בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום, טקילה, וויסקי סקוטי, וויסקי אמריקאי, קוניאק, קמפרי, אניסים, ורמוט ומשקאות דיז'סטיף, נתקדם למדף ה-12: קשאסה.
 
קשאסה: מה הסיפור
הקשאסה הוא המשקה הברזילאי הלאומי שמכונה "רום הברזילאי", אף שלא מדובר ברום, אלא במשקה אחר שמיוצר מקני סוכר שעברו תהליך התססה וזיקוק. בניגוד לרום שמופק מזיקוק הדיבשה (מולאסה - הסוכר הגולמי המופק מהקנים), את הקשאסה מייצרים תוך שימוש בכל חלקיו של הקנה, הגבעול, הבשר, הענפים והקליפה, והמיץ המופק מהם. הפירוש המילולי של השם הוא "מי אש". בתחילת המאה ה-16, כשהפורטוגלים השתלטו על ברזיל, הם הביאו איתם את קני הסוכר מדרום אסיה במטרה לייצר סוכר לבן. באותה תקופה הילידים המקומיים שימשו את השליטים הפורטוגלים כעבדים. בעיירה סאו ויסנטה שמו לב בעלי החוות שבסוף יום העבודה העבדים אוספים קני סוכר, דורכים עליהם, מרסקים את הקנה, ולאחר הריסוק נוזל מיץ סמיך ומתוק מתוך הקנים, אותו בישלו בסירים.

קשאסה פיטו  (צילום: יח''צ)
קשאסה פיטו (צילום: יח''צ)
 
הנוזל שהושאר מספר ימים באוויר הפתוח החל לתסוס, והתקבל נוזל ברמת אלכוהול נמוכה, שלושה עד ארבעה אחוזים. עד מהרה המשקה החל להיות מיוצר בכל מקום והפך למבוקש ביותר. השיכר החדש, אותו העדים כינו בשם "קג'אסה", נחשב למשקה זול ונחות. עם השנים החלו לזקק אותו וגם לקרוא לו "קשאסה". איכותו השתפרה לאין ערוך, ובני האצולה הפורטוגלים לגמו קשאסה בשקיקה רבה. עד תחילת המאה העשרים, ולאחר שניתנה עצמאות לברזיל על ידי מלך פורטוגל, הפך ה"קשאסה" למשקה לאומי של ברזיל וכסמל לאורח החיים בה. המשקה הפך לאחד מהסמלים הלאומיים של הברזילאים, לצד הקרנבל, הסמבה והכדורגל, ורבים מחשיבים אותו לאחד מעמודי התווך של החברה הברזילאית. ברחבי ברזיל קיימים למעלה מ-4,000 מותגים מוכרים של קשאסה. ההבדל בין הסוגים השונים הוא ברמות היישון.
 
הסוג הנמכר ביותר הוא הסוג הרגיל, הפשוט, משקה קשאסה שקוף, בלאנקו, שלא עובר יישון בחביות. הסוג השני הוא קשאסה זהב, אורו, שמקבל צבע ענברי לאחר שמוסיפים לו חומרי טעם וצבע כגון קרמל, שגם ממתיקים את טעמו. הסוג השלישי הוא האיכותי ביותר, המשקה המיושן ששהה בחביות עץ אלון מינימום שנה ועד שלוש שנים.
 
רשימת קניות 
בחנויות היין והאלכוהול ניתן למצוא מספר מותגי קשאסה כמו קשאסה 51, קשאסה 61, פיטו ואחרים. 
 
מוצרים נלווים 
קרח גרוס, ליים (רצוי) או לימון, סוכר (רצוי חום).

איפה שומרים  
בטמפרטורת הבית הרגילה.

איך שותים
קשאסה אינו משקה קל לשתייה, הדרך הנפוצה ביותר לשתות את המשקה הוא בקוקטייל הקאיפיריניה, אחד הקוקטיילים הנפוצים בעולם. קוקטייל קיצי אולטימטיבי, שאפשר להכין אותו גם בקערה לכמות אנשים גדולה.
קאיפיריניה  (צילום: צילום מסך)
קאיפיריניה (צילום: צילום מסך)
משקה הבית - קוקטייל קאיפיריניה קלאסי
הקאיפירניה הקלאסית זכתה למגוון גרסאות: ניתן למשל להחליף את הקשאסה בוודקה ואז מקבלים "קאיפרוסקה". ניתן להחליפה ברום ולקבל "קאיפיריסימה" וניתן אפילו להחליף אותה בסאקה, ואז יקראו לקוקטייל "סאקירניה". בנוסף, ניתן לשמור על הקשאסה כמרכיב האלכוהולי, אך לגוון בפרי, תוך החלפתו של הליים בפירות אחרים. אם אתם מארחים קבוצת אנשים גדולה, תוכלו להכפיל את הכמויות לפי כמות האנשים ולהכין את הקאיפיריניה בקערה ענקית, ממנה כל אחד ימלא את כוסו.
 
מה צריכים (למנה אחת)
60 מ"ל קשאסה
1 ליים חתוך לחתיכות גסות
4-3 כפיות סוכר (רצוי חום)
1/2 כוס קרח גרוס

מה עושים
מניחים את הליים והסוכר בכוס. מועכים את הליים בעלי, כך שהמיץ שלו יתערבב עם הסוכר. מוסיפים את הקרח ואת הקשאסה ומערבבים היטב.