השף אסף גרניט מדבר על חוויה קולינרית, שמחייבת כמובן בסיס איכותי של מרכיבים, טעם וביצועים, אך על אף שהשף מחשיב טעם משובח, הוא רואה ביצירת החוויה השלמה את הדבר שמשאיר אורחים לאורך זמן במסעדה ואף גורם להם לחזור אליה שוב ושוב. אנשים זוכרים חוויה וחוויה נוצרת ממכלול רחב של פרמטרים שאחד החשובים שבהם היא התאורה.



פנינו לבועז בר-עמי, מנכ״ל חברת בר עמי תאורה שגופי התאורה שלה מוצבים בכמה מהמסעדות ובתי הקפה המוכרים בישראל וביקשנו להבין את הקשר המסתורי בין המסעדה, האוכל והתאורה. לפניכם כל השאלות ששאלנו והתשובות שקבלנו.



כיצד מתאימים גופי תאורה לאופי המסעדה והמאכלים?
"התאורה מספרת סיפור ואין סיפור מסעדה אחד דומה למשנהו. לכן עבור כל מסעדה יתוכנן מרקם תאורה אחר. ואם בכל זאת רוצים לתחום את סוגי התאורה המתאימים לכל סוג של מסעדה, אפשר לומר שבמסעדות גורמה יוקרתית מרקם התאורה יהיה סולידי יותר. עוצמת האור תהיה רכה ואינטימית, תאורה עמומה שאינה מסנוורת, המאפשרת להעניק את מירב הפוקוס למנה עצמה. במקרים רבים המנות במסעדות יוקרה הן סוג של תכשיטים קולינריים ולרוב תכנון התאורה יהיה תכנון שיכלול אלומות אור ממוקדות שידגישו את צבעי המנה ואת הצילחות המיוחד. במסעדות מהסוג הזה ישתלבו היטב גופים שקועי תקרה לצד גופי תאורה תלויים שיסייעו להעצים את האווירה".



כיצד שונה התאמת התאורה במסעדות ממקומות בילוי אחרים?
"אם ניקח למשל את סצנת הברים בישראל, ניתן לראות שזו רשמה התפתחות דרמטית בעשור האחרון, במיוחד בערים הגדולות - ירושלים, חיפה, באר שבע ותל אביב. ערים אלו הן מוקד משיכה לאוכלוסיה צעירה שמחפשת את סוג הבילוי הזה. הברים המודרניים הם ברים המציעים חוויית אירוח המאפשרת ליושבים על הבר ליהנות מישיבה ממושכת ומהנה. התאורה בבר תהיה עמומה וחמימה. חלל הבר הוא חלל השומר לרוב על מידה של אפלוליות שתיווצר באמצעות עמעום אורות. תאורה עמומה שומרת על שקט פנימי. גם בחדר השינה, אנחנו נרגעים כשהוא חשוך. אותו הדבר בבר. החשיכה מרגיעה והיא זו שמאפשרת, על אף המוזיקה הרועשת, לתחושה נוחה בחלל. לצד גופים שקועים, בר הוא מקום מושלם לשלב בו גופים גרנדיוזיים, בעלי נפח, המושכים תשומת לב ומעצימים את הסיפור במקום. לתאורה בבר תפקיד מכריע – מצד אחד יצירת עוצמה מספקת של אור ומצד שני שמירה על מידת האפלוליות עמה מזוהה סוג כזה של מקום. תמהיל מדויק הוא תמהיל שיבטיח לאורחים בילוי ממושך ומהנה, כזה שהם לא ימהרו לעזוב".



תאורת בר חשוכה ועמומה לישיבה ממושכת. צילום: ביגסטוק
תאורת בר חשוכה ועמומה לישיבה ממושכת. צילום: ביגסטוק



ובחזרה לעולם המסעדות?
"כשמדובר על מסעדות מזון מהיר למשל, התאורה תהיה תאורה עוצמתית ותאיר את החלל באופן שיאפשר לנותני השירות לעבוד ביעילות ובמהירות המרבית. לקוחות שמגיעים לדוכן מזנון מהיר, בוחנים את הדוכן בפרמטרים של שירות ויעילות. הם רוצים להגיע, לראות מה המבחר, לבחור, לשלם וללכת לדרכם. ולכן הם יעריכו שירות אפקטיבי ומהיר. התאורה במקרה הזה לא תתמקד ביצירת אווירה אלא תדגיש פרמטרים של יעילות ומהירות".



