ואדי ניסנאס היא שכונת פועלים בעיר התחתית של חיפה, שתושביה ערבים נוצרים ומוסלמים. השכונה שמרה על זהותה ועל הארכיטקטורה הים תיכונית שאפיינה אותה מאז המאה ה-19. הוואדי שמוכר בעיקר בשל פסטיבל 'החג של החגים' המתרחש בו בכל סוף שנה, ומהווה ביטוי לרב תרבותיות המאפיינת את השכונה, תואר ביצירותיהם של הסופרים אמיל חביבי וסמי מיכאל. משמעות המילה ניסנאס בערבית היא "נמיה" על שם הנמיות שחיו פה בעבר. היום כבר לא נמצא אותן ובמקומן נמצא תושבים מכניסי אורחים, ששמחים לשמר את הנוסטלגיה של השכונה ולספר עליה. הוואדי שוכן בין העיר התחתית להדר, ולא לגמרי ברור איפה הוא מתחיל ואיפה הוא נגמר. מרבית הבתים עתיקים ובעלי חצרות בהן נטועים עצי רימון, זיתים וגפנים, המרפסות מקושתות, על מרפסות הבתים תלויה כביסה, בסמטאות מתרוצצים ילדים ועל הקירות מתנוססת אמנות רחוב. 

עושים שוק
בין האתרים הידועים בשכונה נמצא שוק הוואדי, המשתרע ברחובותיה המרכזיים של השכונה. השוק מעורר השראה ומגרה את כל החושים. עולם עשיר של חוויות ומראות ציוריים, ניחוחות, טעמים וצבעים שמתחלפים מפינה לפינה, מקפה קלוי, מאפים, ממתקים ותבלינים טריים וכלה בתבשילים עשירים ומענגים. בשוק דוכנים עמוסים בפירות וירקות מיוחדים ועונתיים, בתי קליית קפה וחליטות תה מפתיעות, פיצוחים, שפע מתוקים, מאפיות, מעדניות, אטליזים ומיטב מוסדות הפלאפל, השווארמה והחומוס האפשריים. לכל אחד מהם תמיד יש גם סיפור מעניין. האוכל כך התברר, הוא מרכז החיים של השכונה, ובגלל שיש כל הרבה ממנו, ביקרתי ודגמתי רק חלק מהאפשרויות. את היתר השארתי לביקור הבא.

ואדי ניסנאס, מרוקנות הקישואים  (צילום: מירה איתן)
ואדי ניסנאס, מרוקנות הקישואים (צילום: מירה איתן)
חנות הירקות של אום אליאס, רח' יוחנן הקדוש 33
בחנות של אום אליאס, הממוקמת במרכז רחוב יוחנן הקדוש, תוכלו למצוא את כל ירקות הבלדי, הירקות העונתיים, שאפשר להעלות על הדעת. בעונה זו אלה פקוס, חרוש, קרא, במיה טרייה, מלוחיה ודובדבנים. בחורף יהיו שם עולש, חובזה, לשון הפר ועוד. בפתח החנות אפשר לראות את אום אליאס וחברות מרוקנות קישואים או חצילים ומכינות אותם למילוי, ובפנים אפשר למצוא חמוצים מתוצרת ביתית, דבש וחומץ ועוד.
 
האפיטייזר - תבלינים, רח' חורי 45
בממלכת התבלינים תמצאו מבחר עשיר של תבלינים טריים וטבעיים המיובאים מכל העולם, וגם תערובות למיניהן שמכינים במקום. בנוסף יש כאן גם פירות יבשים, קטניות מכל הסוגים, עדשים, פול, תורמוס, בורגול ועוד, חליטות תה מיוחדות, חלבה, ממתקים שונים וגם כמה סוגי ערק.

