הרי גליל, יראון 2017 (צילום: יח''צ)
הרי גליל, יראון 2017 (צילום: יח''צ)
לפני שבועיים ציינו כאן את השקתו השקטה של ירדן קצרין, אחד מיינות הדגל של יקב רמת הגולן ושל תעשיית היין הישראלית, ונדמה שמגמת ההשקות השקטות, בצל הקורונה, נמשכת. השבוע הושק – או ליתר נכון – לא הושק, יין הדגל של יקב הרי גליל, יראון 2017. יראון, על שם הקיבוץ שבו נמצא היקב, התקבל באהבה על ידי מבקרי היין בישראל כבר בתחילת דרכו של היקב הזה, אי שם לפני 20 שנה.

בשנה האחרונה השיקו ביקב גם גרסה לבנה, ממותגת תחת השם המחייב ולקראת חג השבועות, גם גרסת רוזה. יחד עם זאת, עם כל הכבוד ללבן ולרוזה, שבהחלט מתאימים למעלות החום ולאחוזי הלחות שבחוץ, הרי שאם בענף היין כבר צופים בעין אחת לעבר ראש השנה – מוכרחים להשיק גם בקבוק אדום "חזק" – ויראון 2017 אדום הוא בהחלט כזה.

מדובר בבלנד המורכב בעיקר מקברנה סובינין (47%) וממרלו (34%) שהושלמו ואוזנו על ידי סירה (8%) פטי ורדו (7%) וקברנה פרנק (5%), כולם מכרמי הגליל העליון. התוצאה היא יין בצבע בורדו מרהיב, כמעט מבריק עם ארומות עשירות של פרי יער, דובדבן ושזיף, ונגיעה של וניל, תבלינים חמים וטעמי חבית מודגשים, תולדה של 16 חודשי יישון. בפה נחוש ביין מאוד מאוזן, מלא – וכזה שלא מוותר על החך בקלות ונמשך לסיומת ארוכה ומהנה. אפשר בהחלט לשתות עכשיו – ואפשר גם (אם יש במזווה או במקרר היין) לפתוח בקבוק מבצירים קודמים ולתת לזה להתיישן עוד כמה שנים, שיעשו לו אפילו עוד יותר טוב.

בשנים האחרונות פנה יקב הרי גליל לכיוון של קיימות (צעד שתוקשר, בין היתר, על ידי שיתוף פעולה עם נספרסו והפיכת שאריות קפה בקפסולות משומשות לקומפוסט לדישון הגפנים) וזו גם הכותרת של שנת ה-20 להקמתו, שהיראון החדש הוא בהחלט יין ראוי בכדי לציינה. המחיר: 110 שקלים.

בריזר תפוח  (צילום: Sell360pro)
בריזר תפוח (צילום: Sell360pro)
כמעט תפוח בדבש
קטגוריית המשקאות המכונה RTD (ר"ת: Ready To Drink) נחשבת לרוב לבן חורג בתעשיית האלכוהול, מה שעומד ביחס הפוך לפופולריות שלה, בעיקר בחודשי הקיץ. כל מי שביקר בחנות משקאות ראויה בניכר, יודע שלא תיתכן כזאת ללא מקררי ענק שבהם ארוזים בפחיות ובקבוקים כל מני "משקאות ארוכים" (כמו למשל רום עם קולה, ג'ין עם טוניק וכיו"ב) וכן משקאות אלכוהולים ממותקים. קהל היעד הוא לרוב צעיר וסיטואציית הצריכה המועדפת היא במסיבות, בדגש על מסיבות קיץ. השנה, מטבע הדברים, מסיבות הקיץ – במידה והן נערכות – מתקיימות במתכונת מצומצמת, ואולי משום כך התקבלה בהבנה, שלא לומר באהבה, השקה של חברת בקארדי, לבריזר בטעם תפוח.

