בזמן החופשה סדר היום של כל בני הבית משתנה לחלוטין. השעון המעורר לא מחליט עוד מתי נקום, והילדים הגדולים הולכים לישון מאוחר ומתעוררים ביקיצה טבעית באחת משעות הצהריים. בלי מסגרת לימוד או קייטנה, הילדים הקטנים מבלים שעות מול מסכי הטלוויזיה. חוסר המעש והשעמום יכולים להוביל לחיכוכים ולמריבות בין האחים וגם בין הילדים להוריהם.



נכון, חופש פירושו להיות נטול מחוקים וממחויבויות, אולם בזמן החופשה אין סיבה לשבור לחלוטין את המסגרת. חשוב לשמור על סדר יום גם אם תהיה בתוכו מידה רבה יותר של גמישות מכפי שיש בימי השגרה. למשל, לקבוע את זמני השינה מראש, ועם זאת להחליט שהם יהיו מאוחרים מהרגיל - גם שעת ההירדמות וגם שעת הקימה בבוקר; או להרשות לחברים של הילדים לישון אצלכם יותר מאחת לשבוע וגם לאפשר להם במידה רבה יותר פינוקים מתוקים, גם בשעות לא שגרתיות.



לפני היציאה לחופשה כדאי להחליט על זמן מוגדר לפעילות מחוץ לבית - כמו יציאה לטיולים יומיים או לטיולים הכוללים לינה בתוך הבית - וגם להשאיר זמן לפעילויות בתוך הבית ולהתארגן בהתאם לכך, למשל ברכישה מראש של ציוד ליצירה, או בשאילת ספרים מהספרייה. תוכלו להחליט מראש על יום שיוקדש לבישול משותף עם הילדים ועל יום של סרט משפחתי ופופקורן מול הטלוויזיה. וכמובן, אל תשכחו להקצות לילדים זמן למסכים. כדי לנהל היטב את הזמן תוכלו לבקש מהם שיכינו טבלה ובה הימים שנשארו עד לסיום החופשה, ומה תהיה הפעילות המתוכננת מדי יום ביומו.



יצירת מסגרת לחופשה לא רק מועילה לילדים, אלא גם מסייעת לכם, ההורים. אבל כדי לעשות זאת על הצד הטוב ביותר, אתם צריכים להחליט מראש עד כמה אתם משחררים והיכן עובר מבחינתכם הגבול. הדבר נכון לא רק בהיבט המשפחתי, אלא גם בהיבט האישי.



הנה, מחקר שנעשה ב־2015 העלה כי מחצית מהמעסיקים פונים לעובדים בזמן חופשתם, בלי שניסו לקבל מענה מגורם אחר. שליש מהמעסיקים הודו שיפנו לעובד נופש בכל בעיה, גם אם איננה דחופה במיוחד. אומנם אמצעי התקשורת הזמינים מטשטשים בין הבית לעבודה, אולם אפשר וצריך להציב גבולות גם מול מקום העבודה. אז כדי שתוכלו ליהנות מהחופשה שלכם בראש שקט ותצליחו להתנתק מהעבודה ולמלא את המצברים, ודאו כי יש מי שיוכל למלא את מקומכם כשאתם בחופשה. ודאו שהמעסיק יודע למי לפנות בכל שאלה או בעיה שמתעוררות.



היציאה מהשגרה עשויה להיות מאתגרת יותר כשמדובר בהקפדה על הרגלי התזונה. כשאנחנו מחוץ לבית הפיתויים גדולים יותר. הבופה במלון קורץ לנו לחזור אליו שוב ושוב, וכשנמצאים בפיקניק ועל המחצלת ממתינים שפע של פינוקים, לא תמיד מקפידים על כל מה שמכניסים לפה. זכרו שגם בנושא התזונה בחופשה הסוד הוא לקבוע לעצמכם את המסגרת ולהשאיר מקום לגמישות מסוימת. והכי חשוב: גם אם חרגתם מעט, אל תיתקפו בייסורי מצפון. הניחו לרגשי האשם. הביטו קדימה מתוך הבנה שמחר יום חדש ושגם לחופשה תאריך תפוגה.