מאמא פיתה, רח' אלנבי 57
יש בשוק כמה מאפיות מצוינות, אחת מהן היא מאמא פיתה. את הפיתות מכינים פה עם ההזמנה כשניחוחות הבצק הטרי עם הזעתר והגבינות מעוררים את התיאבון גם אם שמתם לב אליו קודם. המקום מציע הרבה סוגי פיתות, עם גבינות ועם בשר, ומעל כולן עומדת המנק'ושה עם הזעתר שנחטפת פה כמו גרעינים.
ואדי ניסנאס, פלאפל הזקנים  (צילום: מירה איתן)
ואדי ניסנאס, פלאפל הזקנים (צילום: מירה איתן)
פלאפל הזקנים, רח' הוואדי 18
אם תרצו לאכול פלאפל מעלף יש לכם שלוש אפשרויות שקשה לוותר עליהן. נתחיל עם פלאפל הזקנים, שנפתח בשנות החמישים על ידי ג'ורג' ונג'לה עפארה, ושלט על השוק עד שנות השמונים. למקום לא היה שם רשמי, ולכן נקרא על ידי ערביי המקום "נג'לה" (כשמה של הגברת). היהודים קראו לו "פלאפל הזקנים", וכך הוא נקרא עד היום, גם לאחר שנמכר לבעלים הנוכחי, עפיף. והפלאפל – נפלא ומתפצח בפה בנעימות.

פלאפל ג'ורג', רח' יוחנן הקדוש 26
מתברר שג'ורג', מפלאפל הזקנים, עזב את הארץ לימים. כשחזר, עם המתכון הסודי שלו, פתח מקום חדש וקרא לו על שמו. והפלאפל מענג ונדיב ביותר.
 
פלאפל מישל, רח' הואדי 21
התחרות גדולה. מול פלאפל הזקנים ממוקם גם פלאפל מישל. גם פה הכל טעים מאוד, ויש הנאמנים למקום הזה דווקא.  אם צריך לבחור אחד, נראה לי שהזקנים ניצחו בנקודות. 

שווארמה אמיל, דרך אלנבי 33
שווארמה אמיל הוא מוסד מאז 1966. מסופר שאמיל הכיר ימאי טורקי שסיפר על על הדונר קבב הטורקי שמוגש עם עגבנייה ויוגורט. אמיל החל בניסיונות, בנה שיפוד מסתובב והשמועה על השווארמה המצוינת שלו פשטה בכל חיפה. עשר שנים מאוחר יותר נפטר אמיל במפתיע מדום לב ואלמנתו ממשיכה מאז את דרכו. שיפוד של בשר עגל טרי ושומן כבש עולה כל יום על המתקן.
 
חומוס אלשאם, רח' הוואדי 21
שף סטפן שחאדה, חצי שוויצרי וחצי ערבי, הקים  בוואדי חומוסיה נפלאה עם מנות מסורתיות מהמטבח השאמי בשילוב של טוויסט עדכני. בניהן: פטה חומוס – חומוס עם בצל מקורמל, יוגורט עזים, קרעים של פיתה קלויה וסמנה, חמאה מזוקקת רותחת, אותה יוצקים על המנה מול עיני הסועדים. החומוס עצמו, ממש ממש טעים. והשירות – הכי אדיב, חייכני ונעים שיכול להיות. טיפ קטן: כשיושבים שם אפשר לבקש צלחת כדורי פלאפל מהזקנים ממול.

אטליז אחים סבאח, רח' חורי 43
עבד ומוסטפה סבאח הקימו את האטליז שלהם בשנת 1971, והיום כל המשפחה בעסק. במקום מיישנים ומטפלים בכל נתחי הבקר והכבש, וגם מכינים קבאב וקציצות.
 
מעדניית אבו שקארה, רח' חורי 38 פינת הוואדי
המעדנייה שייכת לאותה משפחה נדיבה וחביבה שהכרנו מקודם באטליז. שיא הפעילות פה הוא בסופ"ש, עם עשרות  סוגי סלטים, עלי גפן, פריקי, תבישילי קטניות, מגשי קובה, חריף נהדר, וגם פטאייר ממולא בעולש בר ולימון.
ואדי ניסנאס, משהו מתוק  (צילום: מירה איתן)
ואדי ניסנאס, משהו מתוק (צילום: מירה איתן)
 ממתקי עבד אלהאדי, רח' שחאדה 3
בכניסה לקונדיטוריה יקבל את פניכם היצע מטורף. ערימות באקלאוות מכל הסוגים האפשריים ובמבחר אינסופי של צורות. כהות ובהירות, מבריקות מסוכר או מנוקדות באגוזים, ירוקות מפיסטוק או חומות משוקולד וקקאו. סוגי חלוות שונות, ממתקים ערביים מסורתיים, מעמולים ואחרים, ועוד מאפים קטנים שונים.
 
