"מישהו ראה את יאיר לפיד? הוא מסתתר", אמר אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס בחירות של הליכוד בפתח תקווה. אולם אם הוא יתבונן בסקר של מכון פאנלס פוליטיקס עבור "מעריב־סופהשבוע", המתפרסם כאן, הוא יראה את לפיד מצמצם פערים וכבר נמצא במרחק של 7 מנדטים בלבד מהליכוד.

על פי הסקר, שנערך אתמול, מפלגת הליכוד ממשיכה לאבד מנדטים וזוכה ב־27, לעומת 29 בסקר הקודם. לפיד, שספג אמש מתקפה קשה גם מצד יו"ר ימינה נפתלי בנט, מגיע לשיא מאז הוכרזו הבחירות לכנסת ה־24 ומקבל בסקר הנוכחי 20 מנדטים, זינוק של 3 מנדטים לעומת הסקר הקודם.

ההערכה היא שלפיד הוא הנהנה העיקרי מהלכי הרוח בציבור כלפי החרדים על רקע התבטאויותיהם בנושא הגיור והקריאות של מנהיגי ציבור חרדי שלא להישמע להנחיות המשטרה.

ימינה מתחזקת בסקר הנוכחי ומגיעה ל־12 מנדטים לעומת 11 בסקר הקודם, ומשתווה לתקווה חדשה, שממשיכה להיחלש ומאבדת 2 מנדטים בתוך שבוע.

סקר מעריב (צילום: מעריב אונליין)
סקר מעריב (צילום: מעריב אונליין)

מי שעוד מרוויחה מהלכי הרוח כלפי החרדים היא ישראל ביתנו, שמקבלת בסקר הנוכחי 9 מנדטים, עלייה של שניים לעומת הסקר הקודם.
בהמשך תמונת המנדטים הרשימה המשותפת ממשיכה להיחלש ומקבלת 8 מנדטים בלבד. ש"ס נותרת יציבה עם 8 מנדטים וכך גם יהדות התורה עם 7.

בקרבות התחתית העבודה נותרת עם 5 מנדטים. לעומת זאת, שלוש מפלגות מגרדות את אחוז החסימה עם 4 מנדטים בלבד: הציונות הדתית, כחול לבן ומרצ. כל תזוזה של אחת מהן כלפי מטה תשפיע על תמונת הגושים.

מתחת לאחוז החסימה נמצאות רע"ם - ,2.4% אך עם מגמת התחזקות, והמפלגה הכלכלית החדשה בראשות ירון זליכה שממשיכה להתרסק – 1.2%.

וכך, 18 ימים בלבד לפני הבחירות, מסתמנת תמונת הגושים הבאה: גוש נתניהו (הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית) – 46 מנדטים. גוש רק לא נתניהו (סער, יש עתיד, המשותפת, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, כחול לבן) – 62. ימינה – 12.

מפת הגושים (צילום: מעריב אונליין)
מפת הגושים (צילום: מעריב אונליין)

לגוש "רק לא נתניהו" יש אפשרות להקים ממשלה בתמיכת המשותפת או בתמיכת ימינה. לנתניהו אין, על פי הנתונים האלה, יכולת להקים ממשלה.

מבחינת נתוני התאמה לראשות הממשלה, בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מצמצמים את הפער מול נתניהו: נתניהו 42%, סער 41%; נתניהו 48%, לפיד 41%; ונתניהו 39%, בנט 38%.

התאמה לראשות ממשלה (צילום: מעריב אונליין)
התאמה לראשות ממשלה (צילום: מעריב אונליין)

בסקר של מכון פאנלס פוליטיקס בהנהלת מנחם לזר השתתפו 571 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט (פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל־2,897 חברים בפאנל).

הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.2%.