פעמים רבות יש חוסר הבחנה בין הקפה לקפאין, אז בואו נעשה סדר: בפולי הקפה שמהם מכינים את המשקה, יש לא פחות מאלף רכיבים תזונתיים שונים, אחד מהם הוא הקפאין.



אז הקפה תורם לבריאות או לא?
בעבר הטענה הייתה כי צריכה קבועה של משקאות קפה קשורה בסיכון מוגבר לבעיות בריאותיות. רק שבאותן שנים לא נעשתה הפרדה בין הרגלי צריכת קפה להרגלי העישון, שבדרך כלל מתקיימים יחד. בשנים האחרונות מחקרים מוכיחים כי שתיית קפה בכמות מתונה לא רק שאינה מזיקה לבריאות אלא יש לה גם אפקט מגן מפני מחלות שונות. מה שהופך את הקפה לכזה הוא הרכיבים התזונתיים שיש בפולים: מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים ואנטי־אוקסידנטים בשם פוליפנולים, אותם נוגדי חמצון המבורכים לגופנו.



ומה אנחנו יודעים על קפאין? הוא באמת משפיע על הערנות?
הקפאין, מהרכיבים הידועים של הקפה, ידוע כבעל תכונות מעוררות. לא רק שהוא מדכא את פעילות הקולטנים של הורמון השינה, הוא גם משחרר קשת רחבה של הורמונים אחרים כגון אדרנלין שהשפעתם על מערכת העצבים המרכזית מובילה להגברת הערנות.



וזה לא הכל: הקפאין מעורר את מערכת העיכול וגם הוכח כמשפר ביצועים ספורטיביים. טוענים כי לקפאין יש תרומה אפילו לירידה במשקל וכי הוא מעלה את קצב חילוף החומרים.



האם יש להגביל את צריכת הקפאין היומית?
ארגוני בריאות בעולם ממליצים באופן כללי על הגבלת צריכת הקפאין בתזונה - עד 300־400 מ"ג ביום לאוכלוסייה בוגרת בריאה (לא כולל נשים הרות וילדים) זאת אף על פי שאין הוכחות לכך שרמה גבוהה יותר מזיקה.



וכמה זה בתרגום לכוסות קפה?
בכוס קפה יש בממוצע כ־80־100 מ"ג קפאין. בחישוב פשוט, 400 מ"ג קפאין הם כשלוש־ארבע כוסות קפה. יש לציין כי במשקאות הקפה השונים תכולת הקפאין אינה זהה ותלויה בעיקר בסוג הפולים, תהליכי הפקתם, אופן הטיפול בהם ושיטות ההכנה והמיצוי של המשקה.