נגן הטרומבון אבי ליבוביץ', כבר נשם אוויר פסגות בשדה הג׳אז הבינלאומי, כשניגן תקופה ארוכה בתזמורתו של סלייד המפטון. הוא אפילו נשף הכי קרוב שאפשר לאוזנו של צ׳יק קוריאה, לא פחות. אבל מבחינתו אין כמו להצליח בבית, להוציא אלבום הכי ישראלי עם שם טוב לוי, ולהשיק אותו במוצ״ש הקרוב ב״ברלה״ בקיבוץ להבות חביבה, מרחק יריקה מניחוח החציר.



״ככל שאני מצליח בחוץ זה לא משתווה להופעות בארץ מול המשפחה והחברים״, אומר ליבוביץ'. ״המוזיקה הישראלית עדיין בהתהוות, ואני רוצה להיות פה כשזה קורה. הדרך היחידה שלי להשפיע בעולם היא לעשות את זה במקום שבו השורשים שלי, ומכאן לצאת החוצה ולהוכיח מה שאני יודע. רק עכשיו הופעתי בהצלחה עם האורקסטרה שלי בקנדה, שם נדרשנו לנגן הדרנים בלי סוף״.



תוך כדי כך מתחבר ליבוביץ' עם שם טוב לוי, מוזיקאי שהוא מעריך במיוחד. ״יצא לנו לנגן איתו באיזשהו פסטיבל נשפנים בסוזן דלל, ומיד הבנו שזה צריך להימשך איכשהו״, משחזר ליבוביץ'. ״למעשה, הוא לא התמסר בקלות. 'וואלאק, למה לי ללכת עם הרכב גדול ומלא אגואים כמו האורקסטרה?', הוא בוודאי חשב לעצמו. אני מתפעל מאיך שידע להוריד פרופיל ולהשתלב איתנו כך, שמתוך התפעלות מצאנו את עצמנו עומדים דום מולו ומבצעים את הסטנדרטים שלו. יש עוד משהו בקשר לאלבום



המשותף שלנו, שקראנו לו ׳בחברה טובה׳. שמי הוא מוזיקאי שלא נותן כל כך מהר את היצירות שלו לעיבוד של אחרים. הוא עושה את זה מצוין בעצמו, אבל הפעם הוא סמך עלינו, קבוצה של מעבדים מתוך האורקסטרה, כשעשינו קומפוזיציות משלנו לתוך היצירות שלו, בהן ׳התעוררות׳, ׳טווס הזהב׳ ו׳ריקוד ההוביטים׳. לשירים מורכבים של שמי, כמו ׳בלילות הסתיר, היה עלינו לגשת בידיים עדינות ובחרדת קודש״.



הם תריסר נגנים באורקסטרה, כולל ליבוביץ׳, כשאיש הקול שלהם הוא לא רק מוזיקאי בפני עצמו, אלא יותר מוכר מהם. זהו הזמר והמלחין איתי פרל, לא פחות, זה שקרן פלס הקדישה לו בראשית דרכה שיר (״איתי״) שהפך ללהיט. ״איתי הוא הסאונדמן שלנו מההתחלה״, מספר ליבו־ ביץ׳. ״הוא משתתף בסיורים שלנו בעולם, ויודע איך להביא אותנו לכך שנצלצל הכי טוב, גם במופעי חוץ״.



ארגון כל מסע של האורקסטרה, הרכב שנגניו מרגישים אחרי תריסר שנים כמו משפחה, גובל באקרובטיקה, כשהם מתמרנים בין כמה הרכבים אחרים ומהם חוזרים הביתה לאורקסטרה כדי ליצור מוזיקה ביחד.



היחיד מביניהם, שכל מעייניו מושקעים באורקסטרה, הוא ליבוביץ' בכבודו ובעצמו, ״כשזה הרבה פעמים על חשבון הצלחתי בעולם״. לצד הנגינה הסולנית בטרומבון, הוא כאן המנהיג הבלעדי, המלחין והמעבד הטוען: ״אני אוהב את כל הפונקציות האלה, כשאין כיף יותר גדול מלשלב את זה בעבודת צוות״.



ליבוביץ׳ (43), מוזיקאי עטור פרסים המתגורר בתל אביב, הוא במקור מיהוד, כמו שבט הזמרים לבית שבת. כבוגר התיכון לאמנויות תלמה ילין, למד פסנתר מילדות, ועם הזמן עבר ללמוד טרומבון אצל ריי פרנס, אז הנגן הראשי של הפילהרמונית. בגיל 20 עבר ללמוד בניו יורק, שם זינק לקריירה בינלאומית. ב־2003 ליבוביץ׳ חזר ארצה והקים את האורקסטרה, ששמה הרשמי הוא ״תזמורת הג׳אז הישראלית״. הוא נשוי לנטלי, מנהלת שיווק ואב אוהב לעמליה ולאיתי.



החלומות של ליבוביץ׳ אינם מרקיעי שחקים. ״אני מקווה שנגיע (שמתם לב? - הוא נוהג לדבר בלשון רבים - י. ב״א) לשיתוף פעולה עם ההרכב האולטימטיבי ׳קצת אחרת׳, הכולל לצד שמי את שלמה גרוניך ושלמה יידוב״, הוא נשמע אופטימי. ״איתנו זה יהיה מאוד אחרת״. 



אבי ליבוביץ והאורקסטרה עם שם טוב לוי - "בחברה טובה" - מופע השקה, 10.7, שישי, 20:30, "ברלה", קיבוץ להבות חביבה