אני מאוהבת ביוון. בכל מה שקשור ליוון - מהאוכל דרך הנופים ועד האלכוהול והאנשים - המדינה הזו פשוט מושלמת בעיניי ובהחלט נמצאת אצלי בראש כמדינה שבא לי לפרוש אליה כשיימאס לי מחיי העיר הסואנים. ולכן מבחינתי, המקומות היווניים האמיתיים בארץ הם מפלט מושלם בו אני יכולה להרגיש ולטעום יוון בלי כל הטיסות והבדיקות, מקומות כמו "אולימפוס" הוותיקה ו"גרקו" שתמיד מספקים לי את הסחורה.

צביקי עשת, הבעלים מלאי האנרגיה של "גרקו" הוא אחד מיזמי הקולינריה המרתקים בארץ. הוא ידוע כאחד שמשעמם לו לא מעט והוא מלא רעיונות מטורפים שתמיד מצליחים והוא זה שהביא את יוון לארץ בצורה הכי אותנטית שאפשר. מסעדת "גרקו" היא נווה מדבר של תכלת ולבן, ריחות של מזטים, שמן זית ירוק וגבינה מלוחה, ובעיקר של אנרגיה שמחה. "גרקו ביץ'" שנפתחה לפני כשנה מוסיפה לחגיגה הזו ניחוחות של ים, דגים מטוגנים וגעגועים ליוון.

אבל כמו תמיד צביקי לא מסוגל לנוח. ממש עכשיו הוא פתח ליד מסעדת גרקו מתחם קולינרי מטורף המביא את יוון בכל עוצמתה אל החיך המקומי וזה משהו שאסור לכם לפספס.

גרקו שוק ומעדניה מטורפת (צילום: אנטולי מיכאלו)
גרקו שוק ומעדניה מטורפת (צילום: אנטולי מיכאלו)

מתחם האוכל החדש בנוי על חורבות מסעדת גרינברג של צביקי והוא מכיל הכל מהכל כדי שלא תרצו לצאת ממנו - מעדניה ענקית גדושה בכל מה שפינטזתם עליו מאז הטיול האחרון ביוון, מסעדה, בית קפה ובייקרי, אוכל מוכן, כלים, אלכוהול, כולל כזה שרוקחים במקום, תבלינים ואפילו אופנה כדי שתרגישו יוון גם בבית. כל המקום גדוש ועמוס במקררים, מאפים שמפיצים ריח מטורף, ויטרינה מלאה במטעמים והתחושה היא כאילו אתם באמצע אתונה - חגיגת ריחות וחושים.

פותחים שולחן

מבחינת התפריט שבנה השף אליאב גולדנברג, המקום נוטה יותר לכיוון חמארה יוונית - אוזריה, שולחנות קטנים בחוץ, כיסאות קש, מפות נייר צבעוניות ובעיקר שפע של מנות לא גדולות שהופכות את השולחן לחגיגה של ממש.

מה אוכלים? תפתחו איזה כפתור כבר מעכשיו כי הולך להיות מטורף: לחם יווני בגריל עם שמן זית ואורגנו; קולורי - בייגלה יווני שמגיע גדוש בכל מיני דברים טובים כגון סלמון מעושן, צזיקי, זוקיני צלוי ושמיר או פטריות, סקורדליה, ביצה קשה, ובצל ירוק; שלל של מאפים פריכים: ספנקופיטה - מאפה תרד וגבינות; טירופיתה - מאפה גבינות יווני; מאפה חצילים פטה ובשמל; מאפה קישואים כרישה ופטה; קלצונה תרד ובצל; מאפה מושלם של פילו מטוגן עם פטה, פלפל שחור, מוסקט, אורגנו ודבש - חלום בביס אחד.

חכו, יש עוד מלא מזטים: דולמדס - עלי גפן ממולאים באורז ותבלינים, גבינת פטה עיזים עם שמן זית ואורגנו, שעועית ברוטב עגבניות, פטה ופטרוזיליה; פאבה - קרם אפונה צהובה, בצל לבן קצוץ, פטרוזיליה, שמן זית וזיתים; טירוקפטרי - ממרח פלפל קלוי, פטה וגבינה כחולה; צזיקי; סקורדליה - ממרח שום, שקדים ושמן זית, פילה הרינג מעושן בצל ירוק, שמן זית וחומץ, שרימפס חלוט בשמן זית, חומץ, בצל לבן, בצל ירוק, פלפל אדום ועוד.

אתם עוד איתנו? כי בגזרת החמות תוכלו להנות ממנות כגון: גבינת פטה רכה בתנור פלפל פלורינה, שמן זית ופפריקה; ביצים עלומות מבושלות ביוגורט, צ׳ילי יבש וחמאת עיזים חומה; פילה קוד מטוגן עם סקורדליה של תפוח אדמה ושום; ראשי קלמרי מטוגנים בעשבי תיבול; מוסקה דגים; נקניקיות עגל עם תבשיל פלפלים, חצילים, קפלוטירי וביצת עין ועוד מלא מנות צבעוניות וטעימות.

יוון על הצלחת - גרקו (צילום: אסנת גואטה)
יוון על הצלחת - גרקו (צילום: אסנת גואטה)

מה עם משהו מתוק וקצת קניות?

עכשיו כשאתם מלאים, הגיע הזמן לקפה יווני המבושל במקום בפינג'אני קפה יווני על גבי חול לוהט בשיטה המסורתית, ולצידו מגוון של מתוקים, כי למתוק יש תמיד מקום, ובעיקר ליוגורט היווני המופלא שמוכרים בגרקו ואתם חייבים לקנות הביתה. אז מה יש לנו פה? עוגת גבינה עם עוגיות יווניות וריבת קימאקי; גלקטאבוריקו - אותה עוגת פילו גדושה בקרם וניל וסולת; עוגת קדאיף עם קרם וניל, קצפת ואגוזים וכמובן פורטוקלופיטה - עוגת פילו ותפוזים סירופ דבש וקינמון.

במקום יש מכונה גדולה וייחודית המכינה לוקומדס טריים במשך כל שעות היום. לוקומודס הן הסופגניות היווניות המושחתות שאותן ניתן לאכול במקום בליווי אגוזים קלויים, סירופ דבש, ריבת חבושים ועוד וכמובן לקחת הביתה כי למה רק שאנחנו נתפנק.

ואם בקניות עסקינן, אז בבייקרי החדש של גרקו תמצאו מגשים גדולים עם דברי מאפה מסורתיים הנאפים מידי יום: לחמים, פיתות יווניות, מאפים מלוחים ומתוקים, קולורי, בוגאצה ומגשי מאפי פילו במילויים שונים ושלל מתוקים יווניים ומקררי ענק עם אותו יוגורט מופלא, בשרים יווניים, מאפים קפואים להכנה בבית, נקניקיות יווניות, עשבי תיבול מיוחדים מיוון ועוד שפע של מוצרים שיהממו לכם את כל החושים.

מקומות כאלו הם חובה במדינה חובבת אוכל כמו שלנו והם גם מרגישים, באמת, כמו חו"ל, כמו המקור, וזה שאפו ענקי לצביקי ולכל הצוות כי ההשקעה במקום היא ענקית ואי אפשר לפספס את זה. בקיצור חווית אוכל יחודית. 

גרקו - שוק אוכל יווני, דלי ואוזריה- אורי צבי גרינברג 25 תל אביב, 03-6703626
שעות פתיחה: א'-ה' 11:00 – 24:00, ו'-ש' 10:00 – 24:00