"הנטיעות הראשונות של הרי גליל נעשו בשנים 1996 ו-1997 בשטחי הקיבוצים מלכיה ויפתח שבגליל העליון. המחשבות מאחורי הנטיעות הללו היו שאזור הגליל הוא סביבה ייחודית ומעניינת לענף היין ושהשקעה בכרמים וביקב תשתלם לקיבוץ יראון. מן הצד השני היו האינטרסים של יקב רמת הגולן, שהבין את האיכויות של הגליל ורצה לממש אותן, בלי לצרף אותו באופן מלאכותי לרמת הגולן". 
 
איך התפתח הקשר בין שני היקבים? 
"יקב הרי גליל הוא בבעלות משותפת של קיבוץ יראון ויקב רמת הגולן. בבציר הראשון, בשנת 2000, עדיין לא היה מבנה ליקב ביראון והעבודה נעשתה ברמת הגולן.  גבי סדן, היינן דאז, עשה את היינות עד שנת 2002 ביקב רמת הגולן, ורק בשנת 2002 הוקם המבנה של יקב הרי גליל והייצור עבר לגליל." על הקשר עם יקב רמת הגולן כיום אומרת  דנה: "היקב עומד באופן עצמאי לחלוטין, יחד עם זאת, אנחנו נהנים מהידע, מהייעוץ והשיח עם יקב רמת הגולן, ומההכרות עם בעלי המקצוע."

יקב הרי גליל, מבט מבחוץ  (צילום: יחצ)
יקב הרי גליל, מבט מבחוץ (צילום: יחצ)
קסם הטרואר המקומי
אחד העקרונות הראשוניים שמובילים את יקב הרי גליל הוא מתן דגש למקומיות, והצבת הטעמים והאופי הספציפי של הגליל בחזית. כבר בבניית היקב הושמו דגשים ברמת הארכיטקטורה על חיבור למקום, על זרימת האוויר בגבהים, על חלונות רחבים שיכניסו את הנוף הגלילי לתוך החללים ועוד. לראשונה בשעתו, נבנה יקב תעשייתי שלא באזור תעשייה אלא בין הכרמים, ואם כבר עוסקים בהיסטוריה, הארכיטקט שתכנן את היקב הוא לא אחר מאשר גיל ועדיה, אחיו של מיכה. גילוי נאות: שכשמשרדו של גיל זכה בתכנון היקב, מיכה עדיין לא עבד בהרי גליל.

כיצד התפתח היקב מבחינה ייננית עם השנים?
"בשנת 2000, הושקו: יין הדגל יראון, קברנה סוביניון, מרלו ושרדונה. סך הכל כ- 240,000 בקבוקים. בשנת 2004 כבר נעשו כ- 768,000 בקבוקים ונוספו לא מעט זנים. בשנת 2010 ייצר היקב קרוב למיליון בקבוקים של 15 מוצרים שונים. היין הראשון מכרם יחיד הושק בשנת 2013, ושלוש שנים מאוחר יותר הושקו שלושה יינות שונים מכרם יחיד. כיום מיוצרים ביקב כמיליון ומאתיים אלף בקבוקים תחת 26 תוויות שונות שמקיפות מגוון זנים, כרמים איכויות ומחירים.
הרי גליל, יראון לבן  (צילום: יח''צ)
הרי גליל, יראון לבן (צילום: יח''צ)
מה המוטו של יקב "הרי גליל"? 
"יקב הרי גליל מפורסם ב- value for money שלו ובאיכות הגבוהה", כבר מימיו הראשונים היקב חרט על דגלו לספק יין איכותי, מקומי, שישקף את הטרואר ובמחירים שווים לכל נפש. גם יינות הכרם היחיד הם נגישים. 'הרי גליל לבן'  נמכר במחיר מאוד נגיש והוא איכותי מאוד". היקב נתפס די מהר כמותג חזק ב VFM וככה שמקפיד על הגינות צרכנית. בהמשך התקבעה גם האג'נדה הירוקה שמלווה את היקב ומזוהה איתו. לדברי ועדיה: "התנועה לכיוון קיימות התחילה, כי הבנו ששם האיכות נמצאת. בחרנו בזה עוד לפני שהחלטנו שזה יהיה מצפן עקרוני אלא כשהבנו שכמתייחסים בכבוד לסביבה התוצאות טובות יותר ליין. והמפגש הזה יוצר את הקסם וכשהבנו את זה, זה גלש הלאה, סביבה היא גם האנשים שחיים פה. הכנסנו את הערכים הללו גם לקהילה ולעובדים ולבני אדם. מסתכלים על זה כעל חדשנות אבל בעצם אלה ערכים שאפשר לקרוא עליהם גם בתורה ובהיסטוריה, כערכים שאנשים לקחו על עצמם. לעשות טוב, כלכלה מעגלית, כמו השילוב עם נספרסו. זה לא גימיק או אג'נדה, זו דרך לייצר יין יותר איכותי ויותר טוב."
הרי גליל, יראון  (צילום: חגית גורן)
הרי גליל, יראון (צילום: חגית גורן)
 
