בשל סכנה קריסה, פונו בהתרעה קצרה עשרות דיירים מ-12 דירות בבניין מגורים ברחוב סמדר 5 בשיכון ותיקים ברמת גן. בסיוע שכנים ומתנדבים מהאזור, עמלו הדיירים ביום שני בערב במשך שעות ארוכות לפינוי התכולה מהדירות, שנותרה במהלך הלילה על מדשאה בסמוך לבניין.

ביום שלישי בבוקר הועמס ציודם של הדיירים על משאיות והועבר לאחסון. את ההובלה וחודש האחסון הראשון תממן העירייה, ובהמשך הדיירים יצטרכו למצוא פתרונות. דבר אחד ברור - לבניין שגודר והכניסה אליו נאסרה, הם לא יוכלו לשוב. ביום רביעי בבוקר הרסה העירייה את הבניין. ספרית שהייתה לה מספרה בעניין מיררה בבכי: "זה היה בהתראה קצרה, אני כבר 17 שנים כאן. כואב לי הלב, לא יודעת לאן אלך".

תכולת הדירות על הדשא, סמוך לבניין. 90 אלף ספרים, חלקם נדירים, ייקברו תחת ההריסות (צילום: משה כהן)
תכולת הדירות על הדשא, סמוך לבניין. 90 אלף ספרים, חלקם נדירים, ייקברו תחת ההריסות (צילום: משה כהן)

"אני בהלם. פתאום קיבלנו הודעה שצריך לפנות את הדירה. אני עם שני ילדים קטנים, והתחלתי לפנות מה שרק אפשר. היה חשוב לי לפנות ביגוד וצעצועים של הילדים", סיפרה דיירת המתגוררת בשכירות בבניין. "נאלצתי להשאיר מכשירי חשמל גדולים וחלק מהריהוט בתוך הדירה, כי לא הייתה לי אפשרות להוציא אותם". חני קאשי, ספרית שהפעילה מספרה בקומת הקרקע בבניין במשך כ-17 שנה, אמרה בבכי: "כואב לי מאוד לראות את זה. אני לא יודעת מה אעשה עכשיו".

בשעת לילה מאוחרת הייתה המדשאה עמוסה בערמות של תכולת הדיירים, שכללה ביגוד, חפצים אישיים, צעצועים, מכשירי חשמל קטנים, מזרונים ושמיכות. למקום הגיעו גם ספרניות, שניסו להציל לפחות חלק מהספרים  הנדירים של הספרייה העירונית, הפועלת בקומת הקרקע של הבניין. "יש כאן ספרים ותיקים, זה עולם ומלואו", סיפרה אחת הספרניות.

ביום שלישי כבר נאסרה הוצאת ספרים מהספרייה, בשל החשש מקריסה. בספרייה נותרו כ-90 אלף ספרים, שככל הנראה ייקברו בעת הריסת הבניין. "כואב הלב, אבל אנשי מקצוע הזהירו שאסור להיכנס לספרייה", ציין ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. עם זאת, נראה שביום רביעי, בעת ההריסה, נעשה מאמץ להציל לפחות חלק מהספרים.

מהנדסת העיר סיגל חורש הבהירה, כי שני מהנדסים מטעם העירייה וקונסטרוקטור חיצוני קבעו שקיימת סכנת קריסה מיידית של הבניין. זאת, לאחר שהתגלה כי הברזל בשני עמודי יסודות נשבר. לדבריה, הבניין נטה בחלקו ונוצרו סדקים באזורים שונים. למבנה הוצא צו פינוי מנהלי, אבל לא ניתן היה לאכוף אותו במשך שעות ארוכות, כיוון שלא מדובר בצו שיפוטי. זה אפשר לדיירים להוציא מהדירות כמה שיותר חפצים. רק בשעות לילה מאוחרת הגיע צוות כבאות והצלה שדרש להימנע מכניסה לבניין.

"העירייה התריעה כבר לפני כמה חודשים שהמבנה מסוכן", סיפרה חורש, בעקבות טענות של דיירים, על שלא ידעו על המסוכנות ועל ההתרעה הקצרה שניתנה להם לפנות את הדירות. לדברי חורש, "ההודעות נשלחו לבעלי הנכסים ולא לדיירים בשכירות". שאמה הכהן הודיע שיופקו לקחים, בעקבות אי עדכון הדיירים המתגוררים בבניין בשכירות. "להבא, העירייה תודיע לבעלי הנכסים ותשאיר הודעות ליד כל כול דלת בבניין שיוגדר כמסוכן, כדי שגם מי שמתגורר בשכירות יידע", הוא ציין.

בכירים בעירייה הקימו חמ"ל במדשאה הסמוכה, אותו ניהל סמנכ"ל העירייה והאחראי על התשתיות עזרא נחום. החמ"ל כלל גם עובדות סוציאליות של אגף הרווחה, שהבטיחו לדיירים סיוע בלינה בבתי מלון עד יום ראשון. אתמול סוכם על אחסון הציוד על חשבון העירייה למשך חודש. בהמשך, הדיירים יצטרכו למצוא פתרונות על חשבונם. חלקם כבר עברו להתגורר בבתים של קרובים.

"כל פעולות הסיוע של העירייה נעשות לפנים משורת הדין, מתוך ערבות הדדית והבנה שהתושבים שלנו נקלעו למצוקה, וזה כרגע פחות משנה מי האחראי לכך", ציינו בעירייה. "המקרה הוא עוד דוגמה לחשיבות בבדיקת מבנים ישנים, ובמיוחד כאלה שמגלים סימני עייפות. העירייה מעניקה שירות מסובסד במחיר סמלי לבדיקת המבנה".

סגן ראש עיריית רמת גן ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רועי ברזילי מסר, שכבר בחודש ינואר הוועדה אישרה את התוכנית להריסת הבניין הישן, בכפוף למילוי מסמך דרישות, במסגרת תכנית התחדשות הכוללת בניית בניין חדש בגובה של עשר קומות, במתחם הכולל גם את הבניין ברחוב סמדר 3, שכבר פונה מדיירים לא מכבר. "מבחינת העירייה, אין בעיה. זה תלוי בעיקר באישורים חיצוניים. אני מקווה שהאישורים יושגו וניתן יהיה לצאת לדרך", הוא הבהיר.

כאמור, היום הרסה העירייה את הבניין ואת הבניין הסמוך לו (סמדר 3). יצוין, כי זו הפעם השלישית בתוך שנה, שדיירים מפונים במפתיע מבניינים ברמת גן בשל סכנת קריסה מידית. לפני כשנה נהרס בניין ברחוב ביאליק. לאחרונה פונו דיירים מבניין ברחוב ההגנה, בשל צורך דחוף לבצע חיזוק של עמודי היסודות.