אנו מכירים מהמטבח העיראקי, אך גם מכל רחבי המזרח התיכון, את הקובה העשויה לרוב מבורגול, אבל גם מסולת, קמח או תפוחי אדמה, שאותה מבשלים במרק, אבל היא נפלאה גם בטיגון. הפעם בחרתי להציע לכם מתכון נפלא ממשפחת הקובות, אך בצורה אחרת ובגרסה מופחתת קלוריות וקלילה יותר. ההכנה פשוטה וקלה מאוד, ואין צורך לעצב כדורים, או צורות אליפטיות. לא מבשלים במרק ולא מטגנים. מה כן עושים? מערבבים את החומרים, מתבלים, משמנים תבנית חסינת אש ואופים. מתקבל מאפה ג'ריש (גרישה או בורגול טחון דק) במלית בשר ממשפחת הקובות, שמתאים מאוד לאירוח. 

למתכונים נוספים: https://www.pascalpr.co.il/

מאפה ג'ריש במלית בשר

החומרים: 

(ל־8־10 מנות)

לבסיס: 

1/2 1 כוסות ג'ריש 

1/2 קילו בשר בקר טחון

1/2 כפית מלח

1/4 כפית פלפל שחור

1 בצל גדול קצוץ דק

5 גבעולי נענע קצוצים דק

5 כפות שמן לשימון התבנית

למלית:

3 כפות שמן

3 בצלים בינוניים קצוצים דק

300 גרם בשר טחון דק או חתוך לפיסות קטנטנות

1/2 כפית בהרט

מלח ופלפל לפי הטעם

לעיטור:

1/4 כוס גרגירי שומשום

אופן ההכנה: 

1. מניחים בקערה את הג'ריש, יוצקים מים עד כדי כיסוי, משרים במים כעשר דקות ומסננים. מעבירים את הג'ריש לקערה רחבה, מוסיפים את הבשר הטחון ומערבבים. מוסיפים את המלח, הפלפל, הבצל והנענע הקצוצים, מערבבים עד לקבלת עיסה אחידה.

2. הכנת המלית: מחממים שמן במחבת, מוסיפים את הבצל והבשר ומטגנים יחד עד שהבשר משנה את גונו. מוסיפים בהרט, מלח ופלפל ומערבבים היטב.

3. משמנים היטב תבנית מלבנית חסינת אש. מרפדים במחצית מכמות תערובת הג'ריש, מניחים מעל את המלית ומשטחים, מכסים ביתר תערובת הג'ריש ומהדקים קלות. מפזרים מעל את גרגירי השומשום.

4. חותכים לריבועים בעזרת סכין ויוצקים את השמן בין החריצים. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני במשך כ־30־40 דקות. מגישים חם לצד סלט עלים ירוק וחמצמץ. 

טיפסקל

חשוב ללוש ולעבד היטב את בצק הבסיס על מנת לרכך אותו. אפשר לתת לו לנוח מעט. במהלך העבודה מומלץ לשמן או להרטיב את כפות הידיים מדי פעם. 

 כאשר מרפדים את התבנית, בעיסת הבסיס אפשר להוסיף כמות נוספת של עשבי תיבול ובצל מעל לשכבת הבשר, מטעמי גיוון והוספת עניין.

אפשר להקפיא את הבצק לפני האפייה ולהפשירו לילה קודם במקרר. כמו כן, אחרי האפייה כמובן שניתן להקפיא את המאפה ולהגישו במועד מאוחר יותר.