גם אם אנחנו יכולים לדקלם בעל פה את רשימת המרכיבים הנכונים לנו מבחינה תזונתית, וגם אם פירמידת המזון מתנוססת מעל מיטתנו, עדיין הדרך ליישום תזונה נכונה בחיינו היא לא פשוטה. הפיתויים רבים, ותרבות השפע שבאה לידי ביטוי במדפים העמוסים במרכולים לא תמיד מאפשרת לנו לשלוט על הכמויות שאותן אנחנו מכניסים לגופנו מדי יום. התוצאה היא אכילה מעבר למידה הנחוצה לנו.



מחקר שנערך ב–2015 מצא כי ארוחות קטנות ותכופות משפיעות לטובה על מדד ה–BMI. ממחקר אחר שנעשה באי היפני אוקינאווה, שנודע בזכות העובדה כי תושביו מגיעים לשיבה טובה בבריאות טובה, עולה כי חלק מאורח החיים בו הוא הקפדה על אכילה מידתית בכמויות קטנות, שמסתיימת לפני שמגיעים לנקודת השובע.



מומחי התזונה הגדולים בעולם אומרים כי הדרך להגיע לתזונה בריאה היא באמצעות שמירה על מידתיות (portion control). כלומר, לאכול מאכלים מגוונים בכמות מדודה ומאוזנת. נראה כי המסר מחלחל, והנושא הפך לפופולרי יותר ויותר בכל העולם.



אז איך אפשר לשלוט בכמות המזון שאנחנו צורכים מדי יום? הדרך הטובה ביותר היא להתחיל עם גודל הצלחת. צלחת קטנה יותר פירושה פחות מזון. צלחת גדולה תוביל אותנו להעמיס עליה יותר אוכל ותוביל אותנו לאכילת יתר סמויה. ובנוסף, ובלי כל קשר לגודל המנה, שננו לעצמכם שאין צורך לסיים את כל האוכל שמוגש לכם. עדיף לזרוק מהמעט שנשאר מאשר לאכול יותר מדי.



שימו לב ל"מוקשים" שאורבים לנו במהלך היום: טעימות מהסיר בזמן הבישול, אכילה בעמידה וללא תשומת לב, עוד ביס מהצלחת של הילד לפני שזורקים את האוכל לפח וכמובן, אכילה מתוך שקית או צלחת משותפת. כדי להימנע מכל אלו הקפידו על אכילה בישיבה ליד השולחן, ואכלו בנחת עד כמה שאפשר.


בשנים האחרונות מסעדות רבות בארץ מגישות מנות גדולות במיוחד, זה אולי משתלם לנו מבחינה כלכלית אבל פחות טוב מבחינה תזונתית. בפעם הבאה שאתם יוצאים לאכול בחוץ, נסו לחלוק את המנה עם שותף לארוחה או בקשו מראש שיארזו לכם מחצית מהמנה, שאותה תוכלו לקחת הביתה.


ובכלל, נסו במהלך הארוחה לשאול את עצמכם אם הביס הבא שאותו התכוונתם לאכול נעשה מתוך תחושת רעב אמיתית. לעתים קרובות אנחנו לא אוכלים מתוך תחושת רעב אלא בצורה אוטומטית, וחבל.



דרך טובה לשלוט בכמויות המזון שאנו צורכים היא להבין מהו גודל המנה המומלצת עבורכם, בלי להשתמש במשקל או במחשבון. למשל, כשמדברים על מנה של פחמימות בארוחת צהריים, מדובר על מנה בגודל של אגרוף. מנה מומלצת של ירקות היא כגודל שני חופנים, וכשמדובר על מנה בשרית, היא אמורה להיות בגודל של כף היד.



ומה קורה כשמגיעים לאריזות? על גבי המוצרים של אסם הפונים לילדים ולמשפחות - חטיפים, דגני בוקר וגלידות נסטלה - מופיע סימון המתאר את גודל המנה המומלצת לצריכה מדודה לילדים ולמבוגרים. בנוסף, יצאה אסם עם סדרה של אריזות מדודות אישיות, בהן חטיפי פריכונים, עוגיות פיטנס 100% דגנים מלאים באריזה הכוללת שלוש עוגיות, פריכיות פיטנס מצופות שוקולד וגם אריזות אישיות של במבה. כל אלו מאפשרים לנשנש בהנאה, בלי לוותר על תזונה נכונה.