תחום הוודקה הוא תחום מוזר: מצד אחד מדובר במשקה האלכוהולי הנמכר ביותר במדינות המערב, וגם בישראל, מצד שני, מדובר במשקה שיש לנו מעט מאוד מדדים לקבוע את איכותו. אחד הסיפורים המיתולוגיים בעולם האלכוהול מספר על הרגע בו הוצגה וודקה סמירנוף, לימים מותג הוודקה הנמכר בעולם, לאדגר ברונפמן, בנו של סם ברונפמן, מייסד עסקי האלכוהול המשפחתיים, שעמד אז בראש חברת "סיגראם", שהייתה לחברת המשקאות האלכוהוליים הגדולה בעולם. הטייקון בדק, טעם והחליט שמשקה בלי צבע, טעם או ריח מאופיינים, לא יכול להצליח. השאר הוא כמובן היסטוריה.
 
חובבי וודקה יטענו שהטענה לכך שהמשקה הזה נמדד דווקא בחוסר טעמו, היא טענה מיושנת – מי שאוהב וודקה ימצא בה בדיוק את הטעמים שאחרים מוצאים בוויסקי או קוניאק: ארומה של מאפים, לימוניות, טעמים ירוקים ועוד. ועדיין, גם אוהבי הוודקה הגדולים ביותר מבינים שבעידן שבו מרבית התזקיקים מיוצרים בשיטות מתקדמות שמבטיחות לרובם איכות טובה, עובר הקרב אל המיתוג.

וודקה 3 Kilos
זוהי וודקה המכונה "אולטרה פרימיום" (קטגוריה די רחבה). במקרה של 3 Kilos הכינוי הזה מגובה גם בכמה פרסים בתחרויות בינלאומית. רשמי הטעימה מלמדים על וודקה חלקה, בעלת גוונים רכים ורמז לטעמי דגנים, רק שהייחוד שלה הוא פחות בתכולה ויותר באריזה, שעוצבה בצורת מטילי זהב ויצרה בקבוק מרשים ביותר. העיצוב הייחודי נרשם כפטנט.
 
3 Kilos מיובאת לישראל בארבעה טעמים שונים: וודקה kilos GOLD 3, וודקה kilos ACAI 3, וודקה kilos PINAPPLE 3 ווודקה kilos SILVER 3 המתאימה במיוחד לרגישים לגלוטן. תכולת כל הבקבוקים דלעיל: היא של ליטר (כלומר, גדול יותר מהבקבוק הממוצע שנפחו 700 מ"ל) והיא מיוצרת בהולנד, מדינה שכבר רשמה כמה הצלחות בתחום, שהידועה שבהן היא מותג הוודקה "קטל וואן".

וודקה ללא גלוטן 
על הגרסה ללא גלוטן, שווה להקדיש עוד כמה מילים: מנהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) קבע לא מזמן שתזקיקים אלכוהוליים יכולים להיחשב כולם "ללא גלוטן", גם כאשר חומר הגלם לתזקיק הוא דגנים. יחד עם זאת, לטובת הרגישים במיוחד, יש מוצרים שמקפידים גם על סביבת עבודה נקייה מחומרים שעלולים להכיל גלוטן – ולו בכמות המזערית ביותר. בכל מקרה, הצפי הוא שאישור ה-FDA שניתן לאחרונה יאפשר ללא מעט רגישים לגלוטן ליהנות לראשונה מרוב סוגי התזקיקים המופקים מדגן. המחירים: סילבר ללא גלוטן, אסהי ואננס: 150 שקל, גולד: 190 שקל.

vodka 3 kilos gold (צילום: יח''צ)
vodka 3 kilos gold (צילום: יח''צ)
 
אקספרס של חצות. משלוחי אלכוהול מהירים  
לאורך כל חודשי הקורונה נכתב כאן שוב ושוב כי למרות היעדר נתונים מוסמכים על בסיס חודשי, ניכר זינוק בצריכת האלכוהול על כל גווניו בקרב הישראלים, והנה השבוע התפרסם גם נתון רשמי שתומך בתופעה, כשרשת יין בעיר (עם 60 סניפים בפריסה ארצית, כלומר חיישן לא רע לשוק האלכוהול בישראל)  הודיעה על גידול של 36% במכירות בתקופה מרס-נובמבר 2020 (בהשוואה לאותם חודשים ב-2019). כן דיווחה הרשת על עלייה לא רק בהיקפי המכירה אלא גם במעבר של צרכנים למשקאות יקרים יותר.
 
