עצמו בשווקים צעירים ובו תקבלו את כל הארוחה פזורה על השולחן, כלומר ערימות של בשר או פירות ים שיונחו ישירות על נייר חום או עלה בננה ענקי וקדימה לעבודה
ממרחים וקארי - דוכנים שימכרו לכם ממרחי קארי או צ׳אטני לאכילה או לקחת הביתה.
ברי אוייסטרים ושרימפסים וכמובן הדוכנים הרגילים עם השיפודים, המוקפצים, האגרולים וכדומה.

 


Huamum Market,11 Prasert-Manukitch Rd, ลาดพร้าว, Krung Thep Maha Nakhon 10230, Thailand


Soul Food Mahanakorn
לא השם הכי סטנדרטי לתאילנד. זוהי מסעדה שנמצאת בתחילת רחוב טונגלור שמשלבת קצת אומנות ואוכל מסורתי תאילנדי עם השפעות מבחוץ . ו.. בואו נגיד שהאסתטיקה של האוכל גבוהה יותר, מה שלדעתי לא מסמל אוכל יותר טוב, אבל נותן מענה למי שקשה לו.

מה אוכלים? סאמוסות עוף פיקנטיות חמוצות, סלט אטריות עם חלב קוקוס ועשבי תיבול על עלי בננה, תבשיל קארי עם בטן חזיר מעושנת, חצילים מעושנים עם פלחי ביצה חצי רכה כתומה ונוזלית. המחירים יותר יקרים אבל עדיין מאד זולים לכיס המערבי.
סוי 55 טנגלור

הבו לי עוף

חוששים מחזיר או פירות ים, חבל! אבל חשוב שתדעו שלתאילנדים יש מערכת יחסים מאד קרובה עם עופות. למרות שזה מרגיש שחזיר נמצא בכל מנה, לעופות יש מקום של כבוד וישנן חוות לגידול עופות חופש ולא מעט מסעדות שמתמחות בעופות בכל צורותיהם.

Sabai Jai Gai Yang
ממוקמת בסוי 1 באקמאי, 15 דק' מתחנת אקאמי - זוהי מסעדה שמגישה אוכל תאילנדי אותנטי עם נטייה לאזור איסאן. היא מפורסמת בעוף בגריל שלה עם מלא שיני שום צלויות וטום ים עוף. באתר תוכלו לתת מבט ראשוני ולהבין מה קורה שם. מסעדה צבעונית ושמחה, מושלמת לקבוצות גדולות. התפריט בתאילנדית אבל כמובן עם תמונות שיקלו עליכם.
http://www.sa-bai-jai.com
BonChon Chicken
אימפריית עוף קוריאנית מושחתת שהתפשטה אל כל העולם. נחשבת לאחת הטובות בעיקר בגלל רוטב הסויה-שום הביתי שלהם, שמאופיין במתיקות דבשית ומעניק לעופות הפריכים שלהם עסיסיות מיוחדת וטעם מתקתק-מלוח שהפך למפורסם.

מה אוכלים: עוף בגריל, גיוזות עוף מטוגנות חריפות ולא לוותר על ערימת הכנפיים העסיסיות ספוגות הרוטב ששמן יצא למרחוק אפילו במנהטן.
http://www.bonchonthailand.com
praram 9 kaiyang
בפאתי בנגקוק, כחצי שעה-שעה נסיעה מהמרכז (תלוי בפקקים), נמצאת אחת המסעדות המפורסמות בתאילנד, הידועה בעוף שלה ומאופיינת במטבח הצפון תאילנדי (איסאן). המסעדה מגדלת בעצמה את העופות ומוכרת מאות עופות ביום. המקום גדול ומלא בשולחנות משפחתיים עמוסי כל טוב רוב היום ומומלץ להגיע מוקדם מהרגיל.

יש במקום מגוון מנות, כולל את הקבועות, כגון דגים, מטוגנים ופירות ים. אבל אם הגעתם עד כאן, נסו את העוף בוורסיות השונות, כמו הברביקיו, הצלוי, בתוך סלט חריף, כשיפודים ועוד. העוף בגריל רך ועסיסי במיוחד והעור קריספי כאילו טיגנו אותו. כמו כן יש במקום מגוון סוגי סלטי פאפאיה כגון עם אטריות או ביצים מומלחות וגם סלט אטריות ובשר קצוץ חריף במיוחד ששווה כל ביס.

