הרב אלי סדן, ראש המכינה בעלי וחבר המועצה הציבורית של הבית היהודי שבחרה ברב רפי פרץ כיו"ר המפלגה התראיין היום (שני) לכאן ב' והתייחס להחלטה לבחור ברב פרץ לתפקיד ועתידה של מפלגת הציונות הדתית. "היו הרבה מועמדים", אמר הרב סדן, "ההתלבטות הייתה מאוד גדולה. במשך שעות בחננו כל אחד ואחת והיו הרבה מועמדים ראויים. אני חושב שהבחירה הייתה ברב רפי בגלל שהוא מודל של הציונות הדתית. אחרי תקופת נפתלי ואיילת אנחנו רוצים לחזור להארד קור של מפלגה דתית לאומית. הוא מבטא משהו שהציונית הדתית רואה בו סמל". 

הרב סדן המשיך ותקף את היו"ר הקודם של הבית היהודי, נפתלי בנט. "בנט משך את הציונות הדתית שאנחנו צריכים לקחת את הכלכלה והביטחון במדינת ישראל, יש עוד הרבה אנשים טובים בכלכלה ובביטחון, השאלה היא מה הוא האידיאל והכיוון של הציונות הדתית. העובדות הן שמתוך עולם התורה צומחים אנשים שלוקחים אחריות בכל תחומי החיים, אבל כמפלגה אנחנו קודם כל רוצים לחבר את התורה למדינה. נפתלי בנט זנח את הציונות הדתית בדקה התשעים השאיר את הבית היהודי מפורק ואותנו כינסו לבנות אותו מחדש".

הציונות הדתית היא חברה מאוד מגוונת ויש בה הרבה אנשים שונים זה מזה. לרב רפי יש לב רחב, התכונה המזרחית הזאת של לאהוב את כולם מאוד מאפיינת את רפי. אנחנו מקווים שיחבר גם את עדות המזרח והפריפריה ואת השמרנים והליברליים. ההתלבטות הכי קשה שלנו הייתה שאף פעם אדם אחד לא יכול להכיל את הכל כי הוא רק אדם אחד".

לגבי עתידה של המפלגה תחת הנהגת הרב רפי פרץ אמר הרב סדן כי "לאן הבית היהודי ילך זה דבר שיבררו עם עצמם. לא אני מנהל את הבית היהודי אלא האנשים שיבחרו לכך. נשים וגברים שיחד יובילו. אני יכול להגיד מה אני חושב. בקדנציות האחרונות שכחנו שיש לנו אחריות על הפרצוף היהודי של עם ישראל. הוא היה בצד לעומת נושאים אחרים".

"בנט היה קרוב אלי במובן שהיינו ידידים ואני מקווה שנישאר ידידים", הוסיף הרב סדן, "יש תמיד בחיים מה שנקרא סדר עדיפות ויש שאלה מה אתה שם לפני מה. לדעתי בתקופת בנט הוא לא שם מספיק דגש על סוגיות תורה ומדינה והיה אומר שהחרדים ידאגו לזה, אבל להם אין תפיסה ממלכתית. האחריות על אופייה של מדינת ישראל זה קודם כל תפקיד שאין מפלגה שדואגת לזה".

בנוגע לדרך שבה ינהל הרב פרץ את הבית היהודי אמר הרב סדן כי "הרב רפי לא יכול להחליט לבד על כל הסוגיות. אני משוכנע שהוא יקיים צוות של חמישה, שישה רבנים שיהיה בו ייצוג הולם של כל הצדדים של התורה. הבית היהודי הוא מפלגה דתית לאומית, התורה היא הנשמה של המדינה והיא מדריכה את מה שאנחנו עושים. רק שבתוך עולם התורה של הציונית הדתית יש גישות שונות אבל הדרך להתמודד היא לא להתעלם מהרבנים ולנהל איך שאני מבין את הדברים, שלצערי היא התפשטה בשנים האחרונות בגלל הנהגה לא נכונה. הפוליטיקאים יודעים את העבודה הפוליטית הכי טוב, לאיזה כיוון ללכת זה התורה צריכה להדריך, אבל צריך שלא יהיה קול אחד של תורה".

הרב סדן התייחס גם לייצוג הנשי בצוות שייעץ לרב פרץ במידה ויוקם אחד כזה ואמר כי "בפסיקת הלכה אני לא מכיר נשים שבקיאות בכל הש"ס והפוסקים. לא מכיר אישה שיכולה להתמודד עם הרב יעקב אריאל, הרב אריה שטרן או הרב מיכה הלוי בידיעת התורה. לא חושב שצריך נשים שתפסוקנה בסוגיות שצריך לדעת בהם את כל התורה כולה, אבל יש גם שאלות חברתיות ואני חושב שצריך שיהיה ייצוג לנשים שמביאות תחושות שאי אפשר בלעדיהן".

"פסיקת הלכה היא לא מה שהרב מתחשק לו והוא רוצה", הוסיף הרב סדן, "צריך ללמוד הרבה מאוד שנים ולדעת את כל הש"ס וארבעת חלקי השולחן ערוך ואני לא מכיר נשים כאלה. אבל מעבר לזה יש רבניות שמכירות תורה ושייכות לעולם התורה. אם זה יהיה תלוי בי אני אמליץ שאסתי רוזנברג תהיה בפורום הזה. היא הייתה במועצה הציבורית, היא מביאה קול של סקטור אחר ממני בציונות הדתית. התורה יקרה לה, אבל יש לה תפיסה אחרת. בפסיקת הלכה היא בוודאי לא יכולה להתערב, אבל בשאלה חברתית איך תראה המדינה יש לה מה לומר".