טיולי יין בנופו הקסום של הגליל, הם דרך נהדרת לשלב מסורת והנאה לכל המשפחה בימי האביב הנהדרים: הגפן היא משבעת המינים בהן נתברכה הארץ. החיטה, הגפן והזית הם הגידולים החקלאיים העתיקים של אזורנו, ולא בכדי תוצריהם: דגן, תירוש ויצהר, מוזכרים פעמים כה רבות במקרא. הגפן והיין מושרשים עמוק בדת ובמסורת היהודית: המילים גפן, כרם, יין ותירוש, מופיעות בתנ"ך מעל לשלוש מאות פעמים וברחבי הארץ פזורות אלפי גתות קדומות המעידות על תעשיית היין האדירה שהתקיימה בארץ ישראל בעת העתיקה.

אהבת היין ותרבותו היא הבסיס לתיירות היין כפי שאנו מכירים כיום: ביקור בכרמים וביקבים, בפסטיבלי יין מקומיים ובינלאומיים, תערוכות יין ונסיעה ב "דרכי יין" העוברות באזורים כפריים קסומים ופסטורליים, כל אלה כובשים את ליבו של המבקר עוד לפני שטעם ולו טיפה אחת של יין. בצרפת למשל, החשובה במדינות היין בעולם, מוערכת כיום תיירות היין השנתית ביותר מעשרה מיליון תיירים ובמחזור של כחמישה מיליארד אירו!

יקב תבור  צילום: לירון אראל
יקב תבור צילום: לירון אראל

יין חלב ודבש
לתיירות היין בארצנו יש בסיס היסטורי רחב, ואלפי גתות ברחבי הארץ מעידות על תעשיית יין מפוארת שפרחה כאן בעבר. למרות המורשת הכתובה והארכיאולוגית, תעשיית היין המודרנית שלנו צעירה וסובלת מחוסר השקעה מספיק מצד הממשלה ובירוקרטיה מסורבל ומסרבלת. למרות הכל, ניתן לראות מספר אזורי יין שבהם היקבים והייננים מצליחים לצקת אל החביות במרתפם לא רק יין טוב, אלא גם תוכן מעשיר שבשילוב הנוף הכפרי ואהבת הארץ, הופכים את תיירות-היין המקומית לחוויה ישראלית מרגשת, ממש כמו היין הישראלי: הוא אולי לא מגיע ברובו לפסגות הגבוהות של צרפת ואיטליה, אבל הוא שלנו, תבנית נוף מולדתו-מולדתנו. 

הרי יהודה, הגולן והגליל שמובילים ביצירת תוכן מעניין סביב תיירות כפרית בכלל, מובילים גם את תיירות-היין המקומית: דרכי היין שלהם מלאות במשמעות ובחוויות עבור מבקרים מקצועיים, חובבי-יין וגם משפחות עם ילדים.

אחד האזורים המרכזיים על מפת תיירות היין הוא הגליל: תחתון, עליון ומערבי. בחבל הארץ המקסים הזה נמצאים עשרות רבות של יקבים, מבשלות, בתי בד ומכוורות דבש שהופכים את הפסוק מספר בראשית למציאות מרהיבה: "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ..."

נופיו הקסומים של הגליל אינם זקוקים להמלצות, לכן נזכיר רק שבתקופה זו הגליל פורח, ריחני ויפה מתמיד ושטיול בו בשילוב עם תעשיית היין הגלילית, יהפוך לחוויה משפחתית בלתי נשכחת.

תקופת הפסח היא זמן-השיא של ענף היין הישראלי: בתקופה קצרה של מספר שבועות נמכרים בישראל קרוב ל-40% מהתצרוכת השנתית! יחד עם זאת, מזג האוויר הנעים של האביב וחופשת הפסח הממושכת, גורמים בשנים האחרונות ליקבים להשקיע לקראת הפסח לא רק בשיווק, אלא גם במרכזי המבקרים שלהם לשם יצירת חוויה רגשית ואסטטית כאחת.

החלטנו להציג בפניכם שני מסלולי יין באזור הגליל: האחד בגליל התחתון והשני בגליל העליון. שני המסלולים נגישים ומשלבים לצד חוויית הביקור ביקבים גם נופים ואטרקציות שונות לכל-המשפחה, כל זאת ביחידת שטח קטנה שאינה דורשת שעות רבות של נסיעה במעבר מנקודה לנקודה.

