מה משותף לפלאפל, ממרח חומוס, מרק לקוסקוס וחמין? כולם מאכלים מאוד ישראליים שמכילים קטניות ורובם גם מכילים את מלך הקטניות הישראלי - החומוס. 

סוגי הקטניות הנפוצים הם: סויה, שעועית מש, שעועית לבנה, תורמוס, עדשים כתומות, עדשים ירוקות, עדשים שחורות ועוד. בישראל, באופן לא מפתיע, מכל הקטניות, חומוס תופס מקום של כבוד בתפריט והוא נמצא כמעט בכל בית בישראל.
הקטניות מכילות שפע של יתרונות תזונתיים: חלבון מן הצומח, פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים, והן אף דלות בשומן. בנוסף, הן מכילות מגוון של ויטמינים ומינרלים כגון: סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן. למרות הרכבן התזונתי המצוין, עדיין רבים ממעטים לשלב אותן בתפריט מסיבות שונות, כמו חשש מגזים במערכת העיכול. 

כדאי לדעת שהגוף שלנו מסתגל לעיכול הקטניות. הוספה הדרגתית של קטניות לתפריט המשפחתי תפחית את כמות הגזים בצורה משמעותית. בנוסף, כדי להפחית את התופעה ניתן להשרות את הקטניות במים ו/או להנביט אותן.
בזכות היתרונות התזונתיים הרבים של הקטניות וכדי לעודד את צריכתן כחלק מהתפריט היומי, שנת 2016 הוכרזה על ידי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) כשנת הקטניות. 
שלושה טיפים לשילוב קטניות בתפריט:
1. עבור ילדים שלא מורגלים באכילת קטניות, עדשים הן דרך נהדרת להתחיל. למשל בשילוב עם אורז בתבשיל מג'דרה. 
2. ממרח החומוס, האהוב על ילדים ומבוגרים כאחד ומכיל גרגירי חומוס, יכול לשמש כממרח טעים בכריכים או לצד ארוחה. בקניית ממרח חומוס בחנו את רשימת הרכיבים וודאו שגרגירי החומוס מופיעים כרכיב ראשון ועיקרי במוצר.
3. ניתן להשרות ולבשל בפעם אחת כמות גדולה של קטניות ללא תיבול, לחלק למנות בשקיות ולהקפיא. הקטניות נשמרות במקפיא במשך כחודשיים, וניתן להפשיר בקלות מנה לפי הצורך ולהכין בספונטניות ארוחה עם קטניות.