במחצית הראשונה של שנת 2022 נרשם זינוק של כ-72% בגניבות כלי רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, בשל מחסור בחלקי חילוף לרכבים. כך עולה ממחקר של חברת איתוראן, הצופה את המשך מגמת העלייה בגניבות כלי רכב גם במחצית השנייה של 2022. 

המחקר של חברת איתוראן התבסס על מדגם ארצי של כ-700 אלף כלי רכב. בפילוח האזורים המועדפים על גנבי הרכב, אזור גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל, עם כ-36% מכלל אירועי הגניבה. אחרי גוש דן מדורגים אזורי השרון – 30%, הדרום – 13%, ירושלים ומודיעין – 8%, השפלה – 7%, הצפון – 4% ויו"ש – 2%.

עוד עולה מהנתונים, כי בכ-15% מאירועי הגניבה, נמצא ברשות הגנב מפתח הרכב, כ-35% מכלל ניסיונות הגניבה היו בפריצה אלימה, כ-34% באמצעות התחברות לשקע OBD, 10% באמצעות העמסת הרכב וגניבתו. רק ב-1% מהמקרים נשדד הרכב מבעליו כשהמפתח נשאר ברכב. בכ-5% מהמקרים לא ניתן היה לקבוע את אופי הגניבה.

סוגי כלי הרכב בעלי שכיחות ניסיונות הגניבה הגבוהים ביותר ברבעון הראשון של 2022 היו: רכב פרטי – 27%, ג'יפים וג'יפונים – 44%, רכב מסחרי – 9%, משאיות – 3%, אופנועים –15% וכלי צמ"ה – 2%. עוד עולה מהמחקר של איתוראן, כי היעד המרכזי של גנבי הרכב בחציון הראשון 2022 היה שטחי הרשות הפלסטינית, בדומה לשנים הקודמות. 

באיתוראן טוענים עוד, כי בחציון הראשון 2022 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים דרך מחסומים ופרצות בגדר ההפרדה מהרשות הפלשתינית לערים רמאללה, קלקיליה וטול כרם, הנמצאות סמוך למרכז הארץ ומשמשות עבור הגנבים ערי מקלט.

"בחציון הראשון של שנת 2022 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 132 חוליות חשודים בגניבות רכב - גידול של 97% לעומת החציון הראשון בשנתיים האחרונות. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 718 מיליון שקל", מציין מנכ"ל איתוראן ניר שרצקי. "מעצרן של 132 חוליות החשודים בגניבות רכב בזמן אמת, מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם לתקופות ממושכות. בכך, צפויים המאסרים לחסוך לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות".