מה גרם למהפך בבורסה ולעליות השערים אתמול?
מלבד ההחלטה על הפחתה נוספת של הריבית בסין ב־0.25% לא היה שינוי כלכלי מהותי נוסף. הפחתת הריבית מבהירה כי שלטונות סין אינם אדישים לנעשה בשווקים. בפועל, מאז ירידות השערים החדות שלשום שום דבר לא השתנה. לא חוסר הוודאות בנוגע לעומק המשבר בסין, לא המשך ירידת מחירי הסחורות ולא האפשרות של העלאת הריבית בארה"ב.



בשווקים באירופה ובוול סטריט אהבו את המהלך של הסינים והגיבו במהירות. ייתכן שהסוחרים פשוט חיפשו תירוץ לשינוי המגמה והסינים נתנו את האות. המסחר בבורסת תל אביב, שהחל בהססנות, התחזק במהלך היום עד שמדד ת"א 25 נסגר בעליה של 2.6%.



איך אפשר לסכם את ימי המסחר האחרונים?
המשקיעים עדיין מופסדים, בעיקר בגלל הירידות החדות ביום ראשון השבוע. מי שמכר שלשום בשיא המשבר את אחזקותיו במניות או בקרנות נאמנות (נפדו כ־3 מיליארד שקל), עשה טעות משום שהפסיד בממוצע 7.5%. מסיכום המסחר מתחילת השבוע המשקיעים במניות נמצאים ביתרת הפסד של כ־35 מיליארד שקל.



מה משמעות ההפסד לגבינו, החוסכים?
כיוון שגופי החיסכון שלנו מושקעים בבורסה ו־30% מכספי הצבירה נמצאים בשוק המניות, הירידות ישפיעו לרעה על התשואות שיפורסמו בסוף אוגוסט. בשלב זה המשבר יקזז 1% עד 1.5% מהתשואה שנצברה באפיקי השקעה אלה. במרבית המקרים מדובר בנכסים לא נזילים, המשמשים כמשענת הפנסיונית שלנו. לכן גם אם קיימים חששות כבדים מהמשך ההשקעה במניות, לא מומלץ לשבור את הקופות או הפוליסות, לשלם קנס שבירה של 35% ולאבד את זכותנו לפנסיה. עם זאת, אפשר לבקש ממנהלי ההשקעות להעביר אותנו למסלול השקעה סולידי יותר.



יש לי קרן השתלמות נזילה שצברתי בה 100 אלף שקל. אני רשאי למשוך את הכסף ללא קנס. כדאי?
קרן ההשתלמות הנה אפיק החיסכון היחיד שפטור ממס בשלב המשיכה ולכן אם ממש אינך חייב את הכסף - מומלץ להמתין. אם בכל זאת אתה רוצה את הכסף, משוך רק כמה שאתה צריך. במקרה זה אתה חייב להביא בחשבון שלא תוכל יותר להפקיד כספים חדשים לאותה קרן השתלמות ותיאלץ לפתוח קרן חדשה.



אז המשבר מאחורינו ואפשר לחזור לשגרת עליות השערים?
ממש לא. ייתכן שהמסחר ייפתח גם היום בעליות אבל יסתיים בירידות. לסימני השאלה הבסיסיים בשווקים הפיננסיים עדיין אין תשובות. המשבר בסין מעיק כעננה ועדיין לא ברורות תוצאותיו. הכלכלות במזרח אסיה וברוסיה סופגות את המכה הקשה ביותר מהמשבר בסין, והן לא לבד. מחירי הסחורות בירידה והנפט ממשיך לרדת (הבנזין למכוניות יוזל בישראל בשבוע הבא ב־30 אג' לליטר). הכלכלה האמריקאית עדיין שברירית. השווקים טרם התייצבו וקשה מאוד לחזות מה יקרה בימים הקרובים.



יש סיכוי שבנק ישראל יתערב במסחר ויקנה איגרות חוב כדי למתן את הירידות בשוק הסולידי?
אין סיכוי שזה יקרה בטווח הקרוב. שערי איגרות החוב כבר ירדו בחודשים האחרונים, ללא קשר למשבר הנוכחי. נראה שבנק ישראל ייכנס למעורבות פעילה אם יתברר שכל הפעולות החלופיות (כמו למשל הורדה נוספת בריבית) - אזלו. בכל מקרה, בבנק ישראל לא מתרגשים מירידות בבורסה. להערכתם, הירידות עד כה הן תיקון בריא ויש בהן כדי להשפיע על הכלכלה הריאלית. אם השוק יתייצב, פירמות שתכננו לגייס הון יחזרו לשוק.



בנק ישראל הודיע אתמול על הקדמת הודעת הריבית בגלל החגים. יש סיכוי שהריבית תרד?
סיכוי יש תמיד, אבל הוא קלוש. הפחתה נוספת של הריבית מרמתה הנוכחית (0.1%) היא חסרת משמעות. הנגידה אמרה שלשום שבנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים. אבל נראה שהשימוש בכלים כפוף להחלטות הריבית מעבר לים. השאלה הגדולה היא אם הבנק המרכזי האמריקאי יעלה את הריבית. על כיוון ההחלטה אפשר יהיה ללמוד מדברים שיישא סגן הנגידה האמריקאית, סטנלי פישר. מה שייקבע בארה"ב ישפיע על מצב הרוח הפיננסי אצלנו ובעולם כולו.