בתום דיון סוער, אושרה ברוב קולות חברי הקואליציה במועצת עיריית רמת גן, המלצת ועדת השמות העירונית, לקרוא לבית הספר התבוני ברמת אפעל, שנמצא בשלבי בנייה - על שמו של מ"מ ראש העירייה אדם קניגסברגר. 

ראש העירייה כרמל שאמה הכהן אמר בדיון, שההנצחה ראויה, לנוכח היותו של קניגסברגר, זקן חברי המועצה, איש חינוך דגול, שבין היתר ניהל במשך שנים ארוכות את תיכון אהל שם. "אדם תרם רבות כחבר מועצה וכראש האופוזיציה בקדנציה הקודמת, ותורם רבות בקדנציה הנוכחית, כסגן ראש עירייה וממלא מקום", הוסיף שאמה הכהן.

קניגסברגר, המכהן כמ"מ ראש עירייה בשכר, נבחר למועצת העירייה במקום השני ברשימתו של שאמה הכהן. שאמה הכהן הבהיר, כי אם קניגסברגר יחליט להתמודד שוב ברשימתו בבחירות הבאות, שיתקיימו ב-30 באוקטובר 2023, הנושא ייבדק מחדש. יצוין, כי בית הספר אמור לפתוח את שעריו ב-1 בספטמבר 2023.

"אדם לא ביקש להנציח את שמו. אני פניתי אליו ביוזמתי, כי אין ראוי ממנו לקבל את ההנצחה", הוסיף שאמה הכהן. "אדם הוא איש ערכי, שעשרות שנים פעיל בעיר". באופוזיציה התנגדו להנחצתו של קניגסברגר. "יש להמתין שהוא יסיים את תפקידו כחבר מועצה, ואז תעלה את ההצעה לקרוא לבית הספר על שמו", אמר לראש העירייה חבר המועצה אביהוא בן משה. "זה נראה כמו מכירת סוף עונה".

בן משה העיר למחזיק תיק הכספים אלי מוסרי: "אתה ותיק חברי המועצה, אז אולי נקרא לשכונת מזרחי על שמך?". גם ראש האופוזיציה ליעד אילני התנגד להצעה. "אין לי בעיה עם הנצחה של אדם חי, אבל יש כאן בעיה ציבורית גדולה. תנציח אותו בעוד שנה וחצי, אחרי שיסיים את תפקידו במועצה", אמר אילני.

אילני, שהיה תלמיד בתיכון אהל שם, בעת שקניגסברגר ניהל את התיכון, הזכיר, כי הוא היה זה שהציע בשנת 2015 להעניק לו את תואר יקיר העיר. "שיתפטר מהמועצה, ואז ננציח אותו", אמר אילני. "יש בהצעה הנוכחית טעם לפגם".

גם חברת סיעתו של אילני מירה שנן, שבעבר ניהלה את תיכון בליך ואגף החינוך, והייתה מחזיקת התיק, התנגדה: "אין לי דבר אישי נגד אדם, אבל הייתי מצפה ממנו להגיד 'לא רוצה'. יש בזה טעם לפגם, זה נראה רע. מדוע לא להמתין עם זה? אם אדם לא ירוץ בקדנציה הבאה – אני בעד, אבל כיום הוא מכהן בתפקיד פוליטי ומקבל שכר מהעירייה. העיתוי גרוע".

שרית אסרף, חברת המועצה מטעם יש עתיד שבקואליציה, הביעה אף היא הסתייגות מההצעה: "דווקא מתוך כבוד והערכה גדולה לאדם ולדרכו, זה לא ראוי בעת הזו. אדם עצמו ביקש לדחות את ההצעה, ואתה, ראש העירייה, לא הסכמת. אדם מסכים עם התחושות, שהעיתוי לוקה בחסר. אף אחד לא בא להמעיט מתרומתו של אדם", טענה אסרף, שהציעה לקרוא לבית הספר על שם של אישה פורצת דרך, כמו השופטת דליה דורנר.

לעומתם, חבר המועצה מהקואליציה יונה טילמן הביע תמיכה בהצעה. "יש להוקיר אנשים על פעילותם. אין סיבה שלא לכבד אותו בחייו. אדם, שהוא זקן חברי המועצה, ראוי בהחלט". יו"ר מועצת העירייה דני גולדשטיין סיפר, שבעת ששימש כיו"ר ועד ההורים בתיכון אהל שם, ואדם ניהל את התיכון, הוא הכיר אותו מקרוב. "אדם תרם רבות לעיר", הוא הוסיף.

