צירוף המילים “בר קוקטיילים", “ירושלים", “טאפאס" ו"כשר" נשמע כמו חיבור מופרך, מוזר, שלא קשור זה בזה, אולי מלבד “ירושלים" ו"כשר". מתוך כור ההיתוך הזה נחנך לפני חודשים בודדים “אנדלוסיה", המכנה עצמו בר קוקטיילים וטאפאסים. לפי הקהל הרב שמילא את המקום בערבו של אמצע השבוע, נדמה שהחיבור מצליח. צעירים ובוגרים, חובשי כיפות (ברובם) וחילונים, בעיקר זוגות, ממלאים את הקומה השנייה של הבר הכשר היפהפה, אוכלים ושותים ועושה רושם שנהנים.
החלל מעוצב בקפידה, החל מהפרטים הקטנים כמו עציצים שמעטרים את הפינות, ותאורה חמה ומוקפדת, שהשתלבו בצורה נפלאה עם האבן הירושלמית והווייב העתיק והמסורתי של העיר. ובאמצע: שואו של ברמנים, המסורקים כמו טום קרוז. ממבט ראשון ניתן להרגיש ש"אנדלוסיה" מייצרת אווירה שמחד מאוד “חילונית" ומשוחררת, ומאידך מבלים בה גם חובשי כיפות, מה שיוצר תמהיל מרתק שכמותו לא תמצאו בשום מקום אחר בארץ - אולי, מלבד, בפתח תקווה.
התפריט קצר, מכיל 12 מנות טאפאס ושבעה קוקטיילים בלבד. בגלל שבעה משקאות קוראים לו “בר קוקטיילים"? הגזמתם, זה עוד לא המגוון שיש ב"גסטבי", בר הקוקטיילים המצליח בעיר. 

החדשות המבאסות יותר הן שהקוקטיילים ברמה טובה, אבל לא הבריקו לכדי רמה מצוינת. טעמנו את TIO TIO (שמחירו 52 שקלים) מתוק וקליל, ואת PENICILLIN שמחירו גם כן 52 שקלים), חזק ומעושן. הטום קרוזים היו אדיבים ושירותיים מאוד, ואלתרו לנו קוקטיילים על המקום בהתאם להעדפות החך השונות של כל אחד. זה נחמד כרעיון, ופחות הצליח כשזה הגיע לתכלס.
האוכל המגוון והיצירתי מתגלה כנקודת חוזק משמעותית. המנות מוגשות בצורה יפה להפליא, המרכיבים טריים וצבעוניים והטעמים משתלבים בהרמוניה בפה. סלט אנדיב (36 שקלים), דוגמן ממש, מכיל עלי אנדיב קריספיים עטופים ברוטב סלק מקורמל ואשכולית אדומה רעננה - מנה מפתיעה ששווה לגמרי את מחירה; טטאקי טונה אדומה (45 שקלים) מונחת על קראסט שומשום וקצח עם תערובת עלים, גם היא מנה מצוינת וכיף לחלוק אותה.
הזמנו את הדג (48 שקלים), שהתגלה כלברק עשוי היטב ומונח על מחבת לוהטת, שבתחתיתה התחבאה פיתה רכה וטעימה; שתי מנות הבשר פחות הצליחו - מנת ה"סטייק לה מינוט" ומנת המיני־בורגרים (62 שקלים) היו מעט יבשות וסטנדרטיות. 
כל מקום חדש שנפתח בירושלים ברמה כזו גבוהה מהווה ברכה לקהל הצעיר והצעיר פחות, שמחפש מקום בילוי איכותי ויוצא דופן. עם עוד קצת שפשוף וניסיון, “אנדלוסיה" תהפוך למקום חובה לעלייה לרגל.
“אנדלוסיה", כיכר המוזיקה, ירושלים, 02-6266306
 