 

מרכז מבקרים של יקב דלתון צילום: מיכל כהן
מרכז מבקרים של יקב דלתון צילום: מיכל כהן


יין בכל מקום
הביקור הראשון שלנו הוא ביקב תבור, בכפר תבור, למרגלות ההר הטובל בירוק. "יקב תבור הוקם כחלק ממיזם חקלאות-בוטיק בכפר תבור, בהתחלה התבססנו על לקוחות שהגיעו משמועה שעברה מפה לאוזן, לפני הקמת כביש 6 היה הכפר על ציר התנועה המרכזי והמרכז הפעילות של היקב היה מכירה במקום", מספר אורן סלע, מנכ"ל יקב תבור, "אבל מאז כמובן הכל השתנה. היקב גדל עשרות מונים וכעת מייצר מעל מיליון וחצי בקבוקים בשנה. טכנולוגיית הייצור התקדמה דרמטית, הוקם יקב בוטיק קטן בתוך היקב הגדול ויינות היקב תחרותיים ובולטים בכל פלח שוק בו הם נמצאים".

מה מייחד מבחינתך את יקב תבור?
"כשאתה אומר תבור, אתה אומר יינות מודרניים, ברורים ואיכותיים, בעלי אפיון ברור של הזנים ותמורה מצוינת למחיר. תבור הוא גם אחד היקבים הרגישים ביותר מבחינה אקולוגית: נטענו את הכרם האקולוגי ברמת סירין שניטע ומטופל בשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע במטרה היא לייצר חקלאות שיש בה תועלת לבני האדם, אבל שאינה פוגעת בטבע כמו רוב מעשינו. כרם שבתוכו תאי שטח רבים שמטרתם שמירת הטבע ומקור לאיסוף מידע על החי והצומח למעקב אחר התפתחותם".  

ומה החזון שלכם לעתיד של היקב?
"אנחנו בתבור רוצים לראות יין בכל מקום, שהקהל יפנים שיין יכול להיות משקה יום יומי, נגיש, מדבר בגובה העיניים ובמחיר שווה לכל נפש. לשנות את סיטואציית הצריכה מטקסית באירועים חשובים, לשתייה יומית כיפית ולא מחייבת. חצי כוס יין עם ארוחת ערב, מנקה את הראש ומחייה את הנפש!"

מרכז המבקרים של יקב תבור מזמין את הקהל לטעום ולטבול בניחוחו המשכר של כפר תבור בתקופת האביב הקצרה. מרכז המבקרים החדש הוא עדכני, מודרני ומזמין. עמדות יין מתוחכמות של חברת "אנומטיק" ששומרות על איכות היין, מאפשרות טעימה של מגוון רחב מיינות היקב, בסגנונות שונים ובטווחי מחירים גדולים. היקב מעניק למבקרים חוויה אינטימית, נינוחה ורגועה, ניתן להירשם לסיור מודרך ביקב או לבחור בעצמכם אילו יינות לטעום - ואז לצאת אל המרפסת החדשה הצופה אל התבור, להתבשם בניחוחו של האביב וליהנות מצלחת גבינות יחד עם יין מעולה בסביבתו הטבעית.


חנות היקב מציעה למכירה את כל היינות המיוצרים ביקב תבור ובנוסף את שמן הזית האגדי של אריה סלע. הנרשמים כחברי מועדון יזכו להנחה של 10%. בנוסף לסיור ביקב, ניתן (בתיאום מראש) לסייר בחול-המועד גם בכרם סירין וללמוד על הכרם האקולוגי ופועלו של יקב תבור בנושא הקיימות ושמירת הטבע בשטח חקלאי. הסיור מתאים לבעלי רכב שטח המגיעים עצמאית (אך בתיאום) אל הכרם.

 

יקב תבור צילום: לירון אראל
יקב תבור צילום: לירון אראל


הכל נשאר במשפחה
מיקב תבור המשכנו צפונה, חצינו את בקעת בית-הכרם שהיא הגבול הטבעי בין הגליל התחתון לעליון – וטיפסנו לכיוון צפת לכיוון יקב דלתון שנמצא בפארק התעשייה דלתון, בין הישובים דלתון וכרם בן זמרה. דגלו של יקב דלתון הוא המשפחה: מדובר ביקב משפחתי, באווירה משפחתית ובהתאם לכך: עם פעילות לכל המשפחה. מרכז המבקרים של היקב נעים, בייתי ומתייחד ביחס אישי. הוא מציע לקהל מבט מעמיק על תהליכי הייצור הקפדניים והאיכותיים של יקב דלתון. סיורי היין בחול המועד מורחבים ועמוקים יותר וכוללים גם את אולם הייצור. ובמהלכם יינו המבוגרים מכוס יין והסברים מלומדים, כשהילדים יוכלו להצטרף או לחכות בפינת היצירה והמשחקים שהוקמה במיוחד עבורם.