התפריט מגיע גם באנגלית וגם עם תמונות אז אין לכם בעיה. פתוח מ-10:00 עד 20:00 בערב. מזומן בלבד.

rama 9 soi 39 rama 9 road, hua mak bang kapi bangkok
http://www.praram9kaiyang.com


מסעדות בקניונים

כן כן, אל תעקמו לי פרצוף עכשיו. כבר גיליתם שתאילנד לא דומה לשום מדינה אז גם בזה היא שונה. בקניונים המטורפים של בנגקוק ושאר ערי תאילנד תוכלו למצוא שלל מסעדות ברמה הגבוהה ביותר שתוכלו לבקש ובמחירים מאד ממוצעים. גם לתאילנדים חם וסצנת הקניונים חיה ובועטת בתאילנד ברמה גבוהה ביותר, ודי מתבקש שבהתאם תיווצר סצנת אוכל גם בתוך הקניונים. אי אפשר להתווכח שלדוגמא בסיאם פאראגון ובטרמינל 21 מתחוללת סצנת אוכל מענגת בקומת האוכל. שם מתערבבים חדש וישן, צעירים ומבוגרים וגם מבחינת האסתטיקה הכל נראה יותר טוב.

מה אוכלים: נסו את הקוריאניות והיפניות. רשתות כמו פוג׳יאמה גוגו, שם תוכלו להתענג על ראמנים מטורפים,suahi masato – שיספק לכם סושי מצוין במחיר מגוחך, מסעדת nara התאילנדית שלה סניפים רבים, רשת הדימסאם המטורפת din tai fung, שנראית כמו מפעל מטורף אפוף אדים בתוך החנות עצמה ומוכרת מעל 50 סוגי דים סאם ומנות שונות (http://www.dintaifung.com.sg), ״אפטר יו״ - קונדיטוריה-קפה פופולרית וה-דבר בשנה האחרונה, שמשלבת אפייה אירופית וצבעוניות תאילנדית הזויה ושלל שייקים מגניבים. (www.instagram.com/afteryoudessertcafe) נמצאת כמעט בכל מרכזי הקניונים הגדולים.

באופן כללי פשוט לכו לטעום ללא הרף גם הקניונים ותגלו מסעדות איכותיות וחוויות קולינריות לא פחות טובות מהרחוב.

לבשל כמו מקומי

לסיום החלק הזה הייתי רוצה לתת לכם חוויה נוספת מעוד המלצה על מקום וזה לבשל. לאכול זו חוויה בפני עצמה, אבל לבשל אוכל מקומי בתאילנד זו עליית מדרגה שתגרום לכם להבין שלהכין קארי ירוק או מרק טום יאם או סלט פאפאפיה זה דווקא לא תורה מסיני.

אחד מבתי הספר הקסומים ביותר בתאילנד, שעצם השהיה שם תרגיש לכם כמו בנופש אקזוטי, הוא BAI PAI – מתחם יפיפה, טבול בירוק ומעוצב בצורה מאוד אסייאתית, שמתורגל כבר בעבודה מול מערביים. השיעורים נעשים באנגלית, קבלו סינר וערכת כלים משלכם , קצת הדרכה על קוקוס ועל חלב קוקוס אמיתי, על התבלינים במטבח התאילנדי והיידה - קדימה לבשל.

תבלינים בבית הספר לבישול. צילום: אסנת גואטה
תבלינים בבית הספר לבישול. צילום: אסנת גואטה


כל מנה מקבלת הדרכה משלה, בעל פה ובכתב ואחרי כל מנה עורי לאכילה וממשיכים למנה הבאה, כך שרעבים לא תצאו. את הבית ספר הזה אני אישית ניסיתי ומאד נהניתי גם מהמקצועיות ובעיקר מהמקום עצמו (www.baipai.com) אבל ישנם עוד כמה. פשוט תשאלו סביבכם.

כדי להכיר את תרבות האוכל של המדינה צריך להכיר את המטבח לעומקו ואם זו לא הפעם הראשונה שלכם בתאילנד ואתם פנויים לנסות עוד כמה דברים אז קחו לכם איזה קורס יומי או אפילו שבועי ותצללו לעולם של ריחות וטעמים שירגשו אתכם.

בכתבה הבאה נצא קצת מבנגקוק וגם נרחיב על המתוקים. אבל כן נסיים בטעם מתוק ונאמר לכם שלמרות כל הצבעים הזוהרים רוב הטעמים מאד ניטרליים. פשוט המקומיים ממש אוהבים מתוק וצבע. אז אל תפחדו לנסות את הדוכנים שנראים כמו חנות ממתקים הזויה (נאם קאן סאי) זהו דוכן שמבוסס על טפיוקה או חלב קוקוס, שמוסיפים להם מלא פירות ומתוקים. כמובן שאתם חייבים לקחת את הסטיקי רייס והבננה לוטי, הסופגניות שנראות כמו ספינג׳ והבננות הירוקות המטוגנות.
עד כאן לעכשיו... תשאירו מקום בבטן לכתבה הבאה.