בשבוע שעבר הגיע לישראל סקוט פרייזר, נציג המזקקה הסקוטית טומאטין היושבת בסקוטלנד, באזור Highlands ההררי. המזקקה קרויה על שם הכפר טומאטין שבו היא שוכנת ופועלת משנת 1897, אף שהכפר העתיק היה ידוע בייצור הוויסקי עוד מימי המאה ה־15.



"כיום מיוצרים במזקקת טומאטין המודרנית כ־2.5 מיליון ליטרים של וויסקי בשנה", אומר פרייזר. “המים, החשובים כל כך לתהליך הייצור, מגיעים ממעיין הנובע בהרים אשר בקרבת הכפר. התהליך המסורתי כולל ארבעה שלבים: הלתתה, מאשינג (הכנת חומר הגלם לתסיסה), תסיסה וזיקוק. בסך הכל פועלים כיום במזקקה 12 דודי נחושת".



למרות המודרניות, מדובר בעסק סקוטי קלאסי: מזקקת טומאטין מספקת לא רק עבודה ל־25 משפחותיהם של העובדים המועסקים, אלא גם מגורים: בשטח המזקקה, המתפרש על פני יותר מ־500 דונמים, מתגוררים העובדים כבכפר קטן ופרטי.



לרגל ביקורו של פרייזר בארץ, טעמנו ארבעה סוגי וויסקי.



טומאטין לגאסי: סינגל מאלט מעודן כיאה למסורת המזקקה, מיושן בשילוב חביות ברבן וחביות חדשות. זהו הוויסקי הבסיסי של המזקקה, עדין ורענן, עם סיומת נקייה ומאוזנת. 43% אלכוהול. מחיר: 120 שקלים.



טומאטין 12 שנה: סינגל מאלט היילנד 12 שנה מסורתי, מיושן בחביות ברבן, שרי. בעל ארומה מורכבת עם רמזים של עשן וקלייה לצד פירותיות עשירה, סיומת מרוכזת וארוכה מאוד. 43% אלכוהול. מחיר: 150 שקלים.



טומאטין 18 שנה: סינגל מאלט היילנד 18 שנה יוקרתי, עם פיניש של חביות שרי אולורוסו, ארומה מבושמת ובעלת רמזים של מאלט קלוי, במרקם קטיפתי. סיומת ארוכה אך מרומזת בטעמה, יבשה ומתקתקה. 46% אלכוהול. מחיר: 330 שקלים.



קו בוקאן: סינגל מאלט בעישון קל. נקרא על שם כלב אגדי שהפחיד את תושבי הכפר ליד המזקקה. המקור לוויסקי הזה הוא בטעות שבעקבותיה השתמשו בלתת שעבר ייבוש מעל כבול (חומר דחוס ורקוב חלקית של צמחים ותאית). הטעות הפכה להצלחה ומאז, אחת לשנה, מייצרת טומאטין גרסה כבולית של הוויסקי שלה תחת שם זה. הוויסקי מעושן, אך מעודן. העישון עולה לאחר דקה או שתיים ומלווה בניחוחות של ליים ואשכולית. עשיר בטעמי תבלינים, חמים ואלגנטי. הפיניש קל ומתקתק. 43% אלכוהול. מחיר: 190 שקלים.




קו בוקאן. צילום: יח"צ
קו בוקאן. צילום: יח"צ




בקבוק - ניחוחות של חורף



עם כניסת החורף, בדקנו שני יינות חורפיים חדשים:



יין מלבק מסדרת Special Reserve, בציר 2014, של יקבי ברקן: יקבי ברקן משיקים לראשונה את יין המלבק, זן ענבים אדום בעל צבע סגלגל, חזק ועמוק ואחד מששת זני הענבים הרשמיים בבורדו שבצרפת. צבע היין אדום עמוק ועז. היין מציג ארומות של תות עץ שחור, עלי דפנה ועשבוניות שעטופות בנגיעות עץ אלון ותבלינים מתוקים, כמו קינמון. בעל גוף בינוני וחמיצות מרעננת, טעמי שזיפים שחורים ופיטנגו בשל. ריחות מנטה וטעמי שוקולד מריר משווים ליין סיומת מתובלת ונעימה. 14% אלכוהול. מחיר: 75 שקלים




יין מלבק של יקבי ברקן. צילום: יח"צ
יין מלבק של יקבי ברקן. צילום: יח"צ





יין ארגמן דובב מסדרת "רכסים" 2014, של יקבי סגל: היין עשוי מ־100% ענבי ארגמן הגדלים בכרם דובב, הנטוע על פסגת הר גודרים שבמרום הגליל. יבול מטרה נמוך ומיקרו־אקלים מיוחד הביאו ליצירת יין מרשים. צבע היין אדום־בורדו עמוק ומבריק. היין מציג ארומות עוצמתיות של פרי שחור, עץ אלון ועשבי תיבול טריים. כל אלו עטופים במסגרת של תיבול מתקתק הרומז לציפורן ווניל. היין מאוזן ובעל מבנה קל־בינוני וטעמי שזיף אדום ופירות יער. מוכן לשתייה מיידית, אך ימשיך להשתבח עם הזמן בתנאי אחסון נאותים. לאוהבי יינות מתיישנים, מדובר בהשקעה לא רעה בכלל לשנים הבאות. 13% אלכוהול. כשר. מחיר: 79 שקלים




גאדג'ט - שבעה בעקבות אחד


מותג האמריקאי Microplane מציג גאדג'ט להכנת קוקטיילים. הכלי החדש מאפשר לבצע שבע פעולות שונות: סינון נוזל הקוקטייל למשקה נקי וחלק; חיתוך רצועות דקות מסולסלות; קילוף רצועות רחבות שמאפשרות הדלקת השמנים שבקליפות ההדרים, להעשרת הקוקטייל בארומות וטעמים; ערבוב המשקה לקירור ופיזור הטעמים; חיתוך הפירות לפלחים וחצאי פלחים; חריצת קליפות ההדרים; ומעיכה לשחרור הטעמים, מה ששימושי להכנת משקאות כמו מוחיטו. להשיג ברשת Arcosteel Kitchen ובחנות Arcosteel Express. מחיר: 99 שקלים