בעבר הלא ממש רחוק השיקולים שלנו לבחור מוצר מזון היו הטעם, המחיר ולעתים גם קלות הכנתו. אבל בשנים האחרונות אנחנו מודעים להשפעה של תזונה נכונה על חיינו, ולשיקולי הבחירה של מוצרי המזון נוספה גם האיכות. 

הדרך שלנו לבחון אם המוצר שאותו אנחנו רוצים לקנות איכותי היא תווית המזון, המהווה למעשה את תעודת הזהות של המוצר. התווית מספקת לנו מידע רב על המוצר, אך יכולה גם לבלבל אותנו, בעיקר אם אנחנו לא בקיאים במונחים. אז בואו נעשה סדר. 
תווית המזון כוללת את שם החברה וכתובתה, תאריך הייצור ותאריך התפוגה של המוצר, הכשרות שלו, מידע אלרגני לרגישים, משקלו, הוראות אחסון, הערכים התזונתיים ל–100 גרם מוצר וגם את רשימת המרכיבים בסדר כמותי יורד. כך ברגע שאנחנו יודעים מהו הרכב רכיבי המזון במוצר שאנחנו רוכשים, נדע איך לשלב אותו בצורה טובה בתזונה היומיומית שלנו. 

בואו נראה למשל מה מופיע ברשימת המרכיבים של פלאפל של טבעול. הרשימה כוללת: חומוס מושרה (מים, חומוס 21%), ירקות (קישואים, גזר), שמן קנולה, פירורי לחם (מכילים גלוטן), מים, עשבי תיבול (פטרוזיליה, כוסברה), תבלינים, בורגול, עמילן תירס (קורנפלור), מלח, שום. כלומר חומוס מושרה הוא הרכיב העיקרי, אחר כך ירקות וכך הלאה, ושום הוא המרכיב שכמותו היא הקטנה ביותר במוצר. 
על פי התקן, הערכים התזונתיים המתנוססים על גבי התווית מתייחסים ל–100 גרם מוצר. חמישה ערכים יופיעו על כל תווית: אנרגיה, חלבונים, פחמימות, נתרן ושומנים. 
האנרגיה היא למעשה סך הקלוריות שיש במוצר. ערך זה מתקבל על ידי חיבור הקלוריות של הפחמימות, החלבונים והשומנים (חשבון למתקדמים: כל גרם של פחמימות או חלבונים תורם 4 קלוריות וכל גרם של שומנים שווה 9 קלוריות). הפחמימות כוללות את הפחמימות הפשוטות (סוכרים שמופיעים באופן טבעי במזון ומספקים אנרגיה מיידית), הפחמימות המורכבות (עמילנים שמתפרקים לאט ובהדרגה במערכת העיכול) והסיבים התזונתיים, שגורמים לתחושת שובע ומסייעים בפעילות מעיים תקינה ובהורדת רמת הגלוקוז. כמות הסיבים התזונתיים המומלצת לצריכה יומית בקרב מבוגרים היא 25־30 גרם, בהתאם לגיל ולמין.  
על תווית המוצר מצוינת כמות השומנים, מתוכם יש לציין את כמות השומן הרווי, שומן הטראנס והכולסטרול. החוק מחייב שגם אם במוצר אין שומן טראנס, חובה לציין על גבי המוצר את המילים "פחות מ–0.5". וכך גם לגבי הכולסטרול - גם אם אין במוצר כולסטרול, חובה לציין בעמודה המתאימה "פחות מ–2.5". 
הסימון שמתייחס ל–100 גרם מאפשר לנו לערוך השוואה בין רכיבי התזונה הזהים בשני מוצרים שונים. למשל לבחון כמה סיבים תזונתיים יש בשני מוצרים או כמה שומן ולבחור את המוצר המתאים ביותר לצרכים התזונתיים שלנו. 
לעתים מופיע על גבי האריזה מידע נוסף. למשל תו vegan friendly, שמצהיר שהמוצר הזה הוא ללא רכיבים מהחי ומתאים גם למי ששומר על תזונה טבעונית. בנוסף יכולות להופיע הערות שונות כמו "דל", "ללא" או "נטול". אם מופיע על האריזה "ללא חומרים משמרים" או "ללא צבעי מאכל", אפשר לדעת שהמוצר אינו מכיל את החומרים הללו. זאת בניגוד ל"נטול", שפירושו שהחומר הוצא מהמוצר בתהליך הייצור. ומה פירוש המילה "דל"? זה משתנה. "דל קלוריות" פירושו שיש במוצר עד 40 קלוריות ל–100 גרם ו"דל שומן" הוא מוצר שלא מכיל יותר משני גרם שומן ל–100 גרם.  
כעת, כשאתם בקיאים ברזי התוויות, תוכלו לעשות את הבחירה התזונתית הנבונה והנכונה עבורכם.