מחזיק תיק הכספים אלי מוסרי אמר, כי העיר צריכה להודות יום-יום לאדם על תרומתו הרבה, ויצא בקריאה לגנות את ההכפשות שאדם עבר מאז הפרסומים על הכוונה להנציח את שמו בבית הספר. "אין אנשים יותר ישרים מאדם. יש לו זכויות רבות, ראיתי את המסירות שלו והאכפתיות, וההנצחה מגיעה לו", הוא טען. "אם כולם מסכימים שמגיע לו בעוד שנה, אז מדוע לא עכשיו?".

בל חילוקי הדעות, העניק שאמה הכהן חופש הצבעה לחברי הקואליציה. כאמור, ההצעה לקריאת בית הספר התבוני על שמו של קניגסברגר התקבלה ברוב של שמונה תומכים מהקואליציה, לעומת שלושה מתנגדים מהאופוזיציה ונמנעת אחת (שרית אסרף). בשעת הדיון יצא קניגסברגר מהאולם, ולאחר ההצבעה הוא חזר ואמר בהתרגשות: "אני מודה לחברי המועצה מכל הלב, לאלה שהצביעו בעד וגם לאלה שהצביעו נגד".

ביניים

פרס במחלוקת

גם ההצעה לקרוא לבית הספר הדיפלומטי, שיוקם במקום בית הספר הגפן ברמת גן, על שמו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, נתקלה בהתנגדות. את הנצחתו של פרס בקריאת בית הספר על שמו יזם אלי מוסרי. שאמה הכהן ציין, כי פרס היה מנהיג דגול, שזכה להוקרה בינלאומית.

"אומנם לא גדלתי באותה ערוגה, אבל הוא היה מנהיג בעל שיעור קומה. אני זוכר כיצד בעת שכיהנתי כשגריר באונסק"ו, זכה פרס להערכה רבה בעת שהגיע לנאום. עד היום יש לי בלשכה תמונה שלו ביחד עם בני משפחתי", ציין שאמה הכהן.

בן משה הודיע שהוא מתנגד לקריאת בית ספר בעיר על שמו של פרס.  "בעקבות הטענות של קולט אביטל על הטרדות מיניות לכאורה, לא ראוי לקרוא על שמו בית ספר", הוא הסביר את התנגדותו. "אני לא ממעיט מתרומתו של פרס, ואני מציע להנציח אותו בקריאת רחוב או גן ציבורי על שמו, אבל לא בית ספר".

סגן ראש העירייה רועי ברזילי אמר בתגובה: "אני דוחה בשאט נפש את הטענות. פרס היה אחד מהאנשים החשובים, שתרמו הכי הרבה למדינת ישראל", ציין ברזילי. בתום הדיון, החליטה מועצת העירייה לאשר את קריאת בית הספר הדיפלומטי על שמו של פרס. רק בן משה התנגד להצעה.

לעומת זאת, הוחלט שלא לאשר את ההצעה שהעלה בית ז'בוטינסקי, לקריאת רחוב המבדיל או רחוב הפודים, על שמו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר. הוחלט ששמיר יונצח בעתיד באחת מהשכונות החדשות הנבנות במזרח העיר. בנוסף, הושג אישור עקרוני להנצחתם של ראשי הממשלה לשעבר גולדה מאיר ואריאל שרון, אך טרם נקבע היכן הם יונצחו.

כמו כן, סוכם לקרוא לבית הספר היסודי החדש הנבנה בקריית קריניצי על שמו של הנשיא לשעבר יצחק נבון. בנוסף, הוחלט כי השר והח"כ לשעבר מרדכי בן פורת, מהדמויות המובילות של יהדות בבל בישראל לדורותיה, יונצח בקריאת שדרות ויצ"ו בשכונת רמת השקמה על שמו, אך ההנצחה תידחה עד לשמיעת נימוקי התנגדות של יו"ר ויצ"ו העולמית, בישיבתה הקרובה של ועדת השמות.

שופטת בית המשפט העליון מרים נאור תונצח בקריאת רחוב חדש על שמה, בשכונת רמת צדק, שתוקם במזרח העיר. עוד הוחלט, לאשר את הנצחתו של יוסף רמתי, שהיה יו"ר ועדת העובדים בעיריית רמת גן. גם ישראל לייב גולדברג, ששכונת תל בנימין הוקמה בזמנו על אדמותיו, יונצח בקריאת גינת מקדונלד בשכונה על שמו. עוד הוחלט, כי רפאל אולבסקי, שהיה יו"ר בית האזרח ויו"ר ניצולי מחנה הריכוז ברגן-בלזן, יונצח בעיר.

שמו של הח"כ לשעבר אילן גילאון (מרצ), יונצח במעון השיקומי ברמת אפעל. בנוסף, הוחלט להנציח שורת אומנים, בכיכר האומנים שתוקם בעיר, בהם שייקה אופיר וטליה שפירא.