הרשת מדווחת גם כי בניגוד לסגר הראשון שהתאפיין בעלייה כמותית, התאפיין הסגר השני בעלייה באיכות המשקאות: מחיר ממוצע להזמנה עלה מ- 280 שקלים ל-450 שקלים. תכיפות המשלוחים ירדה (כלומר בוצעו פחות משלוחים) אך מספר הבקבוקים הממוצע למשלוח כמעט הוכפל – מחמישה בקבוקים בממוצע בסגר הראשון לתשעה בסגר השני. כן דיווחה הרשת, כי על פי נתוני הלקוחות הרשומים בה, גיל המזמינים ירד (הגיוני בהתחשב שצעירים הם עיקר הקהל שנאלץ להפסיק לפקוד את הברים). ההתפלגות המגדרית בין הרוכשים מלמדת על 70% גברים, או אם תרצו – 30% נשים, כשאצל הנשים מקבלת הסטיגמה המגדרית חיזוק מסוים עם יותר יינות לבנים ויינות רוזה למשלוח מאשר בקרב הגברים.

על רקע העלייה בביקושים, השיקה הרשת שירות משלוחים מהירים ברחבי גוש דן (הפרטים המלאים באתר, אך בגדול מדובר על מרכז וצפון ת"א, גבעתיים, ר"ג, בני ברק ורמת השרון), כאשר ההתחייבות היא שכל הזמנה שתתקבל עד לשעה 18:00, תסופק בתוך ארבע שעות תמורת 15 שקלים בלבד. כן מתחייבת הרשת כי גם שירות האקספרס יכלול את כל מגוון הבקבוקים ואת כל המבצעים וההנחות התקפים לאותו היום.

יין בעיר, משלוחי אקספרס  (צילום: יח''צ)
יין בעיר, משלוחי אקספרס (צילום: יח''צ)

מקום טוב באמצע
סדרת היינות "דור 5" של יקב 1848, השייך למשפחת שור, היא דוגמה טובה ליינות איכותיים שנמכרים במחירים סבירים, כלומר – נדגיש תמיד –  ביחס ליינות ישראלים. בשבוע שעבר השיק היקב שלושה בקבוקים זניים מבציר 2018: מלבק, מרסלאן וקברנה פרנק. היינות, במחיר אחיד של 80 שקלים לבקבוק מעניקים תמורה שמספקים, בדרך כלל, בקבוקים שנמצאים בקטגורית מחיר גבוהה יותר ולטעמי זו הסדרה שמבטאת באופן הטוב ביותר את פועלו של היינן הראשי של היקב, אילן אסולין. מעין שביל זהב שנמצא בין הסגנון הבורדולזי, כור מחצבתו של אסולין והטרואר הישראלי שניכר בפרי המקומי.

יקב 1848, דור 5 מלבק  (צילום: אייל קרן)
יקב 1848, דור 5 מלבק (צילום: אייל קרן)
 
זום מהגליל המערבי 
על השקות של יין באמצעות אפליקציית זום, כמנהג ימי הקורונה, כבר נכתב כאן. עתה עוברים גם חלק מהפאנלים, ההרצאות, ההשתלמויות והכנסים אל המסך האישי. האירוע המעניין הקרוב ביותר, יקרה בכנס של כמה ממומחי היין והאלכוהול מאזור הגליל המערבי עומדים שייפגשו בכדי לשוחח עם הגולשים על התפתחות עולם האלכוהול בארץ בשנים האחרונות בכלל ובאזור הגליל המערבי בפרט: השפעת אקלים ו"טרוואר" הגליל המערבי על הטעם והאיכות, עתיד ענף האלכוהול בישראל, החיבור בין יין לאוכל ועוד.

המפגש, שאינו כרוך בתשלום, יתקיים ביום שלישי, 8.12, בשעה 20:30 בהשתתפות: יובל (ג'וב) הר-גיל, בעברו מבקר מסעדות ויין, וכיום הבעלים של מזקקת הבוטיק יוליוס, ג'וני שטרן – בעלים ויינן של יקב שטרן ויונתן קורן - יינן, יועץ יין ומדריך טיולי יין בגליל שבימים אלו בונה WINE CLUB בארה"ב ומנחה דיונים בנושאי יין דרך הזום. להשלמת החוויה מציעה מארגנת הפאנל, עמותת זמן גליל מערבי, הזמנה של מארזים מיוחדים - בגדלים ובמחירים שונים, שמורכבים מכמה מהיינות והתזקיקים שילגמו במהלך הערב.

המארזים שיוזמנו עד לתאריך 1.12, יסופקו למזמינים עוד לפני פתיחת הכנס, על מנת שיוכלו לטעום במהלך השיחות את המשקאות אודותיהם ישוחחו המשתתפים. פרטים והרשמה: כאן

יובל (ג'וב) הרגיל, מזקקת יוליוס  (צילום: אנטולי מיכאלו)
יובל (ג'וב) הרגיל, מזקקת יוליוס (צילום: אנטולי מיכאלו)