קונדיטוריה המזרח, רח' אלנבי 34
 
אחת הקונדיטוריות הוותיקות בארץ, שנפתחה בשנת 1952 על ידי משפחת מחרום, יצרני הממתקים המפורסמים מנצרת. גם פה, מיטב המטעמים המיוחדים למטבח הערבי. כנאפה עם גבינת עזים, עשרות סוגי בקלאווה עמוסה באגוזים, שקדים ופיסטוקים, הכל בעבודת יד. כדאי לקנח בתמרהינדי חמצמץ או לימונדה מתוקה סחוטה.

מעדניית סואידן, רח' אלנבי 39
תחנה אחרונה חביבה, שאסור לפספס אותה לפני החזרה הביתה. כי פה תעשו קניות שתתענגו עליהן ימים רבים, בהנחה שתצליחו להתמצא במבחר הענק. יותר מ-1500 מוצרים נמצאים על המדפים ולצידם, רבים מהם בייבוא אישי. משפחת סואידן היא משפחה של סוחרי תבלינים שנמצאת בעסקי הקולינאריה עוד משנת 1889. היום מנהל את המעדנייה מישל, הדור החמישי. מה יש לנו פה? מבחר יינות, זולים ויקרים, משקאות חריפים שונים, גבינות מיוחדות, תבלינים, אגוזים, קפה, פסטות שונות, מגוון חמוצים, ארטישוק מוחמץ, אוכל ביתי, עלי גפן וממולאים אחרים, שוקולד, חלבה, לדר, מגוון ממתקים ועוד. בסופי השבוע מציעים פה מזנון רציני של ממולאים, קובה, סמבוסק, פטאייר, פיתות עם עלי זעתר טריים ועוד.

 בית הגפן: מזון לנשמה
אחד מהמוסדות החשובים בשכונה הוא בית הגפן, שפועל משנת 1963. עובדים פה יהודים וערבים גם יחד ומתקיימות במקום שלל תכניות, שחוגגות את השונות באופן קבוע. בין היתר בכל שנה בחודש דצמבר הם גם מנצחים בהרמוניה על החג של החגים. שווה לבדוק במקום איזה פעילויות מאורגנות בזמן שאתם מגיעים לשכונה.

יקב וורטמן, כרם בלב שכונת מגורים  (צילום: מירה איתן)
יקב וורטמן, כרם בלב שכונת מגורים (צילום: מירה איתן)
יקב וורטמן
מרחק של רבע שעה נסיעה מוואדי ניסנאס, בהזמנה בתיאום מראש, אפשר להגיע ליקב וורטמן, יקב אורגני, המשקיף על נוף ירוק נפלא ועל הים המשתרע לאורכו של הכרמל. כאשר חי וורטמן, הבעלים, הכורם והיינן, נדבק בחיידק היין הוא ידע שעולם היין משלב את כל מה שהוא אוהב: מדע, חקלאות, אמנות, טכנולוגיה ועבודת כפיים. הוא גם הבין מלכתחילה שיין זה קודם כל חיבור לאדמה ולמקום, ושהכרם והיקב שיקים יהיו בטרואר האישי המקומי שלו, בהר הכרמל, והעשייה בהם תתבצע בשיטות אורגניות בלבד.

שורשי היקב, שהחל את דרכו בשנת 2003, נטועים היטב באדמת הכרמל, אזור ששימש לגידול גפנים ועשיית יין כבר לפני 3000 שנה. כרם מוריק נטוע על המדרון הצמוד ליקב, לצד רימון, עץ תות עתיק, פיטנגו ועוד. בשנת 2007 בוקבק הבציר הראשון, ובשנת 2008 התווספו כרמים בעמק שפיה, אזור ייחודי  של הכרמל מבחינת העושר הגיאולוגי ותנאי מזג האוויר. בשנת 2012 נבנה היקב בעיר התחתית בחיפה, כשמרכז המבקרים נשאר צמוד לכרם הראשון, כרם "נתיב אופקים".

