שנת 2020, יודע כל מי שרק נולד, אינה דומה לאף שנה אחרת. מגפת הקורונה, שטרפה את הקלפים בעולם, השפיעה באופן בלתי נמנע גם על עולם היין. בין השאר, הבציר בשנה הזו התבצע בצל הנגיף ומגבלותיו. בנוסף, ובלי קשר לחבר covid-19, הבציר נאלץ להתמודד עם תנודות במזג האוויר. לפי עדותם של הנחתומים – במקרה זה, הייננים – האתגרים האלה הניבו תוצאות יפות. מי שאמר כי מהקורונה יכולים לצאת דברים טובים, התכוון כנראה ליין. נזרום עם זה.
 
יותר כרמים, יותר ענבים, יותר יין
היינן הראשי של יקבי כרמל, יפתח פרץ, מתמקד תחילה במזג האוויר כשהוא מתבקש לסכם את הבציר האחרון. "אם נסתכל על גרף הטמפרטורות, נראה שמהחורף עד סוף אוגוסט, להוציא גל חמסין אחד בתקופת הפריחה, הממוצעים היו נמוכים משמעותית מהממוצע העונתי. העונה התנהגה יפה, היה כאן ממש אירופה. ההשלכה של מזג אוויר כזה היא פרי מאוזן מאוד, לא ירוק מדי ולא ריבתי מדי, חומצות בריאות ותקינות, בלי צורך להתערב בהן, וצבעים יפים. בנקודות כאלה הגפן מאזנת את עצמה, לא נכנסת לסטרס מזיק, וההתנהלות שלה נכונה ובריאה. וכך, החודש הראשון של הבציר היה מצוין: קיבלנו ענבים טובים, הבשלות טובות, בלבנים ובאדומים".

בציר, יקבי כרמל  (צילום: יפתח פרץ )
בציר, יקבי כרמל (צילום: יפתח פרץ )
ואז חל מפנה בעלילה
"בספטמבר־אוקטובר היו פיקים מטורפים, והטמפרטורות היו מעל הממוצע. אבל היו לנו תחזיות כאלה, והתארגנו מראש: שיפרנו את יכולת הקליטה ביקב, האצנו חלק מהתהליכים ועשינו התאמות. כך הצלחנו לצמצם את הנזק, ומימשנו איכויות יפות שהצטברו בכרם. בכל זאת, היו לנו כמה כרמים שסבלו מהחום, בעיקר בצפון רמת הגולן ובגליל העליון, אבל בגלל שהחלק הראשון של העונה היה מוצלח כל כך, ההבשלה הייתה אחידה ואפילו מהירה, וחלק גדול מהכרמים ירד לפני גל החום".

יבול הכרמים של כרמל עלה השנה, והיקב קלט אלפי טונות של ענבים, לבנים ואדומים, בכל שבוע. העבודה ביקב עלתה בהתאם. "הלוגיסטיקה נעשתה מורכבת יותר", פרץ מסביר. "אתה צריך לייצר יותר יין, לטפל ביותר יין, וזה מחייב היערכות והתאמות, לדוגמה, במספר העובדים. עם שפע הענבים הזה אתה גם מגלה דברים מעניינים. נכנסו לנו ניבות חדשות של ענבים. קלטנו, למשל, מלבק מקסים מכפר דניאל. זו הייתה שנה מדהימה של קריניאן, שנה טובה מאוד למרלו ולפטי ורדו, ושנה מקסימה לשיראזים, שישתלבו בכל הסדרות שלנו".

מה צפוי לנו מכרמל בשנה הקרובה?
"יהיו אדומים חדשים, שעוד מוקדם לדבר עליהם, ונצא עם יותר יינות רוזה. בלבנים, יהיה סוביניון בלאן פרייבט קולקשן מעולה, שממשיך את הקו של הסדרה, והשרדונה של פרייבט קולקשן הולך להיות פריך וכיפי".  

למזג האוויר יכולתם להיערך. הקורונה, לעומת זאת, היא דבר שאי אפשר לצְפות
"הקורונה לא הפתיעה אותנו. בעולם שלנו, אם יש לך שלושה חודשים לפחות כדי להתכונן למשהו, לא מדובר בדבר חדש. והיו לנו שלושה חודשים ארוכים להתכונן לקורונה, לעשות התאמות בכרם וביקב. מעבר לקפסולות בבציר, עד כמה שאפשר לקיים בציר בקפסולות, יש אתגר גדול בארגון – בניהול, בביצוע, בהסעות. היקב נכנס לסשן של הכנה מראש מיד אחרי פסח, ביציאה מהסגר הראשון. התחלנו להכין את הבציר בראי הקורונה. מינינו חבר הנהלה כקצין קורונה ביקב, והוא טיפל ביסודיות בכל הנושא. בלי הטיפול שלו היינו גומרים בצורה אחרת. מינינו ביקב גם עובד כאחראי קורונה בתקופת הבציר. דאגנו לשמירה על הנהלים, להקפדה על עטיית מסכות ועל מניעת התקהלות, מנענו לגמרי כניסת אנשים מבחוץ. במקרים שבהם היה חשד להימצאות נשא, ביצענו חיטויים על פי הכללים. ואולי הכי חשוב: עסקנו הרבה בהדרכה. נתנו לעובדים כלים להתמודדות עם המצב, ביקב וגם מחוץ לשעות העבודה. לשמחתי, מספר העובדים שחלה היה זעום. בוא נגיד ככה: אף יינן אצלנו לא איבד את חוש הריח".

היינן הראשי זוקף את ההתמודדות המוצלחת של היקב לזכות תפקודם של המנהלים ואכיפתם של הנהלים, אבל לא פחות מזה, לזכות התנהלותם של העובדים. "אני חייב לתת להם ציון גבוה מאוד בעניין. הם הקפידו על הכללים, בעבודה וגם בבית, שמרו על עצמם ושמרו עלינו".

בציר, יקבי כרמל  (צילום: יפתח פרץ )
בציר, יקבי כרמל (צילום: יפתח פרץ )

בשורה התחתונה, הקורונה השפיעה איכשהו על התוצאה, על היין?

"ממש לא. היה לנו זמן להתארגן ולהתכונן, ועשינו את זה. העבודות ביקב נמשכו בלי שמץ של פגיעה".

עם האוכל בא התיאבון, ועם הביקוש באות הנטיעות. "הייתה לנו כמות אדירה של נטיעות השנה", מספר פרץ. "כרמל גדלה ומתרחבת, נתחי השוק שלה גדלים, הדרישה ליינות כרמל בעלייה – ויין עושים מענבים, אז צריך עוד כרמים. אנחנו עומדים לנטוע עכשיו כרם שאפשר לראות מכביש הסרגל, לא הרחק ממגידו – אולי הכרם הכי מדהים בארץ מבחינת חקלאות מדייקת. ובכלל, כל נטיעה והסיפור שלה. יש לנו נטיעות מעניינות בכל הארץ".