תא”ל במילואים גל הירש הוא איש ראוי, ישר וערכי. ישראלי משובח, מהסוג שכל אחד מאיתנו היה שמח לקבל כשכן בדו־משפחתי שלו, או כמחותן. השאלה היא אם הוא יכול להיות מפכ”ל.



הירש ספג אתמול מקלחת רותחת ברשתות החברתיות ובצמרת המשטרה. תת־אלוף שמוקפץ לתפקיד רב ניצב זה כמו שתת־ניצב ישודרג בבת אחת שתי דרגות לתפקיד מפכ”ל, אמרו. שחזרו את דוח ועדת וינוגרד בעניין מלחמת לבנון השנייה, שהרחיק את הירש מתפקידי פיקוד למשך תקופה ואילץ אותו, בסופו של דבר, לפרוש מצה”ל. דיברו על שפתו הגבוהה, החיבור הקלוש שלו למציאות בשטח, הכישלון במלחמה. וישנם גם הרינונים על עסקאות נשק לא ראויות. דברים שצריכים להיבדק, אם כי מעללי העבר של ועדת טירקל (ע”ע יואב גלנט) לא מבשרים טובות למתנגדי המינוי. חותמת גומי היא מיכה לינדנשטראוס בהשוואה לטירקלים.



חלק מהביקורת על הירש מוצדקת. בצבא אומרים שהירש אינו תכלסן, אלא תיאורטיקן, ואולי אפילו קשקשן עם קסם אישי ויכולת רטורית אדירה. שפתו גבוהה, קשה לעקוב אחר השתבללות המשפטים זה בתוך זה ולאתר את הרעיון הכללי. מדגישים שמאז שחל תהליך הרהביליטציה שלו, הוא משקיע מאמץ אדיר בניסיון לקבל אלוף, אבל נדחה. לא גנץ וגם לא איזנקוט הסכימו למהלך כזה. החברה המסחרית שהקים אחרי שעזב את צה”ל נקראת דיפנסיב שילד, זכר למבצע חומת מגן שהירש טוען עד היום שהוא זה שתכנן והעניק לו את שמו. היה בזמנו גם תחקיר בערוץ 10 על עסקי הנשק של הירש. היו לא מעט רינונים. הירש נראה במבט ראשון כמו מועמד שפוטנציאל ההיזק שלו לשר הממנה גבוה מאוד.



השר לביטחון פנים גלעד ארדן הוא אדם מנוסה. ההכרזה אתמול על מינויו של הירש נראית כמו שליפה, כמו הימור של הרגע האחרון. על פי מקורות הקרובים להליך המינוי, ביום שני בערב היה ארדן מקובע על ניצב בנצי סאו, מ”מ המפכ”ל. נתניהו לא הסכים. נבדקה גם מועמדותו של יו”ר חברת חשמל האלוף במילואים יפתח רון־טל (מטעם נתניהו), אבל ספק אם היא הייתה עוברת. מי שהציע את הירש, על פי המקורות, היה נתניהו. קשה לדעת למה. אפשר רק לנחש, וזה הניחוש שלי: הירש אינו איש חקירות. מעולם לא עסק בזה. נתניהו ידאג שהירש יידע שהוא מינה אותו. הוא חייב לו את זה. ולכן, הסיכוי שייתן גיבוי לחקירה חודרנית, אמיתית וחסרת פניות במעונות ראש הממשלה נמוך. נדמה לי שנתניהו הולך כאן בשדה מוקשים. אחרי כל הביקורת, הירש הוא בחור ישר. לא בטוח שיתיישר לפי “רוח המפקד”.



אני לא חושב שהמינוי של הירש עונה על הגדרות התיאור “מופקר”. יכול להיות שהוא מופרך. משטרה זה מקצוע. מפכ”ל במשטרה הוא הרבה יותר מרמטכ”ל בצבא. הוא עצמאי יותר מרמטכ”ל, תלוי פחות בשר שלו, חייב להבין את החומר, את הפרטים הקטנים, את השטיקים והטריקים שכל רב־פקד לומד במהלך הקריירה. כשאתה מביא אחד כמו הירש, אתה מהמר על המשטרה. הבעיה היא, שהמשטרה היא של כולנו. הפוטנציאל של המינוי הזה הוא צל”ש או טר”ש.



מבחינת הירש, כל מה שהוא רוצה זה רק להוכיח את עצמו ולתקן את חותמו על ההיסטוריה. במטכ”ל, כמפכ”ל, לא חשוב. העיקר לקבל הזדמנות שנייה. רק לפני כמה שבועות, במהלך טקס החלפת סגן מפקד פיקוד העומק של צה”ל, עמד הרמטכ”ל רב אלוף גדי איזנקוט והפליג בשבחיו של הירש לאורך שתי דקות רצופות. “אנחנו לא זקוקים לחוות דעת של שופטים מלומדים כדי לדעת עד כמה חייבים תושבי הצפון את השקט להם זכו בשנים האחרונות לך”, אמר איזנקוט להירש, במה שהתפרש כסוג של תיקון לקצין המושפל, שאירועי המלחמה ההיא והדוח שבא בעקבותיה הותירו בו צלקת עמוקה. איזנקוט דיבר על יכולתו הגבוהה של הירש בתחומי “החשיבה, התכנון והביצוע”. מלחמת לבנון השנייה, שנראתה בימי דוח וינוגרד כפארסה מרושלת, שינתה פניה והפכה בשנים האחרונות לאחת המלחמות המוצלחות בתולדות ישראל מבחינת התוצאה וההרתעה שהושגה בעקבותיה.



הירש מנסה לארגן לעצמו גזירה שווה עם המלחמה שקברה אותו. אם היא כל כך הצליחה, לא יכול להיות שאני כל כך נכשלתי. יכול להיות שיש משהו בדבריו. לא בטוח שזה הופך אותו למפכ”ל פוטנציאלי. הנחמה היחידה שיוכל למצוא גלעד ארדן במינוי הזה, היא העובדה שאם העסק יתפוצץ לו בפרצוף, אחד ממהנדסי הריסוק שהובילו אותנו לשם יהיה בנימין נתניהו. בסוף, זה המינוי שלו.