בסיום הביקור מוצעים לטעימה ארבעה מיינות היקב וניתן להתפנק בפלטת גבינות משובחות במרפסת האינטימית, המקורה והעטופה כל כולה באווירה הכפרית והביתית של היקב. בחנות ניתן לרכוש ממגוון היינות של "דלתון" בתוספת יין אחד חדש: "קברנה צבעון" שיימכר בחול המועד רק למבקרים בחנות היקב. עוד לכבוד הפסח: תצוגת כלי רכב חקלאיים (ברחבת היקב בימי חול-המועד). "יקב דלתון הוקם בשנת 1995. כיום להקים יקב בגליל נראה מאד טבעי, אך בשנת 1995 היה היקב קטן, חלוצי ומשפחתי", מספר אלכס הרוני, מנכ"ל ובעלי היקב, "בשנים הראשונות הייצור עמד על כעשרים וחמישה אלף בקבוקים. גם קהל היין של אותה תקופה היה שונה בתכלית: תמים, ללא ידע בסיסי, כשתרבות יין הייתה מושג שאפשר היה רק לחלום עליו: לא קל היה למכור יין ישראלי מיקב קטן. עם השנים גדל היקב, תוך שהוא שומר על שני מאפיינים מובהקים: משפחתיות וטיפוח איכות היין".

ומה השתנה מאז?
"היקב גדל וכיום מייצר כמיליון בקבוקים. התשתיות השתבחו, הכרמים טופחו ונלמדו לפרטים, איכות היין עולה כל הזמן, קהל היין הישראלי הפך מתוחכם ובעל ידע רב, מפרגן ונאמן ליינות ישראליים. היקב עבר מיתוג מחדש על מנת להישאר עדכני ולחדד את הזהות שלו".

מה מייחד בעינייך את יקב דלתון?
"נשארנו משפחה: משפחה גדולה, אבל אנחנו משפחה עבור העובדים שלנו, אנחנו משפחה עבור הלקוחות שלנו. יקב דלתון הוא יקב גדול אך אנו מתייחסים אליו כאל 'קראפט' קטן, נוגעים בידיים בכל דבר, מקפידים על כל פרט ושואפים לאיכות ומצוינות בכל רגע ובכל תהליך. היינות של יקב דלתון תמיד מאופיינים באיכות ותמורה הוגנת. משקפים את אזור הגידול שלנו ואת פילוסופיית הייצור האלגנטית של היינן גיא אשל. החזון שלנו לעתיד הוא להמשיך ולגדול, לשפר את האיכות ולהגיע למצוינות. להגיע למיליון וחצי בקבוקים תוך כדי שנעלה את האיכות כל הזמן. החלום הוא לראות יין ישראלי על מדפי היין בעולם ולא רק בשוק היהודי!".

יקב תבור - מרכז המבקריםשדרות קק"ל, כפר תבור, טלפון: 04-6760444, שעות פתיחה: א' - ה' 9:00 - 17:00. שישי 8:00 - 16:00
www.twc.co.il
יקב דלתון - מרכז המבקרים: סיורים  מודרכים בתיאום מראש: בכל יום בשעות 10:30, 12:00, 14:00. כתובת: פארק התעשייה דלתון מרום גליל.
טלפון: 04-9527107, שעות פתיחהא' - ה' 10:00 - 17:00. שישי 10:00 - 14:00, לפרטים נוספים: [email protected], dalton-winery.com

אטרקציות נוספות בסביבת יקב דלתון:
לא הרחק מיקב דלתון נמצא "צוק מנרה" עם שפע פעילויות אתגריות ואחרות לכל המשפחה – וכמובן: בעמק החולה שממערב ליקב נמצאים אתרי תיירות נוספים (מאגמון החולה ועד הראפטינג בירדן – שלמרות מיעוט הגשמים בעונה הזאת הוא עדיין ראוי לשם "נהר". מאחר שאתרים אלה די עמוסים בימי חול-המועד, בחרנו להתמקד במקומות פחות-מוכרים:

אגם מונפורט - פארק בילוי ואתגר למשפחות הנמצא 30 קילומטר ממערב ליקב דלתון.
מירוץ הקרטינג והקפיטריה – גם כיף וגם אתגר: מתחם בילוי אתגרי, מסלול קרטינג ומתחם פיינטבול בכפר דיר אל אסעד.
שביל הפסגה הר מירון - טיול נפלא במסלול מעגלי, על הפסגה הגבוהה בגליל, בנוף פריחת-האביב: מגיעים מכביש 89 בין חורפיש לסאסא ופונים בעקבות השילוט לכיוון בית ספר שדה הר מירון, ממשיכים לעבר פסגת הר מירון ותחילת שביל הפסגה.
מרכז המזון ירכא - כי אי אפשר בלי קצת שופינג במה שהוא הסופרמרקט הכי מרשים בארץ: מרכז קניות אסטטי ואיכותי, במחירים תחרותיים ועם מגוון מרשים. כפר ירכא.