לא נשאר מקום

“ירושלים פלוס" ליד תחנת הרכבת של לוד מציעה את כל הצבעים, הניחוחות והטעמים של המטבח הבוכרי. אפילו המחיר פה תענוג 
חמין חכמוב הקים את המסעדה הבוכרית הזאת עוד בשנת 2003. את המיקום הוא חזה כמה שנים לפני כן, כשסיפר לחבריו ולמשפחתו על הרעיון לפתוח מסעדה באזור לוד. אף אחד לא תמך ולא האמין שהיא תצליח ותשגשג. כיום הפכה המסעדה לשם דבר בתחום הקולינריה הבוכרית בישראל וצברה לקוחות רבים מכל רחבי הארץ, ובהם רפי גינת שמגיע מדי שבוע לסעוד במקום. בשנים האחרונות הצטרף הדור השני, הבן דוד, אשר מגיל צעיר ידע כי ייעודו הוא בישול ומסעדנות. 

שיפודי בשר. צילום: פרטי

 
המטבח הבוכרי עונה על כל הסטריאוטיפים שעולים בראש כשחושבים על עיר אקזוטית במרכז אסיה, שממוקמת על אם דרך המשי. הוא עשיר בתבלינים, צבעים וטעמים, ומלבד כישורי נפנוף מרשימים במיוחד (שעליהם יעידו אינספור הסיח'ים בשיפודיות הבוכריות ברחבי הארץ), תושבי האזור היפה הזה הם אמנים באידוי כיסונים ובתבשילי אורז, כשלהכל משתדך הרבה בשר כבש ובצל. 
 
ייחודם של הכיסונים, המאפים והתבשילים במטבח של אזור בוכרה הוא בשימוש הנרחב בירקות כתומים כדלעת וגזר, בעשבי תיבול ככוסברה ובטעם שומי דומיננטי. המסעדה נמצאת ליד תחנת הרכבת של לוד, והאזור עצמו, שנראה כמו אזור תעשייה, לא מזמין במיוחד. אבל איך שנכנסים פנימה נחשפים לעולם חדש, מלא בטעמים וניחוחות שלא פוגשים בכל יום. 
 
הארוחה נפתחת עם מבחר ענק של סלטי הבית המוגשים לשולחן, כולל חומוס וטחינה שנעשים מדי יום במקום. אהבנו את סלטי הבייבי שרי בבזיליקום ושמן זית, סלט קולסלאו של כרוב לבן, גזר ומיונז, סלט סלק אדום עם גרגירי כוסברה בשמן זית וטבעות בצל, חציל בלאדי על האש עם שום ולימון. מבחר הסלטים, שמגיעים עם לחם בוכרי עגול וחם, עולה 30 שקלים לסועד. 
 
ממשיכים עם מנטו, כיסון ממולא בבשר, שומן כבש ובצל. מה יש לומר? כל ביס תענוג צרוף, הבצק דקיק-דקיק ורואים שנעשה בעבודת יד עדינה. 
זו המנה שהייתה האהובה עלינו בארוחה כולה: סמבוסה – בצק עלים דמוי בורקס שעוטף בשר ושומן כבש. לא ייאמן שהמנה הזאת עולה רק עשרה שקלים. אם יש יתרון למסעדה בלוד, הרי זה המחיר. מנה כזו בתל אביב תעלה לפחות 25 שקלים, והיא שווה את זה.
 
השיפודים שנעשים על הגריל מצוינים אף הם, ומלבד שיפודים קונבנציונליים כמו קבב (22 שקלים) או כבש (35 שקלים), תמצאו טעמים אקזוטיים כמו כבד עגל (25 שקלים), ביצי כבש (35 שקלים) או ביצי הודו (40 שקלים). 
 
במסגרת הקינוחים, אל תצפו למבחר גדול, והאמת היא שאחרי ארוחה כזאת אין באמת מקום לעוגה מושחתת. מה שכן, ריבות תוצרת בית מלאות באגוזים, חבושים ואגסים מוגשות לשולחן על חשבון הבית, ועם קנקן תה (15 שקלים) הן מספקות בדיוק את המתוק שצריך אחרי ארוחה דשנה שכזו. 
“ירושלים פלוס", יוספטל 6 לוד, 08-9244948