אני מאוד אוהבת לאכול פירות בסיום הארוחה, אבל לאחרונה שמעתי ממספר אנשים שמדובר בצעד לא בריא. מה דעתך? 
"ההפך הוא הנכון. הפרי מכיל ויטמין C שעוזר לספיגת הברזל שהיה בבשר בארוחה או הסידן שהיה במוצרי החלב. נוסף לכך, כשהפרי מתעכל בגוף יחד עם הארוחה, הוא לא מקפיץ את הסוכר בדם, בהשוואה למקרה בו אוכלים פרי על קיבה ריקה בין הארוחות, כך שאם יש נטייה לסוכרת אפילו עדיף לאכול את הפרי כקינוח ולא לחכות כמה שעות. חשוב להדגיש כי הקו המבדיל בין ירקות לפירות מאוד מטושטש. מבחינה בוטנית, גם עגבנייה ופלפל הם פירות של צמח, וגם מבחינת אחוז הסוכר – בתותים או בפאפאיה אחוז סוכר דומה לזה שבגזר או סלק, שנחשבים דווקא לירקות. לסיכומו של עניין, מבחינה פיזיולוגית בהחלט אפשר לאכול פרי מיד אחרי הארוחה".
אני סובל מנטייה לסוכרת ומעוניין לדעת אם אני יכול לשלב בתפריט היומי שלי מוצרים שכתוב עליהם 'ללא תוספת סוכר'? 

"כשכתוב על אריזת מוצר שהוא 'ללא תוספת סוכר' זה אומר שבמוצר אין תוספת של סוכר לבן. בכל הנוגע להגדרה ‘מופחת סוכר’ אנחנו, הלקוחות, שוב הופכים להיות הקורבנות של היצרנים. הם הוציאו לשוק מוצר עם כמו אדירה של סוכר, ואז הפחיתו את כמותו ב־20% ומשום מה מורשים לקרוא למוצרים אלה ‘מופחתי סוכר’. גם דגני בוקר שכתוב עליהם '33% פחות סוכר' - זה לא אומר שיש שם מעט סוכר, זה אומר שיש פחות סוכר מכפי שהיה במוצר שהיה בשוק לפני כמה חודשים. זה שרשום על האריזה שהמוצר מופחת סוכר לא אומר כלום על המוצר עצמו, לא אומר אם הוא בריא או לא, אלא רק מראה שהיצרנים מנסים להגדיל את המכירות על ידי שימוש בכותרות שנשמעות בריאות.  אם תסתכל בטבלת הערכים התזונתיים תראה כמה גרם סוכר יש במוצר עצמו, לצורך העניין אם במעדן חלב יש 20 גרם סוכר זה אומר שיש בו ארבע כפיות סוכר, וזה כמובן יותר מדי. רק אם כתוב במפורש שהמוצר הוא ללא סוכר זהו סימן שאין שם סוכר בכלל אלא תחליפי סוכר, ואז כדאי לבדוק מה התחליפים בהם השתמשו. אם השתמשו במוצר בסטיביה או בסוכרלוז אפשר להיות רגועים כי אין להם תופעות לוואי שליליות על בריאות הגוף, אם מדובר בסכרין, בציקלמט או באספרטיים לדעתי עדיף שלא להשתמש במוצר הזה. לאחרונה אף התגלה שהם מגדילים את העמידות לאינסולין ומחריפים את הסוכרת ממש כמו סוכר.מעבר לזה, לתפיסתי כדאי להיזהר מהגדרות, ולכן גם אם כתוב על מוצר שיש בו 0% שומן דעו לכם שזה אולי נשמע דיאטטי, אבל זה כך. לצורך העניין בגלידת סורבה יש 0% שומן, אבל כמויות עצומות של סוכר, לפעמים בערך הקלורי שלהן גלידות הסורבה זהות לגלידות השמנת”. 


לפני כחודש גילו שבעלי סובל מלחץ דם גבוה. אני בוחרת עבורו מוצרים מופחתים בנתרן, ורוצה לדעת מאיזה מוצרים נוספים כדאי לו להיזהר? 
“כשמגדירים מוצר כמופחת נתרן זה לא בהכרח מרמז על מוצר שמתאים לכל הרוצה להפחית את כמות המלח בתזונתו, אלא בעובדה שיש בו פחות נתרן בהשוואה למוצר המקורי. למשל רוטב סויה דל נתרן, אבל מכיל כמות עצומה של מלח ולא מומלץ לבעלי לחץ דם גבוה. באבקת מרק עוף אפשר למצוא 33% פחות נתרן, אבל יש בה כמו גבוהה של מלח, פי 2 יותר מאבקת מרק פטריות. גם בגבינה בולגרית מעודנת יש עדיין כמות נתרן מטורפת. בעיקרון, כמות המלח הגבוהה ביותר היא בחמוצים, רטבים, גבינות מלוחות, דגים מלוחים, נקניקים ואפילו קרקרים וחטיפים. הדרך הטובה ביותר להפחית מלח היא דווקא להימנע מלקנות מוצרים ולהתמקד בבישול ביתי עם תיבול טבעי".
יש לי כבד שומני, מה את ממליצה לי לאכול?
"ההמלצות לכבד שומני כוללות הפחתת כמות הפחמימות, בעיקר הפחמימות הריקות כמו קמח וסוכר לבן, אך גם פירות. נוסף לכך, רצוי לאכול מעט שומן, לצרוך פחות קפה ולהימנע מאלכוהול. כדאי להרבות בירקות ופירות טריים, בקטניות, בשרים רזים, ובהחלט אפשר להוסיף כמות מדודה של פחמימות מלאות.החודש פורסם מחקר שבו בדקו 40 אנשים בעודף משקל עם כבד שומני, לחלקם נתנו מוצרים עם קמח לבן, ולחלקם עם קמח מלא, אחרי כמה שבועות, נמצא כי בקבוצה של הקמח הלבן הייתה החמרה של 50% במדדים המעידים על כבד שומני". 
מה אפשר לאכול במקום?
3 פריכיות וקופסת קוטג’ (350 קלוריות)
• 3 כריכים מ־6 פרוסות לחם קל עם קוטג' או פסטרמה
• ארוחה שמכילה: חזה עוף + תפו"א אפוי + שעועית ירוקה ברוטב עגבניות
• 2 משולשי פיצה מבצק דק
• 7 עוגיות אוריאו