העולם מתחרפן, גם אנחנו. התחושה הכללית היא שאנחנו חיים כרגע באי ודאות סוריאליסטית שבה אין לנו מושג מה יוליד מחר, מה נאכל היום, מה מותר ומה אסור.
אחד הענפים שנפגעו וימשיכו להפגע מהקורונה ומכל ההגבלות, הוא ענף המסעדנות ולכן ננסה לפרגן כמה שיותר למקומות, שבימים לא קלים אלו, מנסים כמה שיותר לעשות דברים אחרים, לחדש תפריטים ואפילו לפתוח מקומות חדשים.

אחמד חט'ב, או זיזו כפי שכולם קוראים לו, הוא בן למשפחה יפואית ותיקה מאוד. לסבא, תאופיק דרוויש אל קלחה, היתה מסעדת חומוס ביפו עוד בתקופת השלטון הבריטי. ב-48' חלקים גדולים מאוד מהמשפחה נפוצו לכל עבר ורובם מצאו את מקומם בירדן. עם השנים הבנים והנכדים המשיכו לעסוק באוכל ויש להם רשת מסעדות חומוס מצליחה בירדן תחת השם AL KALHA.

זיזו המשיך ביפו עם בית קפה ערבי-יפואי על סלמה פינת שדרות ירושלים, בית קפה קטן עם קפה איכותי ומנות ערביות שאנשים היו מגיעים עד אליו כדי לטעום וקצת כדי להנות מהשלווה של המקום.
לפני כמה חודשים, החליט זיזו שהגיע הזמן להביא את המסורת המשפחתית הענפה שלו, למקום הראוי לה ולאחר חקירה ממושכת על ההיסטוריה המשפחתית הירדנית, שיחות זום ונסיונות עד השעות הקטנות של הלילה של מנות ממתכוני המשפחה העתיקים, פתח זיזו  את "אל קלחה"- חומוסיה קצת אחרת.

אל קלחה (צילום: אסנת גואטה)
אל קלחה (צילום: אסנת גואטה)

אם אתם בעניין של חומוס טחינה או חומוס פול, אז כדאי שתחפשו חומוסיה אחרת, לא שזיזו לא מגיש חומוס, הוא פשוט מגיש תפריט מצומצם מאד שבו 6 מנות וכולן קצת אחרות ומאד נאמנות למתכון המשפחתי וגם החומוס, קצת אחר.
מנת הדגל של המקום (תלוי את מי שואלים – הסבר בהמשך) היא הפאתה  -  מנה עתיקה מהמטבח השאמי המבוססת על שילוב מאוזן להפליא של חומוס טרי עם חתיכות לחם רכות, גרגירי חומוס, צנוברים, יוגורט, סמנה ושייטל קצוץ מעל. (60 ₪ למנה הבשרית בתוספת פלאפל ומטבלים/ 40 ₪ לפאתה צמחונית כולל פלאפל ומטבלים) המחיר של הפאתה לא זול, אבל הכמות היא גדולה ומשביעה ממש, השילוב בין הלחם המושרה, הסמנה החמאתית והחומוס יוצרת מנה מנחמת וחמימה, היוגורט מספק את הקלילות והחמיצות המרומזת לכל המנה.
בניגוד מוחלט לפאתה, מגיש אחמד מנה מרתקת, שבעיני היא מנת הדגל של המקום, צלחת לוהטת מלאה בפול טרי מבושל וטחון כשמעליו ביצת עין וסמנה חמימה (28 שקלים). וואו, משהו בשילוב הזה יוצר ביס חמצמץ עדין ומתקתק. אין תוספת כמעט של תיבול למנה חוץ ממעט מלח ואולי שמן זית. הביצה היא ניגוד מפתיע שממש לא ציפיתי לראות אותו על מנה שכזו והיא עובדת מצויין . אל תוותרו על המנה הזו ותאמינו לי שזה בדיוק מה שאחמד אמר לי איך שהזמנתי והוא צדק בכל מילה .
אל המנות האלו צירפנו עראייס מעולה -רבעי פיתות קריספיות גדושות בתערובת בשר כבש ובקר מתובלות בעדינות וצלויות על הגריל (45 שקלים), העראייס של זיזו עשוי היטב ועסיסי במיוחד בזכות שילוב הבשרים הטריים שנטחנים כל בוקר. אני אוהבת עראייס- זו פשוט מנה מנצחת.
הפלאפל מוגש כמעט לצד כל מנה, ללא עלות- הטעם שלו טיפה שונה ממה שתצפו, כמו הרבה מנות פה, הוא טחון גס ודחוס ויש בו חמיצות שמלווה כל ביס.

המקום של זיזו- אל קלחה פתוח כרגע כל יום עד שש בערב, כל יום בשבוע ואמנם הקורונה שיבשה קצת את שמחת הפתיחה אבל לאט לאט אנשים מתחילים להכיר אותו ולהצביע ברגליים.
עוד בתפריט 'אל קלחה': מסבחה (24 שקלים); חומוס (24 שקלים); קודסייה (28 שקלים ) , עראיס (45 שקלים); חומוס בשר (45 שקלים); פלאפל  (10 שקלים ל-6 כדורים) ועוד. והכל ניתן גם לקחת.

אל קלחה. דרך שלמה 3, יפו. טלפון: 077-701-0240