בימי קורונה אלו, אני מתחילה להפנים שטיולי אוכל בחו"ל כבר לא רלוונטים , לפחות לא לחודשים הקרובים. הנקודה הטובה היא שהגיע הזמן לחזור ולהכיר את הארץ שלנו, לטייל בנפתולי כפרים ומושבים, לטעום מאכלים מקומיים, גבינות, ממתקים, לחמים ויינות , להכיר את האנשים מאחורי וללמוד כמה דברים חדשים.

עיזה פזיזה (צילום: אסנת גואטה)
עיזה פזיזה (צילום: אסנת גואטה)

הפעם נסענו לסדנת גבינות וטעימות ב"עיזה פזיזה"
דיר העיזים של "עיזה פזיזה" הוקם ב-2005על ידי בני משפחת צבן עם מס' עיזים קטן שמטרתו הייתה בעיקר לספק את המשפחה ולייצר קצת גבינות למכירה, במשך הזמן גדל העדר אבל נשאר קטן ואיכותי. זהו הייחוד של עיזה פזיזה - היכולת להיות מחלבה שמייצרת גבינות עיזים נפלאות לצד היותם משק קטן ומשפחתי, לא המוני ונטול רגש. בני המשפחה עובדים בכל חלקי המשק והעיזים הם חלק בלתי נפרד מהם, מהגדיים הקטנים ועד העיזים הפצועות המטופלות ללא הרף, לכל אחת יש שם וסיפור.
ההומניות והמשפחתיות מורגשת בכל רגע שתהיו שם. שערי הדיר פתוחים והעיזים מורגלות לאנשים ונהנות מליטופים, בין לבין מסתובבות להן תרנגולות שמנמנות, חתול פרוותי וכמובן הכלב המשפחתי, הכל מרגיש כל כך קליל ולא תעשייתי שזה עושה לך חשק לקחת איזה גדי קטן הבייתה.

אחרי הסיור בדיר נכנסנו לנשנש קצת מגבינות העיזים של המקום, מה שמאפיין בעיני את הגבינות הוא הטעם היחסית נייטרלי, התזונה הקבועה והמאוזנת שהעיזים אוכלות בעיזה פזיזה, מנטרלת את הטעם הדומיננטי של החלב עיזים שאתם רגילים, ומייצרת גבינות ויוגורטים מאד נייטרלים בטעמם, למי שחובב טעם חזק מומלץ לנסות את הגבינות היותר מיושנות שמפתחות ארומות מתקתקות-חריפות מענגות ולמי שחושש מהטעם של חלב עיזים יש פה שפע של גבינות נפלאות עם ובלי ציפוי וכמובן יוגורטים מעולים מתובלים בתמרים ופירות שאתם חייבים לנסות.

הכנת גבינות עיזה פזיזה (צילום: יחצ)
הכנת גבינות עיזה פזיזה (צילום: יחצ)

הי תראו - יצאה לי גבינה!

המטרה העיקרית של הטיול הזה הייתה לחוות סדנת גבינות, בתקופות טובות הינו נוסעים לאיטליה ללמוד להכין גבינות, או לאפות לחם בגרמניה, בעיזה פזיזה ניתן לקבל רמות שונות של סדנאות, אם אתם מגיעים עם המשפחה למשהו קליל ולא ארוך , אלא בעיקר חוויתי, תוכלו בשעה וחצי של סדנא לצפות בתהליך הכנת הגבינות מקרוב וללמוד איך מכינים גבינה ביתית לגמרי לבד. כל משתתף מקבל קערה עם חלב חם ממנו יכין את הגבינה ויבחר באיזה טעם הוא מעוניין לתבל אותה. במהלך הכנת הגבינה, יתגלה בפני המשתתפים עולם שלם של סוגים שונים ומיוחדים של גבינות והסברים מרתקים על מבנה החלב ומה מרכיב גבינה.
אם אתם מסוקרנים כמוני תוכלו, בסדנא חד פעמית של כמה שעות, ללמוד יותר לעומק את מבנה החלב והכנת הגבינה ולהכין לא רק את הגבינה הפשוטה יותר אלא גם לצאת הבייתה עם קופסאות ובהן יושבות להן גבינת קממבר וסנט מור שאותם תגדלו בבית עם הוראות מדוייקות של אלון הבן של משפחת צבן.
לרציניים מבינכם שרוצים להתעסק בתחום או ממש לייצר לעצמכם גבינות בדרך קבע לשימוש עצמי, ניתן לעשות סדנא ארוכה הכוללת סדרת מפגשים עשירים ומלאי ידע שמהם תצאו עם היכולת להכין לעצמכם גבינות קשות וחצי קשות בבית ולגלות את העולם המרתק מאחורי הכנת הגבינות. בכל מצב ובכל סדנא המשתתפים חוזרים הבייתה עם גבינה וכמה אלמנטים נוספים שיעזרו להם להמשיך את החוויה בבית כגון בד סינון , מדחום וכדומה. 
היתרון הנוסף העיזה פזיזה זה שיתוף הפעולה לחובבי הגבינות, ניתן מידי פעם לרכוש מהם חלב עיזים להכנת הגבינה, אנזימים, כלי עבודה וכד' וכמובן מתכונים.

הקפיצה למשק צבן- עיזה פזיזה היא אי של שפיות בכל הבאלאגן הזה, המשק מקסים וטובל בטבע ושקט, המעדניה רחבה ונעימה והגבינות מופלאות, לצד כל זה יש כל מיני מוצרים נילווים שניתן לטעום או לקנות כגון מרציפן, שמן זית, זיתים, ממרחים, ריבות, בירות, יינות ועוד וכמובן הדבר הכי כיפי - סיור במקום, אכילת גבינות, מנוחה ליטוף איזו עיזה והכנת גבינות.

מספר המשתתפים: מינימום 2 אנשים, מגיל 3 ומעלה
מחיר: עד 5 אנשים 400 ₪, כל משתתף נוסף 80 ₪.
משך הסדנא: שעה וחצי
שעות פתיחה: א'-ה' 8:00-16:00, ו' 8:00-14:00, שבת – סגור
לפרטים ותיאום מראש:  אלון 052-258-9900‏