האם לא ממולץ לשתות מים בזמן האוכל?

“אנשים בריאים יכולים לשתות כמה שהם רק רוצים לפני הארוחה, תוך כדי הארוחה או אחריה. לקיבה יש מספיק חומצות ואנזימי עיכול, ולכן לא משנה כמה נדלל את האוכל במים ששותים, יהיו יותר חומצות ואנזימים ממה שצריך. נוסף לכך יש מאכלים שמכילים כמות גדולה של מים בפני עצמם. אכילת מרק, למשל, שוות ערך לאכילת ירקות מבושלים ושתיית כוס מים. עבור אנשים שסובלים מריפלוקס, מצרבות או מבעיות של שלשולים ודלקות מעיים, אני ממליצה להפריד בין השתייה לארוחה. הסיבה לכך היא שאוכל נוזלי ודליל יכול לעלות למעלה בקלות רבה יותר וכן להחמיר מצבי שלשול”.


 

בתקופה האחרונה אני מנסה לשמור על המשקל ומקפיד על תזונה נכונה. ברצוני לדעת האם מוצרים ללא גלוטן עדיפים לבריאות ולירידה במשקל?
"גלוטן הוא אחד החלבונים של החיטה. הוא מדביק את מרכיבי הבצק, כך שהאוויר לא ישתחרר בזמן ההתפחה והמאפה יתפח ויהיה אוורירי. מוצרים ללא גלוטן לא בהכרח עדיפים, ולכן אין סיבה לשלם עליהם יותר. הגלוטן לא משמין, לא נדבק למעיים ולא גורם שום נזק בריאותי לאדם בריא, אלא אך ורק לאנשים שהתגלה בבדיקות דם ובדיקות רפואיות שהם רגישים לגלוטן. רבים משתמשים בגמילה מגלוטן כשיטה לירידה במשקל. מי שמפסיק לאכול עוגות, לחמים, פסטות ופחמימות משמינות אחרות, חוסך המון קלוריות מיותרות. עם זאת, השיטה לא בהכרח תורמת לירידה במשקל. אפשר להגיע לצריכת קלוריות גבוהה מאוד גם ללא גלוטן, אם אוכלים הרבה פירות יבשים, אגוזים ותפוחי אדמה. נוסף על כך, אנשים שקונים מוצרים ללא גלוטן צריכים לדעת שהם מכילים יותר קלוריות מהמוצרים הרגילים, זאת מאחר שהם יותר כבדים ודחוסים. לכן הם לא תורמים לירידה במשקל. אין בעיה להרכיב תפריט מאוזן ואפילו בריא יותר ללא קמח לבן או אפילו מלא. לחם וחיטה הם לא מרכיב הכרחי בתזונה שלנו ויש הרבה תחליפים בריאים יותר. לסיום, אני ממליצה לוותר על קמח וסוכר לבן, בלי קשר לגלוטן”.
 
 

לאחרונה שמעתי שאם שותים משקה אלכוהולי שמכיל אחוז אלכוהול נמוך ואחריו משקה אלכוהולי עם אחוז אלכוהול גבוה, זה מונע את תחושת החמרמורת למחרת. זה נכון?
“תחושת החמרמורת, שמתבטאת בכאבי ראש ועייפות, מופיעה לאחר שתיית אלכוהול בכמות מוגזמת, ובייחוד אם מערבבים סוגי אלכוהול שונים. אין חשיבות לסדר המשקאות ולאחוזי האלכוהול. במחקר שנערך, ובו נתנו ל־91 צעירים בגילי 19־40 לשתות בירה ואחריה יין או יין ואחריו בירה, נמצא כי לא הייתה חשיבות לסדר השתייה - בשניהם תופעות כאבי הראש היו דומות”. 


 
אני בן 22. בערב אני אוכל הרבה מתוקים כמו מעדנים וחטיפי שוקולד. הייתי רוצה להפחית בכמות. אני לא אוכל ביצים ובשר. מה לעשות?
“אנשים רבים נוטים לאכול בערב מתוקים כדי להתפנק לאחר היום הקשה שעברו. זהו הרגל לא בריא שעלול להגדיל את הסיכוי לסוכרת. לדעתי, עליך לאכול ארוחת ערב בריאה, מסודרת ומשביעה. אני ממליצה להוסיף מנת דג וירקות לארוחת הערב. לאחר מכן תאכל שני מעדני חלב מתוקים המכילים 0% שומן, ואם תרצה להוסיף עוד משהו בהמשך הערב תוכל לאכול חטיף תמרים־שוקולד, המכיל כ־120 קלוריות. מעבר לזה אני ממליצה בחום שתימנע מהכנסת שוקולדים למיניהם לביתך”. 
 
 

אני בת 28, רזה וגבוהה, אך יש לי בטן נפוחה. האם יש קשר בין אכילת חיטה, לחם ופחמימות לבין הריכוז של השומן בגוף? 
“אצל כל אדם השומן מתנקז במקום אחר, ואני מאמינה שזה בעיקר עניין גנטי. אני ממליצה לך להפחית בכמות החיטה הנצרכת. נוסף לכך, חשוב שתדעי שצריכה מרובה של חלב גורמת לנפיחות בבטן, לכן עדיף לשתות חלב סויה. דבר נוסף שיכול לסייע לך הוא לאכול יותר לחם מקמח שיפון”. 
 
 

אני אוכלת הרבה סלטים וירקות מבושלים. האם הם מאבדים את כל הוויטמינים בבישול והאם יש דרך להימנע מכך?
“ירקות ופירות מכילים בעיקר ויטמין C, שהוא רגיש מאוד ומתפרק במהירות. ככל שאת חותכת את הירק קטן יותר, חלקים רבים יותר ממנו באים במגע עם האוויר ויותר ויטמין C מתחמצן. מגע של ויטמין זה עם חום הורס אותו, ולכן חשוב שתזכרי שככל שהבישול מתארך, כך הערך התזונתי של הירקות יורד. נוסף לכך, לגבי פירות, ויטמין C מתחמצן במגע עם האוויר. לכן, בעת סחיטת מיץ, הוא יורד למסננת וכ־30% מהוויטמין מתחמצן ונהרס. ההמלצה שלי היא לשמור את המיץ בכלי אטום ללא אוויר. לוויטמינים ייקח הרבה יותר זמן להתחמצן”.