אני יוצאת לחופשה במלון וחוששת לעלות במשקל. איך אוכל להתמודד עם שפע המזון בחדר האוכל? 
"לתפיסתי אין צורך לרדת במשקל בזמן חופשה, אבל כמובן שגם לא חייבים לזלול בלי סוף ולהוסיף לגופנו קילוגרמים מיותרים של שומן. ההמלצה שלי היא לא לעלות ולא לרדת ואפשר לעשות זאת בקלות רבה. כל מה שצריך הוא לתכנן את צריכת הקלוריות היומית כך שלא תגיע ליותר מ־1,700. בתחילת היום תקדישי לארוחת הבוקר 500 קלוריות: תהני מביצה קשה, לחמנייה קטנה, גבינות, ירקות וכמובן קפה הפוך. מאחר שבמהלך חופשות ארוחת הבוקר היא מאוחרת בדרך כלל, וגם משביעה יותר מארוחת בוקר ביתית, אפשר להסתפק בארוחת צהריים קטנה של כריך או גלידה ופרי, שמספקים לנו עוד כ־200 קלוריות. אם תעבדי לפי התפריט יישארו 1,000 קלוריות, מה שיאפשר לך ליהנות מארוחת ערב מפנקת במיוחד, הכוללת פסטה ברוטב שמנת ופטריות, כוס יין וקינוח של חצי קרם ברולה. עוד אפשרות היא לאכול דג עם תפוח אדמה ואנטיפסטי או אנטרקוט עם ירקות. הכל עניין של תכנון נכון". 



 

אני מנסה לרדת במשקל, אבל ללא הצלחה. חוששת שהסיבה העיקרית לבעיה היא שאני רעבה בעיקר בלילה. מה דעתך? 
"זה מיתוס לחשוב שאוכל שאוכלים בלילה יותר משמין מאוכל שאכלנו בשעת היום. מה שחשוב יותר הוא צריכת הקלוריות במשך היום כולו. זאת אומרת שאם אוכלים אלפי קלוריות עולים במשקל, גם אם כולן נצרכו בשעות הבוקר. לחלופין, אם אוכלים מעט מאוד יורדים במשקל, גם אם אוכלים הכל בשעות הערב והלילה. מקור המיתוס הזה נובע מכך שבשעות הערב והלילה מערכות הגוף פועלות לאט יותר, כולל מערכת העיכול, כך שפחות אנרגיה מתבזבזת על תהליך העיכול. מדובר בהפרש קטן ולא משמעותי, וארוחת לילה אינה משמינה יותר בסופו של דבר. על פי מחקרים, כדאי ואף רצוי לאכול ארוחות כבדות המכילות בשר ומרכיבים מטוגנים כאלה ואחרים בעיקר בשעות הצהריים. אם בכל זאת מעדיפים לאכול ארוחות גדולות בערב, עדיף שזה לא יהיה יותר מאוחר מהשעה 19:00. אני ממליצה לנסות לאכול בערב ארוחות קלילות יותר, כמו לחם וביצה עם מעט סלט, או יוגורט ופרי, שיסייעו למנוע את תחושת הרעב שעתידה להפריע לשינה". 



 
חשוב לי מאוד להקפיד על תזונה נכונה. בשבועות האחרונים התחלתי לאכול מנת חומוס בחומוסייה כארוחת צהריים קבועה. האם זו החלטה נכונה?
“במנת חומוס יש כ־900 קלוריות - וזה עוד לפני הפיתה ושמן הזית שמוסיפים למעלה. מנת חומוס בחומוסייה יכולה להגיע ל־1,200 קלוריות ואף יותר. לתפיסתי זו אינה מנה המתאימה למי שמנסה לשמור על המשקל ונמצא בתהליך דיאטה”. 



 המאכל האהוב עלי הוא לא אחר מאשר אבוקדו. רבים אומרים כי הוא משמין. האם בגלל זה עלי להפסיק לאכול אותו?
“האבוקדו בריא מאוד. הוא מכיל הרבה מאוד אשלגן, הדרוש לוויסות לחץ הדם, ברזל, חומצה פולית ואף אומגה 3. מבחינת הערך הקלורי, יש באבוקדו כ־160 קלוריות לכל 100 גרם, פי 7־6 ממה שיש ביתר הירקות. אבוקדו גדול שלם מכיל יותר מ־350 קלוריות. יש בו 15% שומן ולכן בתפריטי דיאטה יש להתייחס אליו כמנת שומן. כף גדושה של אבוקדו יכולה לשמש כמנת שומן במקום שמן זית או טחינה”. 


 
אני לא צרכן גדול של דגים ומעוניין להעלות את רמת האומגה 3 בגופי. האם יש מקום לקחת תוסף?
“אינני בעד נטילת תוספי מזון. את כל התוספים אפשר לקבל בעזרת תזונה נכונה. מחקרים רבים מראים כי מספיק לאכול דג המכיל אומגה 3 אפילו רק פעם־פעמיים בשבוע. מעבר לזה, אפילו באבוקדו יש אומגה 3. עצתי היא לאכול דג מדי פעם ולהקפיד על תזונה נכונה ופעילות גופנית תקינה”. 

אני טבעונית, יש לי נטייה לאכול הרבה מאוד פחמימות ולהזניח את צריכת החלבון. אני מפחדת שחסרים חלבונים בגופי ורוצה להעניק לו את רמת החלבון הדרושה לבנייתו. אני לוקחת תוסף תזונה של ויטמין B12. כיצד את מציעה לי לפעול?
“לדעתי הדבר הכי חשוב הוא להעשיר את התפריט היומיומי שלך בחלבונים. דעי לך שבחצי קוביית טופו יש כ־22 גרם חלבון, ואת בקלות יכולה להוסיף ביום כוס גרגירי חומוס מבושלים כנשנוש השווה 100 קלוריות, לצרוך חביתת עדשים ולהוסיף לתפריט שעועית אדומה”. 





מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM