אני אוהבת גינס. מאוד. וכל מי שמכיר אותי יודע את זה. אבל בארץ שיש בה עונת קיץ ארוכה ועוד כמה ימים קרירים בחורף ואוכל ים תיכוני מתובל, תמצאו אותי פעמים רבות נהנית ממה שהכי מתאים לשתות פה: לאגר יבשה וצוננת. המרענן הרשמי של הקיץ. אחת מהן, קרומבאכר, בירת הפרימיום הנמכרת ביותר בגרמניה, השיקה מיתוג מחודש והושקה לאחרונה בישראל. אבל לפני הכול, כמה נתונים יבשים.

שישיית בירה, קרומבאכר פילס  (צילום: איל קרן)
שישיית בירה, קרומבאכר פילס (צילום: איל קרן)

המשקה האלכוהולי האהוב על הישראלים 
לפי נתוני IWSR- חברה בריטית שאוגרת ומנתחת את נתוני שוק המשקאות האלכוהוליים העולמי, היקף הצריכה של בירות בארץ בשנת 2020 מוערך בכ-122 מיליון ליטר. המספר משקף צריכה של 17 ליטר בירה לנפש בממוצע בשנה. אפילו לא קרוב למספרים בארצות מזרח או מערב אירופה, אבל מחקרים מראים כי בירה הוא עדיין המשקה האלכוהולי האהוב על הישראלים.  

עסק פרטי 
קרומבאכר היא בירת הפרמיום מס' 1 בגרמניה. המבשלה הוותיקה, שנוסדה בשנת 1803 ע"י משפחת שאדברג, שוכנת בעיר "קרוצאל – קרומבאך", ועדיין מתופעלת על ידי דורות ההמשך של המשפחה עד היום. מדובר במבשלת הבירה בבעלות פרטית הגדולה ביותר בגרמניה.

הבירה מיוצרת תוך שמירה קפדנית על מסורת הכנת בירה גרמנית בווארית מסורתית, הכוללת: שימוש במי מעיינות טבעיים ושימוש חד-פעמי בשמרים בעת תהליך הייצור, דבר המבטיח איכות גבוהה ביותר ועושר של טעמים.

אל המעיין 
על פי אנשי המבשלה, המעיין הטבעי ממנו נשאבים המים ליצור הבירה נתגלה בטעות כבר בשנת 1722 על ידי כורי פחם שחיפשו מאגרי מתכות יקרות ביער הסמוך ונתקלו במעיין של מים רכים, עם כמות מינרלים עדינה, שיחד עם שאר חומרי הגלם האיכותיים והמתכון השמור במשפחה הם המרכיבים של בירה קרומבאכר.
 
במבשלה מציינים את אהבתם לסביבה המתבטאת בפרויקטים לשימור הטבע בהם היא שותפה. בשנת 2019 עבר המותג ריענון שכלל בין היתר את שיפור צורת הבקבוקים, חידוש הלוגו וריענון מראה האריזות. בארץ יימכרו בשלב הראשון שני סוגי בירה מבית קרומבאכר אותן ניתן להשיג ברשתות השיווק ובחנויות המשקאות הנבחרות.

 קרומבאכר Pils: בירת הדגל של מבשלת קרומבאכר מאז 1890, ולטעמי הטובה מבין שתיים. בירת לאגר גרמנית בסגנון פילזנר, בצבע זהוב בוהק. עם ניחוחות פירותיים ופרחוניים חדים ורעננים מאוד, טעמי מאלט חלקים, פריכים וכשותיים, מרירות נעימה ומאוזנת וסיומת ארוכה. אלכוהול 4.8%. המחירים: פחית: 500 מ"ל: 10 שקלים. מארז שישייה 330 מ"ל: 40 שקלים.

קרומבאכר פילס  (צילום: איל קרן)
קרומבאכר פילס (צילום: איל קרן)
 

קרומבאכר חיטה Weizen: בירת חיטה מעוננת , שמקורה בבוואריה שבדרום גרמניה. בירה עשירה בעלת ניחוחות פירותיים עם טעמים מלאים ורמזים לטעמי דבש ובננה וסיומת פירותית מאוזנת. אלכוהול  5.3%. המחירים: בקבוק 500 מל' - 12 שקלים. פחית 10 שקלים.

קרומבאכר חיטה  (צילום: איל קרן)
קרומבאכר חיטה (צילום: איל קרן)

בשביל הבריאות 
מחקרים מהשנים האחרונות מראים שבירה משפרת את תפקוד מערכת החיסון, משפרת את הזיכרון ומפחיתה את הסיכון לסוכרת, למחלות לב, לאלצהיימר, שבץ מוחי וסרטן. בנוסף לכך, בירה אחרי אימון גופני מסייעת להתאוששות מהירה יותר של השרירים. מחקרים נוספים מצביעים גם כי הבירה מכילה כמות מספקת של ויטמיני B שדרושים לפעילות המוח ולמטבוליזם, מינרלים כמו אשלגן שדרושים ללחץ הדם, מגנזיום שדרוש לשרירים, ואפילו יותר נוגדי חמצון פוליפנולים מאשר ביין אדום.

לנשים שבינינו: מחקר מראה כי לנשים בגיל העמידה שצורכות עד שתי מנות של בירה ביום יש עצמות חזקות יותר, לעומת נשים הנמנעות משתיית בירה. בבירה תמצאו כמות משמעותית של צורן (סיליקה), שהוא מינרל חיוני מאוד לעצמות. 

ולגברים שפוחדים מכרס בירה: מדובר במיתוס, כי האמת היא שדווקא בבירה יש הכי פחות קלוריות מבין סוגי האלכוהול. רק 40 קלוריות ב-100 גרם. ובבקבוק סטנדרטי יש 130 קלוריות. כלומר, אתם לא משמינים מהבירה אלא ממה שאתם מנשנשים לידה. ראו הוזהרתם. אגב, בבירות עם אחוז אלכוהול גבוה יותר יש יותר קלוריות. רק לידיעתכם.