איך השפיע "הרי גליל" על שוק היין הישראלי?
"כש'יראון' עלה למגרש, רוב יינות הדגל בשוק היו זניים. יראון הראה שאפשר לייצר בלנד שהוא טוב. גם בתפיסה האזורית המקומית תרמנו אני חושב שהיקב נתפס מאוד ישראלי ומאוד גלילי. אני שומע את זה כל הזמן ואני מאוד גאה בישראליות הזו. בשנים האחרונות העבודה שאנחנו עושים בקיימות היא מובילה בענף ואני חושב שיש לנו עוד הרבה מה להראות בתחום הזה".
יקב הרי גליל, כרם  (צילום: ורד ברלל)
יקב הרי גליל, כרם (צילום: ורד ברלל)

עד כמה משמעותית הקיימות?
"כיקב שהוא בחוד החנית בתחום הקיימות בענף, אנחנו מרחיבים את המשמעות של חיבור למקום. קיימות היא גם בפן החברתי, קהילתי סביבתי. זה החיבור של המקום לכל הרבדים גם לאנשים. מה שבולט כאן, זו הקרבה בין הכרם לכורם. ומה שמפרה והחיבור הזה, יוצר קשר הדוק. השאיפה לעשות טוב למקום בכל הפרמטרים שמרכיבם "מקום". לתרום לסביבה לקהילה, לעשות לא רק לכרמים". דנה מוסיפה: "הרובד של קיימות הוא לא רק סביבה. האמירה של מיכה בנושא הקיימות מחלחלת לכולם, גם לשיווק, לאריזה למרכז המבקרים". 

חלק מקיימות בעיני צוות היקב הוא גם הרחבת נושא שיתופי הפעולה, "זה משהו שאנחנו עושים המון, לא רק עם נספרסו, מענה לעודף גזם שנאסף, אנחנו משתמשים בזבל עופות מהסביבה. את הגפת שלנו אנחנו נותנים למאכל בהמות בסביבה, ועכשיוגם למזקקות בסביבה כדי שתהיה כלכלה מעגלית כל הזמן. מעבר למשמעות החומרית מייצרים ככה עניין. שאנשים עובדים במרחב שלך יש חיבורים ועניין ונולדים שיתופי פעולה חדשים כל הזמן". 

מי בצוות?
מיכה נמצא ביקב משנת 2006. בועז מזרחי אדם שהצטרף כיינן ב- 2008  סיים את התפקיד לפני כשנה וחצי והוחלף על ידי מייקל אייברי שבא מיקב רמת הגולן ומשמש כיינן שני. בסך הכל יש ביקב כ- 25 עובדים קבועים, לא כולל הכורמים שהיחס אליהם הוא כאל בני משפחה.  דנה: "כשחשבנו על חגיגות העשרים היה לנו ברור שמי שיצר את זה צריך להיות בחגיגה. לכן  את יין הכורמים שעשינו לרגל 20 שנה, זה יין שמאגד את העושים במלאכה, מיכה נתן כאן ביטוי לכל אחד מחמשת הכרמים, לכל כורם יש נגיעה פה, ולא נשאר ממנו אף בקבוק".

יקב הרי גליל בשלג  (צילום: יח''צ)
יקב הרי גליל בשלג (צילום: יח''צ)
איך ייראו 20 השנים הבאות?
ועדיה: "כרגע, אנחנו בעיצומה של תוכנית הארכת אורך חיי הכרם, המטרה היא לעשות חקלאות בריאה שמשמרת את הבריאות של הכרם. אנחנו מאמינים שהכרמים הבריאים יאריכו חיים, אין שימוש בחומרי הדברה לעשביה, אנחנו עוסקים מאוד במתן ישון אורגני. בלמידה מתמדת כיצד להאריך את חיי הכרם. ככל שאנחנו נכנסים יותר לעניין הקיימות אנחנו מגלים יינות שהם חיוניים יותר, אנחנו ככל שנעשה את זה יותר נקבל ביטוי יותר מדויק שמייצג נכון את הרוח הגלילית וזו השאיפה".
הרי גליל, יראון, רוזה  (צילום: יח''צ יקב הרי גליל)
הרי גליל, יראון, רוזה (צילום: יח''צ יקב הרי גליל)

לדברי דנה: "בקרוב גם היראון הלבן מהבציר החדש שיהיה סינגל וינארד 100% שרדונה ועתיד לצאת לצד יפתח 2017 שכבר יצא, סינגל ויניארד 100% פטי ורדו. אנחנו מחזקים עכשיו את היינות בסדרת הסינגל ויניארד. היקב התחיל במגוון מצומם והמוכר זה יראון והיום גם יראון הפך לסדרה שלמה יראון רוזה ויראון לבן שיוצא ממש עכשיו. הגראנש שהפך לידוע ואהוב. הבלאן דה נואר שהצרכנים אוהבים. גם בסדרות אלון ואלה נראה עוד התרחבות בשנים הבאות. אנחנו מתפתחים ושואפים לייצר דברים מיוחדים וגם להרחיב לזנים מיוחדים. יהיו הפתעות".