הפוקצ'ה היא לחם שטוח שנאפה בתנור. מגוון האפשריות שגלומות בה הופך אותה למלכת הפחמימות של השולחן. גם אופן הכנתה פשוט - די בערבוב ולישה קצרים של מספר חומרים בסיסיים – קמח, שמרים, סוכר, מלח ומים – ונוצר בצק נפלא. הפעם אני מביאה כאן פוקצ'ה קצת אחרת, מבצק נהדר, בעל גוף קל ומעטפת פריכה וטעימה שהופכת לסוג של לחם. בלי הרבה עבודה, אבל סוחט מחמאות. כדאי להגיש מיד לאחר האפייה ולאכול חם ומתפצפץ. 

למתכונים נוספים של פסקל

פוקצ'ה מתובלת

חומרים:
(לתבנית מלבנית בגודל 22*30 ס"מ):

לבצק:
1 כף שמרים יבשים
1 כף סוכר
2.5 כוסות (625 מ"ל) מים פושרים
4.5 כוסות (630 גרם) קמח לבן מנופה
1 כף מלח דק

לשימון קערה :
1/4 כוס שמן זית

שימון תבנית:
4 כפות שמן זית
1 כף מלח גס
 1/2 כף פלפל שחור גרוס או פלפל שטה גרוס

להברשת הפוקצ'ה:
2 כפות שמן זית
2 שיני שום כתושות
עלי תימין משלושה גבעולים או רוזמרין

אופן ההכנה:


1. בקערת מערבל חשמלי שמים את השמרים, הסוכר והמים ומערבבים עם וו לישה. משהים כחמש דקות. מוסיפים את הקמח תוך כדי ערבול אטי. מפזרים מעל את המלח ומערבלים עד שהקמח נטמע היטב בנוזלים.


2. משמנים היטב קערה רחבה ברבע כוס שמן זית ומעבירים לתוכה את הבצק. מסובבים את הבצק והופכים אותו כך שהצד המשומן יפנה כלפי מעלה. מכסים ומתפיחים כשעתיים וחצי בטמפרטורת החדר או במקרר במשך הלילה. מרפדים את התבנית בנייר אפייה ומשמנים אותה היטב.


3. אחרי ההתפחה מקפלים את הבצק בידיים רטובות. מרימים את חלק הבצק המרוחק מכם ומקפלים אל הצד הקרוב אליכם. מסובבים את הקערה וחוזרים על הקיפול. מושכים את הבצק מהצד הרחוק מכם אליכם. כך מבצעים עוד שני סיבובים.


4. מעבירים את הבצק לתבנית האפייה. מנענעים אותו קלות בתבנית והופכים את הבצק כך שהצד המשומן יהיה כלפי מעלה. הבצק מתפשט בתבנית לבד, לא צריך למתוח. מכסים את התבנית ונותנים לה התפחה נוספת של כשעתיים או עד להכפלת נפח הבצק.


5. משמנים היטב את הידיים בשמן זית ויוצרים עם האצבעות גומחות עמוקות בבצק. רצוי ללחוץ את האצבעות עד לתחתית התבנית. מפזרים מעל מעט מלח גס, פלפל שחור ומזלפים מעט שמן זית על פני הפוקצ’ה.


6. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 250 מעלות במשך כ־20 דקות ועד שהבצק שחום מאוד ותפוח מאוד. מוציאים ומצננים מעט. שמים בקערית קטנה את שמן הזית, השום הכתוש ועלי התימין ומערבבים. מברישים את הפוקצ׳ה בעודה חמה ומגישים חם.

פוקצ'ה ביתית  (צילום: פסקל פרץ-רובין)
פוקצ'ה ביתית (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טיפסקל:אם אתם אופים פוקצ'ה דקה, חממו את התנור ל־200 מעלות. לאפיית פוקצ'ה עבה חממו את התנור ל־180 מעלות.

 לתוספת ולגיוון: בגרסה המהירה מפזרים מעל שמן זית, מלח גס ורוזמרין. לקבלת גרסה מושקעת ניתן להניח על הבצק ירקות, גבינות, דגים או נקניקים חתוכים גס. בין שבחרתם בגרסה המשודרגת ובין שלא, הקפידו למרוח שמן זית על הבצק ולבזוק מלח גס. בתום האפייה, כשהפוקצ'ה חמה, שוב מזליפים מעל שמן זית ובמידת הצורך בוזקים שוב מלח גס. אפשר להקפיא אחרי האפייה.