לא משנה כמה עוגות הכנתי בחיי, משלל סוגים ועם מגוון של ציפויים, ילדיי תמיד העדיפו את העוגה הכי פשוטה, זו הבסיסית: העוגה הבחושה. היא נהדרת לא רק בשל טעמה, אלא גם משום שהכנתה קלה ופשוטה ואינה דורשת זמן רב. די בכמה חומרים בסיסיים, בערבוב, בהעברה לתבנית ומשם לתנור, ומיד ניחוח נפלא עוטף את הבית.

כל אימת שילדי גל מודיע שהוא שב הביתה מהבסיס, אני מיד מחפשת במגירות המקרר אחר מוצרים שונים שיסייעו לי להכין לו עוגה בחושה מפנקת כמו שהוא אוהב, כזו שלא תכיל בתוכה תוספות פרי, אלא רק שוקולד והמון אהבה. תמיד אבזוק אבקת סוכר ולעתים אעטר בציפוי שוקולד. העוגות הבחושות הן בדרך כלל דחוסות, מרקמן יציב והן אינן מתפוררות. בעת הכנתן חשוב לא לבחוש את הבצק יתר על המידה כדי לשמור על מרקמן המיוחד.

הן מכילות קמח, סוכר, נוזלים, תבלינים והפתעות, למשל תמרים, אגוזים, צימוקים, פירות מיובשים, חמוציות ועוד. מספיק שינוי קטן במרכיבים כדי להשפיע על מרקם העוגה, על טעמה ועל מידת דחיסותה. כך למשל, אפשר לשים מיץ במקום מים, קצפת צמחית במקום שמנת או מחמאה במקום חמאה.
את העוגה אפשר לאפות בתבנית עגולה או בתבנית כיכר (אינגליש קייק).

עוגה בחושה

החומרים:
(לסיר פלא בקוטר 24 ס"מ או 2 תבניות אינגליש קייק משומנות ומקומחות):
3 ביצים בגודל L או 4 ביצים בגודל M
1/2 1 כוסות סוכר או סוכר דמררה
2 שקיות סוכר וניל
1 כוס שמן
11/2 כוסות מיץ תפוזים או משקה סויה / שקדים
1 כפית רום
1/2 2 כוסות קמח כוסמין בהיר
1/2 2 כפיות אבקת אפייה

לתערובת השוקולד:
3 כפות נוטלה מדוללת במעט מים או שוקולד מריר מומס

לציפוי:
100 גרם מחמאה/ שמן קוקוס
1/2 כוס סוכר דמררה
3 כפות אבקת קקאו
1 כף אבקת קפה נמס
1/2 כוס מים
100 גרם שוקולד מריר

אפשר לוותר על הציפוי ולהסתפק בבזיקת אבקת סוכר בלבד

עוגה בחושה. צילום: פסקל פרץ רובין

אופן ההכנה:

1. מקציפים במיקסר את הביצים עם הסוכר וסוכר הווניל במהירות גבוהה במשך כ־10 דקות לתערובת בהירה. מנמיכים את מהירות המערבל ומוסיפים את השמן, מיץ התפוזים והרום בזרם דק, תוך כדי ערבול. מוסיפים את הקמח ואבקת האפייה ומערבלים לתערובת חלקה. יוצקים לתוך התבנית 3/4 מכמות הבצק. מוסיפים לתערובת הבצק שנותרה את השוקולד ומערבבים לקבלת עיסה אחידה. דוחסים אל הבצק שבתבנית כמה כפות מתערובת השוקולד. מכניסים סכין לעומק התבנית ומערבבים קלות.

2. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 160 מעלות במשך 50־55 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא כמעט יבש.

3. מצננים ומחלצים מהתבנית ובוזקים מעט אבקת סוכר, או שמכינים ציפוי שוקולד: שמים בסיר קטן את המחמאה או את שמן הקוקוס והסוכר, אבקת הקקאו ואבקת הקפה הנמס. ממסים על להבה נמוכה עד שהמחמאה או שמן הקוקוס נמסים, מוסיפים מים ושוקולד ומבשלים על אש נמוכה לקבלת תערובת אחידה. מצפים את פני העוגה ודופנותיה בציפוי השוקולד.

טיפסקל

עוגה שפניה נבקעו והבלילה שבתוכה גלשה החוצה מבעד לבקע, נאפתה כנראה בחום גבוה מדי. עוגה דחוסה היא עשירה בתוספות, ולכן כבדה. אם אתם מעוניינים בעוגה אוורירית יותר, הקציפו את הביצים עם הסוכר והוסיפו את שאר החומרים. בתום האפייה רצוי לעטוף את התבניות ביריעת ניילון נצמד תחילה, מעליה לשים רדיד אלומיניום ואז להדק היטב.