מעטים לא מכירים את הפרק על "הסופ נאצי" מהסדרה מסיינפלד, שהכין מרקים מטורפים שכולם רצו, עד שאיליין מצאה את המתכונים. המונח "סופ נאצי" קופץ מידי פעם כשנפתחת לה מרקייה מגניבה או כששף עצבני במיוחד מייצר כותרות.

נו סופ פור יו: כך תכינו בבית את מרק הסופ נאצי מסיינפלד

לפני כשבועיים, באחד מגלי הקור שהשביתו אותי בבית, חשקתי נואשות במרק, אבל לא עוד מרק עוף אלא משהו שהוא ארוחה מלאה, משהו שירגש אותי בכל לגימה. הבית היה ריק ואני שוטטתי ברחבי הרשת וברחבי הוואטצפ בחיפושי אחרי המענה לחשקי.

והנה, בפאתי האינסטגרם, שם תמיד מוצאים שפע של מציאות קולינריות, מצאתי את YAMAMAPHO וגיליתי שבשנקין בתל אביב, כמה רחובות ממני, מתחבא לו בחור צעיר בשם ליאור דנן ,שחוץ מלעבוד בקצביה של אהרוני ולהכין ארוחות פרטיות, הוא גם מכין מרקי פו קלאסיים ממש כמו בויאטנם.

ליאור גר בגרמניה ובאותה תקופה הוא עבד בבר ובישל מהצד. בשלב מסויים הגיעה הזדמנות לעבוד בתור השף של מסעדה ויאטנמית, אבל בשביל זה הוא היה חייב לעבור את האמא שמנהלת את המסעדה וללמוד ממנה איך מכינים את המרק. אחרי תקופה ארוכה שבה האמא, שלא מדברת אנגלית וליאור שלא מדבר גרמנית או ויאטנמית, עשו שוב ושוב נסיונות (וליאור חטף לא מעט מכות על היד כל פעם שהוא פישל), ליאור התחיל לנהל את המסעדה ובעיקר למד את המתכון למרק הוויאטנמי הכל כך נחשק.

עכשיו כמה מילים על פו. מרק פו הוא מרק מציר בקר, שיש לו תהליך הכנה לא קשה אבל כזה שדורש סבלנות. זהו מרק המתובל בעדינות בתבלינים חמים כגון קינמון והל, מה שמייצר ציר ריחני אותו מגישים בקערה גדולה עם אטריות, שפע של עשבי תיבול, צ'ילי ונתחי בקר. תוכלו למצוא גם מרק פו של עוף ויש גם צמחוני.

ערכת הפו המכילה ציר, בשרי ומלא עשבי תיבול (צילום: אסנת גואטה)
ערכת הפו המכילה ציר, בשרי ומלא עשבי תיבול (צילום: אסנת גואטה)

ארוחה שלמה בקערה

התפריט של יאמאמאפו כולל ליטר של מרק שמספיק לכשתי מנות ממוצעות על בסיס ציר בקר או ציר ירקות, לצד תוספות של בקר/עוף או צמחוני. המחירים נעים מ-40 שקל לציר צמחוני ו-50 שקלים לציר בקר, והתוספות יעלו בין 30-35 שקלים, כך שמרק עשיר מאוד יעלה בין 70-85 שקלים לשתי מנות עם כל התוספות כולל בשר ואטריות. ממש משתלם.

אבל בואו רגע נדבר על הטעם. וואו זה ענק. המרק של ליאור מתבשל 48 שעות, העצמות חלוטות כמה פעמים כדי שהציר יהיה צלול, הכל מגיע במין ערכה מגניבה כזו וממש נוחה. הצירים קפואים ודורשים הרתחה וכל התוספות ועשבי התיבול מגיעים בקערות נייר מתכלות שאליהן שופכים את הציר ומקבלים בום מטורף של ריח וכמובן טעם מופלא.

המרק עשיר מאוד, לא רק בניחוחות אלא בטעמים עמוקים ועדינים שמקבלים קונטרסט מעשבי התיבול הטריים (נענע, בזיליקום, כוסברה, ליים). נתחי הבשר בשרניים ומתבשלים מהנוזל הרותח, גם הגירסה של העוף עשירה במיוחד. המנה שמתקבלת היא חגיגה ענקית שאסור לכם להפסיד. 

וככה זה נראה בצלחת. מרק פו מושלם (צילום: אסנת גואטה)
וככה זה נראה בצלחת. מרק פו מושלם (צילום: אסנת גואטה)

חוץ מהמרק ליאור גם מכין מנה טבעונית שהוא רוקח לבד בדמות קארי ירוק עם טופו מעולה, וגם אופציות לארוחה גדולה כגון ארוחת מרק ל-6-8 אנשים, שכוללת: 5 ליטר מרק ומגש של בשרים ותוספות או אוסובוקו שלם עם תוספות. אם יש לכם מזל אז תוכלו למצוא גם בטן חזיר צלויה מדהימה ודאמפלינגס שליאור עושה - רק אל תשכחו להזמין מראש. אם אתם גרים באיזור. אין מינימום הזמנה.

ואיך מזמינים את כל האושר הזה? או דרך האינטסגרם של YAMAMAMAPHO או בטלפון של ליאור 054-305-9030.