הורים לילדים בשנים הראשונות לחייהם משקיעים אנרגיות רבות בכל הקשור להרגלי התזונה של הקטנטנים, ולא בכדי. מלבד הגנטיקה, המשפיעה על מימוש פוטנציאל הגדילה שלהם, גם לתנאי הסביבה, ובמיוחד לתזונה נכונה, יש חשיבות רבה בקידום תהליך זה.

על מנת לפתח הרגלי תזונה נכונים ובריאים לפעוט יש להקפיד על בניית תפריט מאוזן, אשר כולל מספיק אנרגיה ורכיבי מזון חיוניים שיעזרו לגדילה.

אחד המרכיבים החיוניים הללו הוא החלבון, המצוי בין היתר בביצים, עוף, קטניות ומוצרי חלב, המהווים גם מקור עשיר לסידן. רכיבים חיוניים נוספים הנם אבץ, הקיים בבשר, גרעינים, אגוזים ואף במוצרי חלב, וברזל, שאותו ניתן למצוא בהודו, דגים, בשר ומוצרים מן הצומח, דוגמת טחינה מלאה, ירקות ירוקים, עדשים וקטניות אחרות. 

מלבד אלו, בבניית תפריט מעודד גדילה יש לקחת בחשבון מאכלים כמו ירקות ופירות העשירים בוויטמינים, כמו למשל ויטמין A הנמצא בירקות כתומים וחלמון ביצה, לצד דגנים מלאים, התורמים את האנרגיה הדרושה לפעוט. 

ההקפדה על תזונה נכונה מתחילה כבר בארוחת עשר, אשר מהווה בסיס להקניית הרגלי אכילה מסודרים ובריאים לכל החיים. עקרון חשוב בהרכבת ארוחת הביניים הוא לדאוג לכך שתגרום לילד להרגיש שבע יותר לאורך היום. אז איך עושים את נכון? הנה כמה דגשים של גלית שניר, דיאטנית ויועצת חיצונית לתנובה:

1. ארוחת עשר המורכבת מדגנים מלאים תספק אנרגיה למשך היום, לצד ויטמינים וסיבים, ותאפשר לילדיכם לשמור על רמת ריכוז גבוהה יותר.  

2. כדאי לכלול בארוחת העשר חלבון שנמצא במוצרי חלב, כמו גבינת שמנת 5% של תנובה למשל. לחלבונים חשיבות רבה במימוש פוטנציאל הגדילה והגברת תחושת השובע. ניתן לגוון את הארוחה עם ביצה או טונה.

3. הכניסו לתפריט כמה שיותר פירות וירקות, בתוך הכריך או לידו. הירקות והפירות עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים, שחשוב לילדים לצרוך לטובת גדילה והתפתחות, ולאורך כל החיים לשמירה על בריאות הגוף. 

4. הקפידו לא לשלב בארוחה מתוקים על מנת לא להרגיל את החיך של ילדיכם למתוק.

המתכון של תנובה: ארוחת עשר על שיפוד 

לפעמים כל מה שצריך זה עיצוב יוצא דופן: טוסט, חביתה, ירקות וגבינה מושחלים על שיפוד. ותהיו בטוחים שהילדים שלכם לא יוכלו לסרב למנה הזו. 

המרכיבים (לארבעה שיפודים)

2 ביצים
4 כפות חלב "תנובה"
קורט מלח
2 כפיות שמן זית
4 כפות גבינה לבנה או גבינת שמנת "תנובה" 5%
1 מלפפון פרוס
גזר פרוס
חופן עגבניות שרי (אם מאורכות - חצויות)
טוסט מוכן, חתוך לריבועים
חופן זיתים
4 פרוסות עמק, חתוכות כל אחת ל-3 רצועות

הוראות הכנה:

1. טורפים ביצים עם חלב ומעט מלח.
2. מחממים שמן במחבת ומכינים 2 חביתות.
3. מורחים כל חביתה בגבינה, מגלגלים וחותכים למקטעים של 3 ס"מ.
4. אם רוצים, קורצים בעזרת קורצנים קטנים פרוסות מלפפון וגזר.
5. משחילים את המרכיבים - קוביות טוסט, ירקות, פרוסות חביתה מגולגלת וזיתים על השיפודים ומגישים.