השבוע נפתחו שעריו של הגגון החדש לדרי רחוב שהוקם בשיתוף עמותת לשובע, בשיתוף קרן תל אביב ובתרומת הקרן לידידות. הגגון תוכנן ועוצב על ידי האדריכל יואב מסר. הגגון החדש, הקרוי על שמו של מייסד הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין ז"ל, ייתן מענה לדרי רחוב המכורים, החיים בעיר ויהווה בית מחסה מרווח, בטוח ומכבד שיספק לדייריו: מיטה, מזון, רחצה, כביסה, לוקר לאחסון חפצים והפנייה לטיפול רפואי.

בתל אביב-יפו כ-1,100 דרי רחוב המטופלים ביחידה לדרי רחוב של מינהל השירותים החברתיים של העירייה. נוסף אליהם בעיר עוד כ-90 שוהים ברחובות המתקשים לקבל סיוע או להתמיד בהליך הטיפול.

הגגון החדש הוקם בתקציב של כ-36 מיליון שקלים ממוקם ברחוב אליזבט ברגר, במקום בו פעל במשך שנים רבות מעון לדרי רחוב. לפני כשלוש שנים החליטה העירייה להרוס את המעון ולהקים במקומו גגון מורחב ומשופר לרווחת השוהים בו. הגגון החדש נבנה על מגרש של 750 מ"ר, כששטח הבניין הוא 1450 מ"ר המתפרסים על פני 3 קומות. 

בגגון 19 חדרי לינה שיכולים לאכלס 144 דיירים בו זמנית, כולל חדרים נגישים המתאימים לבעלי מוגבלויות, כרגע הגגון מתוכנן לתת מענה לגברים בלבד. לכל 2 חדרים מוצמד חדר מקלחת ושירותים. במבנה מטבח וחדר אוכל המכיל עד 60 סועדים, מרפסות גג למפגשים ופעילות וכן 2 חדרי סדנאות בהם השוהים יכולים לשחק משחקי קופסא או קלפים, לקרוא ספרים או לגלוש באינטרנט וליהנות מנוף ישיר אל הים. בנוסף, בגגון תשהה עובדת סוציאלית מטעם העירייה שתוכל להציע ולהפנות את השוהים לטיפול המתאים. 

גגון לדרי רחוב ע''ש הרב יחיאל אקשטיין ז''ל (צילום: עמית גושר)
גגון לדרי רחוב ע''ש הרב יחיאל אקשטיין ז''ל (צילום: עמית גושר)

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב- יפו: "עיריית תל אביב-יפו הקימה את הגגון כחלק מתפיסת עולם ברורה שעל פיה כל אדם באשר הוא אדם - יש לו זכויות והוא ראוי להתייחסות ולטיפול. לכן היה לנו חשוב שלא יהיו בגגון רק מיטות להניח עליהן את הראש, אלא גם חללים המיועדים להפגה והעשרה, לצפייה בטלוויזיה, לקריאת ספרים ולפעילות קבוצתית."  

יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות: "אנו בקרן לידידות גאים לסייע בפתיחתו של פרויקט יוצא דופן, שנועד לספק מענה עבור אוכלוסייה שלצערנו הרב היא שקופה. מרגשת במיוחד הבחירה לקרוא לגגון על שמו של אבי ז"ל, מייסד הקרן, שנושא זה היה חשוב עבורו וקרוב לליבו. דרי הרחוב מתמודדים עם אתגרים קיומיים כבדים. דברים כמו ארוחה מזינה, מקלחת חמה, מיטה נוחה וקורת גג אינם מובנים מאליהם לאנשים רבים מדי. הפרויקט המרגש הזה הוא צעד חשוב בכיוון הנכון ואנו שמחים לקחת בו חלק לצד שותפינו החשובים עיריית תל אביב-יפו, עמותת לשובע ואחרים, שמבינים היטב את חשיבות הנושא ופועלים בהתאם".