בקארדי בריזר הוא המותג השולט בקטגוריה של המשקאות "המוכנים לשתייה" (קרוב ל-80% מהשוק!), עם טעמים קיציים כגון אבטיח, אננס, לימון וליים, מכולם, דווקא הטעם החדש – התפוח – הוא מעט בוגר יותר בעיני ומתאים בהחלט גם לדרינק ביתי קיצי ומבט נוגה מהחלון לעבר מסיבות הקיץ הגנוזות. זאת ועוד – לקראת ראש השנה חלה עלייה מסוימת בצריכה של משקאות אלכוהוליים בטעמי תפוח, מסימני החג – מה שמעניק משנה טעם (תרתי משמע) להשקה בישראל. אז אולי המיתוג מצד חובבי אלכוהול רציניים הוא שמדובר בדרינק למי שדווקא מסתייגים מטעמי אלכוהול, אבל עלי להודות שגם צרכן של משקאות מורכבים יותר, כמוני, נוכח בחיוך ילדותי מתפשט על פניו לנוכח המשקה ה"כמעט-קל" הזה, שחוזקו הוא כשל בירה חלשה וטעמו מתקתק.בריזר בטעם תפוח יימכר בבקבוקים של 275 מ"ל ויכיל 4% אלכוהול.

על פי אורי אלדר, מנהל שיווק חטיבת הבירות ביבואנית, טמפו: "עם ישראל אוהב משקאות אלכוהוליים בטעמי פירות וקיים ביקוש גובר ובלתי פוסק לחידוש ולגיוון, במיוחד בעונת הקיץ. לכן החלטנו לייבא את טעם התפוח החדש של המותג". המחיר: מ-10 ש"ח לבקבוק (בחלק מנקודות המכירה הוא יימכר ביותר, בעיקר אם נשמר במקרר).

גולדסטאר, כוס מתכלה  (צילום: עמרי מרון)
גולדסטאר, כוס מתכלה (צילום: עמרי מרון)

קיימות, גרסת הבירה
נשארים בטמפו, אבל בנושא אחר לגמרי: אחת הרעות החולות של הקיץ הזה, כלומר – מלבד זו שנמאס כבר להזכיר את שמה – היא הזיהום באתרי התיירות: עם ישראל שגילה מחדש את הנופש בארצו, לא תמיד מקפיד לנקות אחריו והתוצאה היא שמורות טבע וחופי ים טובלים בזבל. לכאורה מדובר בפגם אסתטי, אך למעשה, בעוד ששאריות המזון מתכלות מקץ מספר ימים, חלק מהזבל יזהם את הקרקע לעוד שנים רבות. לכן החליטו בגולדסטאר למזוג מעתה בירות מחבית באירועים שאינם מאפשרים שימוש בכוסות זכוכית בכוסות חד-פעמיות מתכלות.
 
יואש בן אליעזר, משנה למנכ"ל טמפו: "לאחר בדיקות חלופות רבות לכוסות הפלסטיק החד פעמיות, אנו גאים להציג את הכוסות המתכלות שלנו ומאמינים כי המעבר לכוסות מתכלות הוא צעד חיוני ומשמעותי. זהו מהסימנים לדור חדש של פתרונות יצירתיים ומוצרים מתכלים אשר אינם מזיקים לסביבה". החומר שממנו עשויות הכוסות החדשות הוא פולימר שניתן למחזור, אך על פי החברה, גם אם לא הגיע למחזור, הוא יתכלה באופן טבעי בתוך כשלוש שנים.
Beluga Noble Summer  (צילום: יח''צ חו''ל)
Beluga Noble Summer (צילום: יח''צ חו''ל)
משהו חזק לסיום
אם אתם זקוקים למשהו חזק יותר לסיום, כדי להפיג מעט את המלנכוליה שמשרה על רובנו השנה הנוכחית, תשמחו בוודאי להכיר את העולה החדשה הזאת לישראל. בלוגה, וודקה שמאמצי השיווק שלה בישראל ניסו למתג אותה כיקרה יותר ומיוחסת לאירועים של אוליגרכים, השיקה מהדורת קיץ חדשה. הוודקה היא אותה הוודקה, אז היכן מתבטא החידוש? בעיצוב. הבקבוק המכונה: Beluga Noble Summer ממשיך את הקו העיצובי בסגנון הארט-דקו, ששואב מוטיבים גאומטריים מעולם עיצוב הפנים ומיועד לא רק לחובבי וודקה איכותית אלא גם למי שמוכנים לשלם קצת יותר כדי "להסתכל בקנקן". המחיר: 155 ש"ח (לבקבוק של ליטר), ההפצה מוגבלת ל-14,000 בקבוקים.