אטרקציות קולינאריות בסביבה:
מסעדת אל ליאלי - מסעדה-חומוסיה אותנטית ומצוינת. חומרי גלם מעולים שטופלו במגע פשוט ולא מתחכם. כפר ג'יש (גוש חלב). כל יום בין השעות 08:00-21:00. טל' 04-6987819
מאדאם אלקלעי קפה - בית קפה כפרי עם ארוחות בוקר מעולות, נוף מופלא ושירות שגורם לרצות להישאר כל היום. מושב כרם בן זמרה
מסעדת דיאנא בנצרת - שלטעמנו הייתה ונשארה המסעדה הגלילית הטובה ביותר.
דיאנא, פאולוס השישי 51, נצרת. טל: 077-5156168, שעות פתיחה: 12:00 עד 12:00

יקבים נוספים לביקור בסביבה:

יקב רימון המציע יינות יחודיים המיוצרים מרימונים.
יקב הרי גליל, היקב בקיבוץ יראון המציע למבקרים חוויית ביקור מעוצבת ומוקפדת.
יקב שטרן, יקב קטן, אישי ומלא חן בקיבוץ תובל.
יקב כישור בגליל המערבי: יקב בוטיק איכותי בתוך קיבוץ כישור שפועל בשיתוף כפר כישורית לבעלי צרכים מיוחדים. המון נשמה, תרומה נפלאה לקהילה ויקב מקסים.

אטרקציות נוספות בסביבת יקב תבור:
חץ וקשת נווה הגר – בית לחם הגלילית: מועדון קשתי בית לחם הגלילית, מזמין אתכם לחוויה משפחתית, תחרותית וכייפית: ירי אתגרי (פעילות של כשעה) במחיר 60 ₪ לאדם.
מטווח תלת מימד (פעילות של כשעתיים) 120 ₪ לאדם. הפעילות מגיל 7 ומעלה.
"נווה הגר" הוא מתחם אירוח כפרי בבעלות משפחת יגר. במתחם חדרי אירוח במבנה טמפלרי ובנוסף מפעילה המשפחה את מועדון הקשתים לפעילות חובבנית ומקצועית, http://www.nevehagar.co.il/ , שעות פתיחה – כל יום משעה 10:00 עד 16:00

בכלל, אזור בית-לחם הגלילית משופע בפעילויות לכל המשפחה:יש בו לא מעט בתי-בד שבהם ניתן ללמוד על הכנת שמן-זית ולרכוש מהתוצרת המקומית והאיכותית וכן אטרקציות כמו "שביל פרות החלב" שבו ילדים עירוניים יכולים ללמוד מאין מגיעים מוצרי החלב אל המדפים בסופרמרקט.

חוות דרך התבלינים:
חוויה חושית נפלאה שעוטפת אותך בשלל צבעים, ריחות וטעמים. במהלך הפסח יתקיים בחווה "פסטיבל זעתר".
כתובת: בית לחם הגלילית, פונים אל שביל עפר מעט לפני הכניסה לישוב ומשם שילוט ברור עד החווה, שעות פתיחה – כל יום משעה 10:00 עד 16:00 http://www.derech-hatavlinim.co.il/
גן גורו - קיבוץ ניר דוד:
גן גורו הוא פארק אוסטרלי ייחודי מסוג – אטרקציה נהדרת לילדים ולילדים בנפשם.
בגן קנגורו חופשיים שניתן להאכיל וללטף - ומגוון בעלי חיים נוספים המגיעים מאוסטרליה.
כתובת: קיבוץ ניר דודשעות פתיחה – כל יום משעה 09:00 עד 16:00
אטרקציות קולינאריות בדרך:
חומוס אבו שאדי, שפרעם: פשוט, טרי זול וטעים מאד ,כתובת: רחוב ארכיבישוף אל חג'אר, שפרעם ,שעות פתיחה – כל יום משעה 08:00 עד 17:00
מסעדת שראביכ, כפר ראמה: אוכל בייתי, אותנטי ומקורי. חוויה ייחודית שהולכת ונעשית נדירה במחוזותינו, שעות פתיחה – כל יום משעה 09:00 עד 17:00לימוזין: מקדש הבשר הידוע מעמק יזרעאל עבר למשכן חדש ומרשים והוא טוב מתמיד, כתובת: חורש האלונים 14, רמת-ישי, שעות פתיחה – כל יום משעה 12:00 עד 22:00

יקבים נוספים בסביבה:
יקב נטופה: יקב קטן אסטטי ואלגנטי עם יינות איכות מוקפדים ומלאי נשמה.
יקב טוליפ: היקב הוותיק בכפר תקווה, מחבר בין אהבת היין ואהבת האדם, תושבי הכפר, בעלי צרכים –מיוחדים, משולבים בעבודת היקב ומהווים דוגמא ומופת למחשבה חברתית תוך ניהול יקב מצליח ואיכותי.