תאורה למסעדות מזון מהיר. צילום: ביגסטוק
תאורה למסעדות מזון מהיר. צילום: ביגסטוק



מה לגבי בתי קפה?
"בבתי קפה המטרה היא להשאיר את החלל נקי ומאוורר ככל הניתן ולכן מרקם התאורה ישלב בין נורות לדים שקועי תקרה ונברשות התלויות בגובה ושאינן מעמיסות על החלל. אופציה נוספת המקובלת ומומלצת בבתי קפה היא התאורה התחתית בה הנורה מאירה מלמטה כלפי מעלה ומוסיפה בכך עוד לאשליית הגודל והרוחב של המקום. באופן גורף, נורות הלד הן נורות שיתאימו לכל מקום בו מתקיימת ישיבה ממושכת וזה כולל כמובן את בתי הקפה, הברים והמסעדות. מעבר לעובדה שנורת הלד היא נורה חסכונית מאוד וידידותית לסביבה היא בנוסף, מספקת תאורה קרה, שאינה מחממת, מה שמוסיף לנינוחות של מי שמבקש לבלות במקום מסוים זמן ממושך".



תאורת בתי קפה. צילום: ביגסטוק
תאורת בתי קפה. צילום: ביגסטוק



כיצד מתאימים את התאורה למסעדות הפעילות מבוקר עד ערב?
"בעזרת דימרים. השימוש בדימרים אינו חדש אך הוא חלק מהסוד הגדול בניהול מערך תאורה במסעדה. בשעות היום תותאם עוצמת האור לאור הטבעי החודר מבחוץ ובשעת ערב תהווה התאורה אלמנט מואר ודקורטיבי על רקע החושך שבחוץ. בשעת ערב מעמעמים את עצמת האור ועוטפים את המסעדה או בית הקפה באווירה רומנטית, אינטימית. אור יקרות הוא אור שמפתח חשיבה חיובית ואופטימיות, מעניק תחושת חופש אינסופית. אור כזה הוא אור שאנו נתקלים בו בעת שיטוט בסמטאות עיר ציורית בשעת לילה, בה מרצדים אורות צהבהבים מבתי העסק הממוקמים ברחוב ואנו נתקלים בו גם בעת השקיעה. קשה למצוא מי שלא מתרגש משקיעה המייצרת רבדים שונים של אור וצבע ובדיוק בשל כך מאמצות מסעדות יוקרה רבות את אפקט השקיעה המרהיב. ה-SUNSET למשל הוא פתרון שפותח אצלנו, המדמה את אפקט השקיעה. גוף התאורה משנה את טמפרטורת האור ומצליח לדמות את האפקטים המרהיבים שיוצרת השקיעה הטבעית, בחלל המסעדה".



אז במה שונה בחירת התאורה למסעדה מאשר לבית הפרטי?
"את אותם עקרונות שדנו בהם בתאורה למסעדות, ניתן להטמיע גם בבית הפרטי. בבתים רבים משולב היום בר בחלל המגורים או כחלק מהמטבח. זה לא שלא נחמד לצאת לבלות בחוץ, אך גם ישיבה עם חבר על בר ביתי יכולה להיות חוויה שתחשבו לאמץ. אם תשלבו את התאורה הנכונה, תצליחו ליצור לעצמכם סיפור ואווירה שלא יפלו מאלו המיוצרים בברים הנחשקים. גם מערכת ה-SUNSET בה משתמשות מסעדות היוקרה כדי ליצור את אפקט השקיעה, יכולה להפוך כל פינת אוכל לפינה רומנטית שתשמחו לסעוד בה ארוחה זוגית ואוהבת. בחדר השינה הסוד הוא משחקי עמעום אורות בעזרת דימרים. בתחילת היום על חדר השינה להיות פונקציונאלי ונוח להתארגנות הבוקר ועל כן על החלל להיות שטוף באור, ובעת ערב, ניתן לעמעם את האורות וליצור אווירה שקטה יותר, אינטימית".



מערכת תאורה מסוג Sunset. צילום: ביגסטוק
מערכת תאורה מסוג Sunset. צילום: ביגסטוק



לסיכום, התאורה היא השחקן הראשי בסיפור יצירת האווירה בחלל המסעדות, הברים ובתי הקפה. היא מדגישה צבעים, מחברת בין המנות המוגשות לקונספט המגדיר את החלל ומשלבת בין רמה פרקטית גבוהה לאלמנטים דקורטיביים המשתנים ממקום למקום בעיקר על בסיס אופי המקום והסיפור שרוצים לספר. את אותם העקרונות המגדירים עיצוב תאורה במסעדות, ברים ובתי קפה, ניתן ליישם גם בחללי הבית הפרטי.