יקב וורטמן, מרכז המבקרים  (צילום: מירה איתן)
יקב וורטמן, מרכז המבקרים (צילום: מירה איתן)
 ביקב הקטן מייצרים כ-30 אלף בקבוקים בשנה, ומגדלים וחוקרים מגוון של קרוב ל-20 זני יין שונים. יש כאן יינות לבנים, רוזה ואדומים, בלנדים ויינות זניים, ובכרמים גדלים זנים כמו, קולומבאר, סמיון, סוביניון בלאן, פטי וורדו, מלבק, מרלו, קריניאן, גרנאש, סירה ומורבדר. ביקב משלבים מסורת וחדשנות, תסיסות עם שמרי בר, ערבוב ידני, הרבה חביות ישנות וגם ציוד חדיש ומעבדה כימית למעקב מדעי מדויק. כל היינות מיוצרים על פי התקן האורגני בלבד. והתוצאה, יינות מקומיים, אלגנטיים, נגישים, רעננים ומשמחים, שצמחו מתוך אהבה גדולה לטבע, לאזור וליין.

בביקורי טעמתי ביקב את היינות הלבנים ואת הרוזה. בחום הקיץ הנוכחי את האדומים השארתי לביקור הבא. כל היינות מבציר 2018 ואילך עברו תסיסות טבעיות. היינות מתבגרים בחביות, רובן ישנות. 

וורטמן, רוזה 2019 - גרנאש, מורבדר וסירה. 11.5% אלכוהול. תסיסה טבעית של שמרי בר, 5 חודשים בחבית. גוף בינוני, ארומטי מאוד, פירותיות קלה ותיבול נעים עם פרחוניות נעימה. מתאים לאוכל ולאקלים המקומי.
 
וורטמן, קולומבר 2017 – קולומבר זני מכרם בוגר בן 45 שנים מאזור שוני שבבקעת הנדיב. 11% אלכוהול. 4 חודשים בחבית. גוף בינוני ומעלה, ארומות פרחוניות, הדרים ומינרליות. חמיצות גבוהה, רעננות של אשכוליות. מתאים לרוב סוגי האוכל.
 
וורטמן, קולומבר 2018 – קולומבר זני מכרם בוגר בן 45 שנים. תסיסה על שמרי בר. 11% אלכוהול. 7 חודשים בחבית. גוף בינוני, ארומה פרחונית ופירותית, פריחת הדרים, בפה דבשיות קלה לצד חמיצות רעננה ומינרליות קלה. סיומת נעימה.
 
וורטמן, עמק שפיה לבן 2016 - סוביניון בלאן וסמיון. 12.5% אלכוהול. תסיסה והתבגרות 7 חודשים בחבית על המשקעים. גוף בינוני, ארומה פירותית לצד דבש, אשכוליות וקליפות הדרים. סיומת ארוכה.
 
וורטמן, פומה בלאן 2018 – סוביניון בלאן שהתבגר 8 חודשים בחבית על משקעיו. 11% אלכוהול. גוף בינוני, ארומה עשירה, פריחת הדרים, אשכוליות ורמז לגויאבה. חמיצות טובה ומאזנת וסיומת אלגנטית. 
 
וורטמן, סמיון 2018 – ענבי הסמיון נבצרו בכרם בוגר בן 40 שנים בעמק שפיה. תסיסה טבעית בחביות עץ גדולות והתבגרות בחביות במשך 15 חודשים. ללא סינון והצללה, אבל הרבה שפיות בחביות לא הותירו משקעים ביין. 12.5% אלכוהול. גוף בינוני עד מלא, ניחוחות פרחוניים ומבושמים. בפה רמז למתקתקות דבשית עם קליפות הדרים. סיומת ארוכה ועשירה.